3565
Sök

Raset på E6:an i höjd med Stenungsund sept-23

1 508 Inlägg
23 september 2023
#21
KenthIJ skrev:
Som sagts tidigare...
- väldigt skönt att det inte verkar ha uppstått några allvarliga personskador.
Kommer nog att spekuleras en hel del om vad dom kan ha orsakat raset.
Hörde en tes om att det möjligen kunde bero på sprängningar/ byggprojekt i området.
Möjligen kommer en del trafik att kunna ta 45an upp till Överbymotet och sedan mot Uddevalla

Det påminner ju mycket om raset i Småröd 2006 som Utmarks-Loke nämnde ovan. I Statens Haverikommisions rapport om det raset går att läsa:
4.2 Orsak till olyckan
Olyckan orsakades av att projektering och byggnation av ny E6 vid Småröd
bedrevs med brister inom riskbedömning, ledning, styrning och uppföljning.
Sammantaget medförde detta att områdets skredrisk genomgående underskattades.
Den direkt utlösande faktorn till skredet var en alltför hög deponi av fyllnadsmassor till tryckbanken.]

Samt:

1.1 Allmänt om jordskred och kvicklera
Jordskred uppkommer då jordens/jordmaterialets hållfasthet överskrids och
marken inte längre är i jämvikt utan börjar röra på sig för att återställa jämvikten.
Rörelserna kan ske med olika hastigheter. Händelseförloppet kan i
vissa fall ske på ett sätt som tydligt kan observeras. I andra fall är förloppet
mer utdraget och långsamt. Jordskred förekommer i finkorniga jordarter
såsom silt och lera. Liknande händelser kan ske i jordarter som sand eller grus,
men benämns då "ras".
Ofta är ett inträffat skred en kombination av flera orsaker. Ökat marktryck
på grund av t.ex. människans påverkan genom uppfyllning med jordmassor,
bebyggelse, dynamisk belastning från tunga fordon etc. ökar de krafter som
försämrar jämvikten.
Erosion, som t.ex. kan ske i strandkanten till åar och
bäckar, minskar de krafter som håller emot marken ovanför stranden, vilket
medför ökad risk för skred. Ökat vattentryck i marken försämrar markens
hållfasthet och kan därigenom medverka till skred. Ett exempel är höga tryck
hos det vatten som kan finnas i silt- eller sandskikt i lera. Det höga trycket kan
bero på långvarigt regnande och därmed ökad infiltration av vatten till skikten.
Detta ska bl.a. kopplas till urlakningen av leror som avsatts i saltvatten under
högsta kustlinjen. Det handlar här främst om s.k. kvicklera som finns i de
västra delarna av Sverige.
Saltjoner i leran har under lång tid lakats ur och
därigenom ökat lerans sensitivitet för störning. Kvickleran kan efter urlakningen i stort sett momentant förlora sin hållfasthet när den övergår till i princip
helt flytande form vid omrörning eller störning.

Och om man ser på bilderna ifrån:

Google Street-view

Samt Hybrid_s bild nedan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-3d26b8910f2ddb467aabaed7d3d06605.jpg

Så ser man ju som lekman att det finns ganska mycket som stämmer överens i texten "allmänt om jordskred" med hur förhållandena ser ut på platsen, så det är inte orimligt att misstänka att bygget och de stora jordmassorna uppe på sluttningen har orsakat raset.

Vill även poängtera att jag inte har några som helst kunskaper om markarbeten eller geologi, utan detta är bara rena spekulationer, vilket jag däremot är ganska duktig på.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
23 september 2023
#22
trubbelturbo skrev:
KenthIJ skrev:
Som sagts tidigare...
- väldigt skönt att det inte verkar ha uppstått några allvarliga personskador.
Kommer nog att spekuleras en hel del om vad dom kan ha orsakat raset.
Hörde en tes om att det möjligen kunde bero på sprängningar/ byggprojekt i området.
Möjligen kommer en del trafik att kunna ta 45an upp till Överbymotet och sedan mot Uddevalla

Det påminner ju mycket om raset i Småröd 2006 som Utmarks-Loke nämnde ovan. I Statens Haverikommisions rapport om det raset går att läsa:
4.2 Orsak till olyckan
Olyckan orsakades av att projektering och byggnation av ny E6 vid Småröd
bedrevs med brister inom riskbedömning, ledning, styrning och uppföljning.
Sammantaget medförde detta att områdets skredrisk genomgående underskattades.
Den direkt utlösande faktorn till skredet var en alltför hög deponi av fyllnadsmassor till tryckbanken.]

Samt:

