3411
Sök

Däck snett slitet

6 Inlägg
27 oktober 2023
Trådstartare
#1
Hej! Som rubriken lyder så slits däcken snett på bilen och upplever att den drar åt höger om man släpper ratten samt att när ratten är rak så går inte bilen riktigt rakt. Så min fråga är - ska man göra hjulinställning eller framvagnsinställning? Jag är novis på detta så vet ej ens om de är samma sak? Har kollat online hos olika däck företag där dom erbjuder hjulinställning eller framvagnsinställning så därav min fråga.

Här finns bild på höger fram däck, vänster fram är inte alls lika slitet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247536/247536-c8ae607e7dc0319f92e5ccb429c60be9.jpg

5 687 Inlägg
27 oktober 2023
#2
Framvagnsinställning = justerar endast framvagnen.

Hjulinställning = justerar alla justeringar i hjulupphängningen så gott det går att få inom toleranserna.

Har du stel bakaxel så räcker det med framvagnsinställning.
Har du multi-länk bakaxel så krävs komplett hjulinställning.

Framhjulen ställs in mot bakhjulen.
Står bakhjulen fel hjälper det inte att endast justera framvagnen.

Inspektion av hjulupphängningen ska göras innan justering, är t.ex ett hjullager eller en kulled glapp så ska ej justering göras förrän efter reparation är utförd då glappet påverkar hjulvinklarna.

Är det en gammal bil så finns risk att komponenter kommer behöva bytas för att kunna utföra hjulinställning.
Speciellt i bakvagnen på bilar med multi-länk då justerskruvarna brukar rosta fast i bussningen och bussningen bryts då sönder om man tvingar justerskruven att vrida sig.


6 Inlägg
27 oktober 2023
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Framvagnsinställning = justerar endast framvagnen.

Hjulinställning = justerar alla justeringar i hjulupphängningen så gott det går att få inom toleranserna.

Har du stel bakaxel så räcker det med framvagnsinställning.
Har du multi-länk bakaxel så krävs komplett hjulinställning.

Framhjulen ställs in mot bakhjulen.
Står bakhjulen fel hjälper det inte att endast justera framvagnen.

Inspektion av hjulupphängningen ska göras innan justering, är t.ex ett hjullager eller en kulled glapp så ska ej justering göras förrän efter reparation är utförd då glappet påverkar hjulvinklarna.

Är det en gammal bil så finns risk att komponenter kommer behöva bytas för att kunna utföra hjulinställning.
Speciellt i bakvagnen på bilar med multi-länk då justerskruvarna brukar rosta fast i bussningen och bussningen bryts då sönder om man tvingar justerskruven att vrida sig.

Okej! Har en xc60 d3 -12 så har ingen aning vad för axel.

Slängde på vinterdäck idag och märkte att bilen "vandrar" till höger på gas pådrag och vandrar tillbaka till vänster när man släpper gasen??

4 469 Inlägg
28 oktober 2023
#4
Kan bero på slitna bussningar i länkarmarna, att bilen vandrar i väg vid pådrag, och sen går tillbaka vid avsläppt. Och säker bussningarna  som.är orsaken till däckslitaget åxxå!!PS,även p-ändarna och spindelleden måste kollas..

3 221 Inlägg
28 oktober 2023
#5
Att den drar åt ett håll vid gas och ett annat vid motorbroms är skolexempel på länkarmsbussning.
Kan även bli så att däcket slits snett på BÅDE in och utsida.

Hursom så uppstår inte dålig hjulinställning av sig självt.
Något glappt, ihopmonterat fel, eller en kraftigare stöt krävs.

Så lösningen är laga felet innan den lämnas till hjulinställning.
Seriösa aktörer på området brukar känna igenom allt, men just länkarmsbussning är lätt att missa.

En XC60 har INTE stel bakaxel.
Senast redigerat av Mossan1 (28 oktober 2023)


Sök