2692
Sök

Byte av batteri

658 Inlägg
22 oktober 2023
Trådstartare
Hej alla därute! Mitt original batterie börjar ge upp märker jag och det är en Passat 2013 4motion och batterier har trots allt lunkat på itan problem i 22000 mil ändå . Letat lite och hittat ett med bra pris på skruvat men det enda som jag kan se skiljer dom åt är att mitt är på 760A, 70 Ah fästklack B13. Och det jag hittat är exakt samma men skillnaden är 720A, 80 Ah fästklack B3 som det står i spec. Det är väl inga större skillnader eller? Den kommer att fungera bra eller har jag fel? Se länk nedan...
https://www.skruvat.se/Startbatteri.-No … 05472.aspx

3 422 Inlägg
23 oktober 2023
Så länge det passar fysiskt är det helt ok.
Dvs ryms, fästen som funkar och rätt poltyp på rätt sida av batteriet.
Vissa är spegelvända polmässigt.

Siffrorna är faktiskt mindre noga, och det som skrivs är ju nära originalet.

Man MÅSTE inte lägga in nytt batteri i systemet. Den hittar rätt i laddningsparametrarna ändå, tids nog.
Men bäst är det alltid att göra det.
Senast redigerat av Mossan1 (23 oktober 2023)

551 Inlägg
23 oktober 2023
Utöver det skulle jag vilja tillägga att du inte ska snåla, du har väl start/stop i bilen och du bör då ta ett batteri som är gjort för det också. På hustruns gamla A3  där batteriet började bli svagt köpte vi ett sådant kvalitetsbatteri fabrikat VARTA och det blev en väldig skillnad i flera avseenden; startade rappare dvs direkt, bättre stolsvärme på köpet

658 Inlägg
23 oktober 2023
Trådstartare
krambriw skrev:
Utöver det skulle jag vilja tillägga att du inte ska snåla, du har väl start/stop i bilen och du bör då ta ett batteri som är gjort för det också. På hustruns gamla A3  där batteriet började bli svagt köpte vi ett sådant kvalitetsbatteri fabrikat VARTA och det blev en väldig skillnad i flera avseenden; startade rappare dvs direkt, bättre stolsvärme på köpet

Japp men det jag länkade är det jag får upp bland annat på mitt regnummer men även 2 dyrare med exakta spec som originalet. Detta jag skriver om här är start stopp batterie med bromsreducerung mm. Så det vet jag och exakt samma diameter. Men nån som vet vad fästklack är står B13 på mitt i bilen nu och B3 på det jag kollat på nu. Vad är fästklack för något?   Orkar min bil ladda ett 80 ah batterie fullt jämfört med original som ligger på 70 ah?

658 Inlägg
23 oktober 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Så länge det passar fysiskt är det helt ok.
Dvs ryms, fästen som funkar och rätt poltyp på rätt sida av batteriet.
Vissa är spegelvända polmässigt.

Siffrorna är faktiskt mindre noga, och det som skrivs är ju nära originalet.

Man MÅSTE inte lägga in nytt batteri i systemet. Den hittar rätt i laddningsparametrarna ändå, tids nog.
Men bäst är det alltid att göra det.

Japp det håller jag koll på var mest siffrorna på 760 vice 720  det är väl kallstarts siffor eller?  Men vad är fästklack står B13 på dom andra 2 batterierna utom detta som jag fick upp på mitt regnummer där står det B3?

582 Inlägg
23 oktober 2023
fästklack är va det säger, klacken som bateriet fästs i.
den understa kanten på batteriet, googla på dom olika så ser du skilnaden

658 Inlägg
23 oktober 2023
Trådstartare
doktorduett skrev:

Okej hmm men då förstår jag inte varför man får upp dom 3 olika batterierna på mitt regnummer och det står att det passar min bilmodell och ändå olika fästklackar!!!???

PS! Hittade skisser på dom båda och det är exakt samma klackhöjd och samma siffror både kortsida och långsida på båda enda som skiljde det var 3 notches på B3 och 5 notches på B13 och det gör ju varken till eller från. Så då förstår jag wink Tänk va google kan till slut.
Senast redigerat av Fear38 (23 oktober 2023)

3 422 Inlägg
23 oktober 2023
Fear38 skrev:
Orkar min bil ladda ett 80 ah batterie fullt jämfört med original som ligger på 70 ah?

Svar Ja. Det spelar ingen roll.
Du ska bara ladda det du drar ur.

Ju större (mer Ah) ju bättre egentligen.

Men större batteri = mer vikt, samt= mer pengar. Därför är batterierna inte hur stora som helst, för det är onödigt

Samt, du kan ladda hur stort batteri som helst med hur liten laddare som helst. Bara en fråga om tid.

658 Inlägg
23 oktober 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Fear38 skrev:
Orkar min bil ladda ett 80 ah batterie fullt jämfört med original som ligger på 70 ah?

Svar Ja. Det spelar ingen roll.
Du ska bara ladda det du drar ur.

Ju större (mer Ah) ju bättre egentligen.

Men större batteri = mer vikt, samt= mer pengar. Därför är batterierna inte hur stora som helst, för det är onödigt

Samt, du kan ladda hur stort batteri som helst med hur liten laddare som helst. Bara en fråga om tid.

Det batterie som jag frågar om och kollat på är 700 kr billigare och har 80Ah istället för dom dyrare som kom upp till min kärra men dom har 70Ah samma som original. Sen skiljer det på 760A på originalet och det jag kikat på 720A startström antar jag det är. Men 760 vice 720 kanske inte gör himla mycket eller?

582 Inlägg
23 oktober 2023
Fear38 skrev:
doktorduett skrev:

Okej hmm men då förstår jag inte varför man får upp dom 3 olika batterierna på mitt regnummer och det står att det passar min bilmodell och ändå olika fästklackar!!!???

PS! Hittade skisser på dom båda och det är exakt samma klackhöjd och samma siffror både kortsida och långsida på båda enda som skiljde det var 3 notches på B3 och 5 notches på B13 och det gör ju varken till eller från. Så då förstår jag wink Tänk va google kan till slut.

roligt att kunde hjälpa :-)

Sök