2236
Sök

Tok-el-fel Citroen c4 2006

7 Inlägg
11 oktober 2023
Trådstartare
#1
Så fort jag lägger pluskabeln mot batteriet så drar kupéfläkt, spolare, torkare, tuta o startmotor igång. Detta med startnyckel i byxfickan.
Någon som har en bättre idé än att släpa skiten till skroten. Hälsning Janne

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
11 oktober 2023
#2
Jättekortslutning i en säkrings & relämodul kanske?
Eventuellt något fel med BCM, oklart om strömmingen till startmotorsolenoiden går via denna modul.

Up the RA

7 Inlägg
17 oktober 2023
Trådstartare
#3
Inte lätt för en amatör. Det är min fattige dotters bil. Hon har inte råd att lämna in den på verkstad och jag är absolut inte bilelektriker. Har hittat kontrollenhet och säkringarna under ´huven men sen är det stopp. Var ska jag börja?

7 Inlägg
17 oktober 2023
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247575/247575-01237922c30673c0018e0bc0b0e832ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247575/247575-4b38477cbe56992f955eb8cdf33c731e.jpg

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
17 oktober 2023
#5
Det du har bild på där är ett motorstyrdon.

Tuta, spolare, osv styrs nog av BCM (body control module), heter BSM på Citroen och andra Fransoser.
Inte helt 100 på detta dock, kolla i din instruktionsbok vart säkringar och reläer för dessa komponenter sitter.

Det är tyvärr svårt att vägleda när man ej är på plats.
Skulle det vara BSM som har fått tuppjuck så snackar vi runt 4000kr MINST för att reparera den, alternativt köpa en begagnad men då måste bilen till verkstad för att få den nya modulen kodad till bilen.

Utan ett vettigt kretsschema så fumlar man i mörkret, och att mäta sig fram till vilka kablar som gör vad är tidskrävande.. speciellt för en ovan.

Om jag saknade kretsschema så skulle jag rycka säkringar till startmotor och tuta, sedan ruska runt i kablaget upp till och i modulen där säkringar och reläer till dessa grejer sitter.
Senast redigerat av Jesper328 (17 oktober 2023)

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
18 oktober 2023
#6
dragkrok? 

då skulle jag börja där.   kan bli helt sjuka fel om man får bakspänning från dragkroken..  tex att man slagit i kontakten när man åker ut från en utfart eller något..


strömmen måste ju komma någonstans ifrån      att bcm skulle få tog flipperspel så pass att den startar massor av komponenter så måste det vara någon form av bakspänning på ett sätt bcm inte räknar med alternativ dålig jord någonstans..

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
18 oktober 2023
Trådstartare
#7
Tack snälla! Har ingen dragkrok men går direkt ut o ruskar i kablar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
18 oktober 2023
#8
Skulle kunna vara startmotorn som skapar problemet   vad hände om tändningen är på när man kopplar in batteriet ?

Kör fort så hinner inget hända...

7 438 Inlägg
18 oktober 2023
#9
Föreslår att du "rycker" alla relän och sedan ser vad som händer när du lägger på minuskabeln.
Händer ingenting, så tryck in relä efter relä.
Om bilen får spel när ett visst relä trycks in kan det vara det relät som är defekt.
Dom flesta reläna är av samma typ = 5-poliga som skiftar mellan 87 och 87A.

Hade för många år sedan en Citroen BX som fick "tuppjuck" i det elektriska.
Visade sig vara ett av de små 5-poliga mikroreläna som hängt sig.

Kan inte lova att det är något av reläna, men det kan vara värt ett försök enligt ovan.
Lycka till!

7 Inlägg
18 oktober 2023
Trådstartare
#10
Testade att dra på tändningen och sätta på pluskabeln. Då drog torkare, startmotor och tuta igång. Dessutom startade bilen. Sen testade jag att dra bort "vad det nu är" ?relä? kontakt?
Då blev det tyst när pluskabeln åkte på. Kontakten närmast rutan till höger -se bild.
Vojne vojne

7 Inlägg
18 oktober 2023
Trådstartare
#11
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247575/247575-fe7e330ec204cf04970858c3f689dc40.jpg

2 037 Inlägg
18 oktober 2023
#12

Någon har ju kopplat in sig på ena kabeln så kolla om du ser vart den leder.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
18 oktober 2023
#13
MammDiin skrev:

Någon har ju kopplat in sig på ena kabeln så kolla om du ser vart den leder.

Utan att veta så gissar jag på att det är en diesel för så där ser det ut på min 407a oxå dom kommer utan värmare till sverige och där monteras en Webasto värmare

Kör fort så hinner inget hända...

1 695 Inlägg
18 oktober 2023
#14
Hmm, dra skiten till skroten eller bli galen av felsökning..BSM låter ju troligt...men med dessa franska skitbilar - kan det bli hur dyrt som helst. Har man tid sj. att gå igenom kablar o kontakter o spreja oxidlösare till fan löser av en..så kan man hitta felet. Men hela bilen är en väntande tragedi..-så får du liv i skiten...sälj o köp nåt annat. mvh/Husse

7 Inlägg
19 oktober 2023
Trådstartare
#15
För några år sedan lämnade min dotter in bilen för att koppla bort larmet. Det gick i gång utan anledning stup i kvarten. Felen som är nu tror jag började med att fläkten inte stängdes av med tändningen utan stod o drog ur batteriet över natten. I början räckte det med att hon stängde av den manuellt men efter en tid så drog bilen ur batteriet i alla fall. Hon började då på min inrådan att ta bort pluskabeln över natten. Nu ett halvår senare började bilen leva rövare så fort pluskabeln åkte på. Tuta, torkare, startmotor, spolare.  Ska kolla vad som är inkopplat på kabeln.


Sök