2490
Sök

Byta koppling v40 fas1

133 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#1
Tjenare!

håller på försöka byta koppling på min v40.
Har tagit bort båda drivaxlar, alla motorfästen förutom den på passagerarsidan och tagit bort allt annat bös som är i vägen samt lossat på alla bultar mellan växellåda och motor, så nu är jag redo för att ta bort växellådan. 

Problemet 'r att motorn inte går att vinkla ner mer än jag har fått ner den nu, för alla rullar och grejer på passagerarsidan tar i chassit nu, men växellådan har inte kommit ner tillräckligt för att kunna dra loss den från motorn, den tar nämligen i länkarmsfästet som sitter på chassit.

Frågan lyder alltså: Hur i helvete får jag ort växellådan? ska/kan man vrida på den så att diffrentialen kommer undertill?

Tack i förhand för svar!

(Liten fråga till, kompisen har en passat 1.8t -01 och vi misstänker trasig absgivare, men hur fan tar man loss dom från navet?)


570 Inlägg
15 december 2016
#2
fritszol skrev:
Tjenare!

håller på försöka byta koppling på min v40.
Har tagit bort båda drivaxlar, alla motorfästen förutom den på passagerarsidan och tagit bort allt annat bös som är i vägen samt lossat på alla bultar mellan växellåda och motor, så nu är jag redo för att ta bort växellådan. 

Problemet 'r att motorn inte går att vinkla ner mer än jag har fått ner den nu, för alla rullar och grejer på passagerarsidan tar i chassit nu, men växellådan har inte kommit ner tillräckligt för att kunna dra loss den från motorn, den tar nämligen i länkarmsfästet som sitter på chassit.

Frågan lyder alltså: Hur i helvete får jag ort växellådan? ska/kan man vrida på den så att diffrentialen kommer undertill?

Tack i förhand för svar!

(Liten fråga till, kompisen har en passat 1.8t -01 och vi misstänker trasig absgivare, men hur fan tar man loss dom från navet?)

du har säkert redan löst detta men svarar ändå!

Växellådan går att få loss från motorn redan vid normalt läge. dock är det lite klurigt att få ner den mellan motor och subframe.

hoppas denna film kan ge dig lite tips.
https://youtu.be/I5xIS4uWnMw?t=1


Forummoderator
10 576 Inlägg
15 december 2016
#3
Jag lyfter ur motorn, det tar fan i mig mindre tid än att stå och trixa med subframen.....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

570 Inlägg
15 december 2016
#4
torpis skrev:
Jag lyfter ur motorn, det tar fan i mig mindre tid än att stå och trixa med subframen.....

Jag har också tänkt mig att det "bör" vara enklare. är bra jobbigt att komma förbi subframen om man nu är själv dvs


2 Inlägg
4 oktober 2023
#5
Tjäna jag bytte koppling här för drygt en månad sen och satte i hop de idag men de är är lite konstigt de spelar ingen roll vad man än grejar med på bil för de blir alltid nått över men jag undrar bara om de är livsviktigt att den ska vara med och vad den är till och var den ska sitta och vad den har för syfte? De är en v40 04 ja vet att de är fel forum men de är ju likadan bil


https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247513/247513-cd8941fcfe465c359a64be8bb7a3bbed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247513/247513-9cdb2d5cdfb173d20d88d6f7a4709ff3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247513/247513-6972f2e6b8f9239a043bae6a74eed4d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247513/247513-b54db63481fdd554cc0e4818a470844b.jpg

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
4 oktober 2023
#6
Hähä, har man inga delar till övers så har man inte gjort ett bra jobb. smile

Hur som helst så skall den där lilla plåten sitta på sidan av växellådan som är mot torpedväggen.
Leta bara efter ett gängat hål i godset där det inte sitter något.

Up the RA

2 Inlägg
4 oktober 2023
#7
Okej tack då vet jag


Sök