1.1 Allmänt om jordskred och kvicklera
Jordskred uppkommer då jordens/jordmaterialets hållfasthet överskrids och
marken inte längre är i jämvikt utan börjar röra på sig för att återställa jämvikten.
Rörelserna kan ske med olika hastigheter. Händelseförloppet kan i
vissa fall ske på ett sätt som tydligt kan observeras. I andra fall är förloppet
mer utdraget och långsamt. Jordskred förekommer i finkorniga jordarter
såsom silt och lera. Liknande händelser kan ske i jordarter som sand eller grus,
men benämns då "ras".
Ofta är ett inträffat skred en kombination av flera orsaker. Ökat marktryck
på grund av t.ex. människans påverkan genom uppfyllning med jordmassor,
bebyggelse, dynamisk belastning från tunga fordon etc. ökar de krafter som
försämrar jämvikten.
Erosion, som t.ex. kan ske i strandkanten till åar och
bäckar, minskar de krafter som håller emot marken ovanför stranden, vilket
medför ökad risk för skred. Ökat vattentryck i marken försämrar markens
hållfasthet och kan därigenom medverka till skred. Ett exempel är höga tryck
hos det vatten som kan finnas i silt- eller sandskikt i lera. Det höga trycket kan
bero på långvarigt regnande och därmed ökad infiltration av vatten till skikten.
Detta ska bl.a. kopplas till urlakningen av leror som avsatts i saltvatten under
högsta kustlinjen. Det handlar här främst om s.k. kvicklera som finns i de
västra delarna av Sverige.
Saltjoner i leran har under lång tid lakats ur och
därigenom ökat lerans sensitivitet för störning. Kvickleran kan efter urlakningen i stort sett momentant förlora sin hållfasthet när den övergår till i princip
helt flytande form vid omrörning eller störning.

Och om man ser på bilderna ifrån:

Google Street-view

Samt Hybrid_s bild nedan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-3d26b8910f2ddb467aabaed7d3d06605.jpg

Så ser man ju som lekman att det finns ganska mycket som stämmer överens i texten "allmänt om jordskred" med hur förhållandena ser ut på platsen, så det är inte orimligt att misstänka att bygget och de stora jordmassorna uppe på sluttningen har orsakat raset.

Vill även poängtera att jag inte har några som helst kunskaper om markarbeten eller geologi, utan detta är bara rena spekulationer, vilket jag däremot är ganska duktig på.

finns en jäkligt bra dokumntär om ett ras som skedde i norge på kanske 90talet..  önskar att jag mindes vad den hette  där gick dom igenom ganska bara vad som hände....         jag hittade klippet...
hade lite fel på vilket årtal oxå ;-)


https://www.youtube.com/watch?v=26hooxz … eInstitutt
Senast redigerat av Growe (23 september 2023)

Kör fort så hinner inget hända...

1 572 Inlägg
24 september 2023
#23
Har Hybrid_ uppfattat något om trafikläget i området under dagen i dag.
Blir förmodligen svårare i morgon.
Tåget på Västbanan funkar väl inte heller vad jag förstår.
Visar ju på hur sårbara våra samhällen är.

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 september 2023
Trådstartare
#24
KenthIJ skrev:
Har Hybrid_ uppfattat något om trafikläget i området under dagen i dag.
Blir förmodligen svårare i morgon.
Tåget på Västbanan funkar väl inte heller vad jag förstår.
Visar ju på hur sårbara våra samhällen är.

Nej. Vet inget om hur det blir i morgon. Men utgår från totalt kaos de första dagarna innan alla -inklusive mig- lärt sig hur de ska köra.

Redan nu en vanlig höstig Söndag är det kö på E6 avfart Spekeröd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 september 2023
#25
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Har Hybrid_ uppfattat något om trafikläget i området under dagen i dag.
Blir förmodligen svårare i morgon.
Tåget på Västbanan funkar väl inte heller vad jag förstår.
Visar ju på hur sårbara våra samhällen är.

Nej. Vet inget om hur det blir i morgon. Men utgår från totalt kaos de första dagarna innan alla -inklusive mig- lärt sig hur de ska köra.

Redan nu en vanlig höstig Söndag är det kö på E6 avfart Spekeröd.

jag skulle nog tänka till lite och inte köra som dom tycker.. utan välja någon konstig jäkla väg även om den i teorin är mycket längre...

märker ju här i örebro hur korkade folk är dom tar dom krångligaste och mest stökigaste vägarna för att dom vet att den är kortare... själv siktar jag ALLTID på motorvägen även om det innebär att åka åt fel håll.. i ditt fall får ju så klart hoppa motorvägen utan sikta på en liten jäkla grusväg..  där inte en käft kommer förstå att man kan åka smile
kommer nog spara mycket tid och huvudvärk..
Senast redigerat av Growe (24 september 2023)

Kör fort så hinner inget hända...

1 572 Inlägg
2 oktober 2023
#26
Hur har det gått för Hybrid_ att ta sig fram i området kring raset?

Frun åkte iaf 45an i torsdags mellan Göteborg och Mellerud. Upp vid kl 12/14 och ner vid 17/19 och då var det i a f lugnt den vägen

4 146 Inlägg
2 oktober 2023
#27
Jag bor på Tjörn, ca 15 km ifrån raset.

Det är en del mer trafik över bron till Tjörn och ofta några hundra meter kö på E6an för att svänga av mot Stenungsund/Ucklum.
Det är också kö genom Stora Höga för dom som svänger av där.

Över lag tycker jag att påverkan har varit ganska marginel för min del, det värsta är nästan att jag inte enkelt kan åka till byggmax längre:(


Forummoderator
17 996 Inlägg
2 oktober 2023
Trådstartare
#28
Samma för mig. På morgonen är det inga problem alls. Ska då mot Göteborg. Hem är det som zemet nämner en marginell påverkan. Normalt visar gps 34 minuter hem. Numera är det 42-46 minuter. Sak samma. Svänger alltid av i Jörlanda och kör gamla E6 genom Stora Höga. Då brukar gps kapa 2-3 minuter.

Idag låg jag bakom en hantverkarlåda som det stod PÅLAB på. Tänkte på det. Väl ut på vägen mot stenungsund i motet så kom jag bakom den igen big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök