2627
Sök

AUDI A4 B8 Sedan (8K2) 2.0 TFSI quattro Bensin 211 hk / 155 kW (2011)

1 Inlägg
22 november 2023
Trådstartare
#1
Hej allihopa!

Vänder mig till er i hopp om att jag kan få någon hänvisning till vad min bil behöver för något.

Under de senaste två åren har bilen vid 2-3 (olika) tillfällen ryckt till på motorvägen. Tidigare när det skett har det räckt med att släppa gasen, växla ner och låta bilen "hosta" då jag trott att det varit nåt skit i bränslet som tar sig igenom.. Okunnig som jag är har jag inte tänkt vidare på detta eftersom bilen efter ryckningen gått hur bra som helst och presterat som den ska.

För 4 dagar sen hände det samma sak, jag trodde då att det var dags för att "hosta" igen så jag släppte gasen och lät bilen vara i några sekunder, växlade till 4an och gasade igen men till min förvåning så skakade den vidare.. växlade då till 3an och den kändes knappt bättre men gick och köra.. (Jag befann mig på motorvägen så bilen gick 90km/h på trean.. det var höga varvtal).. Testade att lägga i 4an igen för att se om det gick att köra vidare men då skakade den igen så fick köra på 3an tills jag kunde hoppa av motorvägen. (Det känns viktigt att nämna att under tiden jag hanterade körningen på motorvägen gick temperaturnålen från 90 grader ner till ca 60-70 vilket kändes konstigt eftersom bilen hade körts i ca 1h i 120km/h)

Under tiden jag körde i 90km/h började motorlampan (orange) först blinka 4-5 ggr för att sedan släckas och då kom EPC lampan fram. (Detta är första gången det händer vid "hostningen").
När jag väl hade svängt av och stannade till för att svänga på en landsväg då gick det knappt att få bilen att rulla på 1an.. den skakade rejält och kändes orkeslös. Men när jag väl parkerade några meter senare, hoppade jag av bilen och ser en massa rök komma ifrån avgasröret.. Enligt mig luktade det mycket bensin men röken var inte svart så jag är lite osäker.. Jag kopplade in mig min OBD Eleven och läste felkoderna på plats för att se vad det var.
Läsaren gav dessa koder:

P030200 - Misfire detected (Cylinder 2)
P130A00 - Hide cylinder
P030000 - Misfire detected (Random/Multiple Cylinder)
P011600 - Engine coolant Temperature Sensor 1


Bilen fick bärgas till Uppsala och lämnades utanför verkstan i 2 dagar till de kunde titta på den.. Idag skulle de felsöka bilen för att se vad det var och ca 50min senare ringer de och informerar mig om att motorn är trasig, att enda lösningen är byta motorn eller reparera den men att de inte har tid att göra det nu.. några ord senare fick jag info från personen att han "känner" en som brukar köpa trasiga bilar och reparera dem för försäljning och frågade mig om han skulle höra sig för..

För mig låter det misstänksamt och känner att jag hellre ställer bilen på en parkeringsplats tills jag förhoppningsvis ser vad det kan vara än att ge bort den för att mekanikern säger att motorn är trasig.
När jag frågade vad det var för fel så kunde de inte riktigt ge mig en förklaring utan sa bara att bilen bränner oljan (Hur de kunde se det på den ytliga undersökningen vet jag inte). Det hade känts "bättre" att höra.. det och det är fel och därför anser vi att motorn inte går att reparera eller något liknande.

Jag vänder mig till er i hopp att diskutera vad det ev kan vara för fel och se om det går att rädda bilen.
(Bilen går att starta men redan vid start skakar den och känns fel)

Jag har läst en hel del inlägg där det står att felet kvarstår efter att tändstift och spolar bytts ut så det känns som att det blir även så för min del.. Felet känns svårare än att bara byta spolar (Jag bytte tändstiften för 6 veckor sen)
Kan jag snälla få hjälp?

Det hade även varit fantastisk om någon här hade lokal kännedom om Uppsala och ev kände en bra mekaniker som för ett rimligt pris kan hjälpa mig.

Tack så mycket på förhand!

67 Inlägg
22 november 2023
#2
Hej,

Spontana tankar efter att ha läst din text:
- Mycket rök som inte är svart (vilken färg var den?)
- Feltändning på flera cylindrar, kanske särskilt på tvåan.
- Oväntade förändringar i kylartempen.

Topplockspackning som gått? Skulle kunna förklara feltändningarna och röken. Kanske även kan påverka kylartempen på något sätt om vätskan läcker in i cylindrarna, men det kanske är en långsökt koppling. Har du märkt om det försvunnit någon kylarvätska? Bubblar det i behållaren när bilen är på? Känner/ ser du om kylarvätskan blivit kontaminerad?

I mina öron låter det märkligt att endast internt oljeläckage skulle kunna orsaka feltändningar på flera cylindrar och få bilen att gå så dåligt så plötsligt.

Forummoderator
18 038 Inlägg
22 november 2023
#3
En mycket klok Audi-ägare som har med sig en bra felkodläsare på rull...

Så här är det: När en spridare går utanför spec och således håller på att ge upp ger bilen felkod Hide cylinder. Bilen kan gå bra för det mesta ett tag men ibland så orkar inte spridaren. Då stänger bilens ECU av den spridaren och den cylindern slutar göra sitt jobb. Motorn börjar skaka och tappa kraft. Det triggar då felkoden misfire på samma cylinder vilket är logiskt, får den inget bränsle/tändning där så misfire!

Sen kommer en nybakad verkstadskille och ser att det är misfire och tror då att tändsystemet krånglar och börjar byta tändspolar och tändstift hej vilt men felet kvarstår. Att det luktar kraftigt med bensin och den ryker kan bero på att spridaren felat och den kanske läcker lite. Oförbränd bensin ut i avgassystemet...

Verkstaden är inkompetent eller vill blåsa dig. Whatever. Byte av alla 4 spridare rekommenderas innan annan åtgärd.

Sen att tempmätare dippar tyder på kylvätskeläckage men har du kollat det? Att temp går ner kan betyda att bilen kokar och då sitter du i skiten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

519 Inlägg
22 november 2023
#4
Oförbränd bensin ner i katten kan knäcka den, hände mig, hoppas det inte hänt

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
22 november 2023
#5
direkt injektion på dom där det är rätt mycket skoj saker som kan hända med dom.. 

men svårt att gissa felet utan att ha bilen framför sig..

inte omöjligt att en spridare har skapat symtomen du haft och nu pajade den helt.  men enda sättet att direkt veta på en direktinsprutningsmotor är att skicka in spridarna på test för att se om någon är defekt.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök