Köppte nyligen en 740 från 87 med en B230E.
Jag är jätteförvirrad eftersom på spjällhuset sitter det två vajrar som att den andra vajern skulle till choken? Men b230E är mekanisk insprutning? Alla videor jag sett på olika B230E motorer så har dem alltid endast en vajer som går till spjällhuset då antagligen från gaspedalen.
Men den andra jag har på min bil går ner till kopplingen ser det ut som!?!?
En annan sak är att motorn går in i vad som känns som ett "Limpmode" vid full gaspådrag över 4500rpm. Den går jättebra och hårt men så fort den kommer till det varvtalet på fullgas hänger den sig och landar på 3000rpm tills man släpper och trycker ner gasen igen. Men vid 60-70% gaspådrag kan den varva mer än 4500 helt okej!?!?
Den har även större delen av tiden en vandrande tomgång kring 1100 - 1500rpm men endast när bilen är varm. Alltså ibland har den normal tomgång men oftast är den på demdär varvtalen. Hittat personer som sagt att det ska vara någon givare kring spjällhuset men det verkar inte gå ihop heller eftersom det är mekanisk insprutning???
Vill gärna få några tips på vars man kan läsa på om B230E motorerna med mekanisk insprut och hur dem funkar + felsökning.
Är dock i övrigt väldigt nöjd med bilen
60000 mil och 2 ägare, en av dem hade bilen sen ny till sommarn i år. 36 år alltså.