Mossan1 skrev:
Jag kan hålla med om att så gammal bruksbil är bäddat för bekymmer.
Dom var inte bekymmersfria sommbetydligt nyare heller. Loppa på brytaren, hål i förgasarmembran, is i förgasare, kokande motorer, durrande knutkors och rost i...Allt....!
Och då är dom nu ytterligare 30år äldre än burkarna från DEN tiden.
Man minns dom genom ett nostalgi-skimmer som filtrerar bort sådant.
En 145 är ju dyra bara för körbara vrak och är nästan helgerån att slita vardagsbruk på sådana. Senare modeller av 245 är väl att föredra i så fall, men även dom är Gamla med stort G.
900serien är svårt att finna någon som inte är sönderskruvad eller söndermodifierad. Har åldrats dåligt dom också.
Kan nog hålla med om att en V70 är bästa för ändamålet om det nu ska vara Volvokombi och inte en skåp, typ Caddy och V70 är ändå 10tusentals kronor billigare än äldre modellerna.
Säg 30kkr för en V70N så har du säkrare, bränslesnålare och modernare bil med pålitlighet en 145 idag inte kan stava till. Dessutom klarar den mer än 5cm snö utan sandsäck i skuffen.
(Jag har haft mååånga Volvo av -70 & -80tal)
Personligen har jag en Caddy Pickup Mk2 Diesel med stora 3-luckors kåpan för mina skogsjobb,mm. Billig i drift och att äga. Samt skönt att inte ha motorsåg o röjsåg inkl dess dunkar i kupen. Luktar gärna. Men dom (även med skåp) är bara 2sitsig och det är rostvarning på dom också.