simlar skrev:
D24 har inte samma sprängkåpa som 1,9.
AW70/71/72 har inte lämplig utväxling för en terrängbil, på tok för högt växlad och lågt stallvarv på momentomvandlaren.
ZF22 sägs vara skräp.
BW35 verkar vara rejält stadiga. Höll utan problem en sommar med 300whp B230 i en kompis 244.
Betydligt trevligare låda än AW7x i mitt tycke, nackdelen för en gatbil är ju dock att den bara är 3-växlad och ingen lockup.
Men eftersom D24-lådor inte passar så är min rekommendation jänkelåda och adapterplatta.
Finns adapter att köpa för jänkelåda på 1.9TD/TDI, relativt vanligt i USA att sätta 1.9TDI PD i Jeep Wrangler.
Vilken av lådorna är enklast att renovera/laga?Den låda man får tag i renoveringssats och rephandböcker på.
Vilken av lådorna är enklast att få tag i?Av dom du listade är AW71 enklast få tag i, satt i Volvo 940 vilket är betydligt vanligare med automat än äldre.
Vilka har vajer och vilka har mekaniskt stag in i lådan?Alla du listade har vajer för kickdown och stag för växelspaken vad jag vet.
Hur ändrar man stallen på lådorna och hur de växlar?Stallen ändras genom att kapa isär momentomvandlaren och byt ut turbinerna inuti och sedan svetsa ihop och balansera. Inget enkelt jobb det.
Hur dom växlar bestäms av ventilpaketet och hur mycket kickdown-vajern är dragen.
Hur fungerar kick down?
Kickdown är oftast skött av en vajer som drar i en ventil i lådan som sen påverkar ventilpaketet.