Klonkar i framvagn låg hastighet. Udda grej

Cole123
10 december 2023 · 4 Inlägg

Peugeot 2016 9000 mil.

Det klonkar i framvagnen vid låg hastighet. Klonkandet är oregelbundet när man kör sakta.
Kadonk...rull rull...kadonk... donk....rull rull.

Ljudet försvinner helt i hög hastighet, det är inga vibrationer.
Det skorrar INTE när man svänger. Trasig yttre drivknut-symtom känner jag igen och det är det inte.
Hjulet rullar fint och inget skrapande från något hjullager.

Jag fattar verkligen inte vad det kan vara.

Jag upplever också att när jag släpper koppling till dragläget så är det som ett glappande innan kraften till däcken tar vid.

Något i drivning sitter löst känns det som.
Det har kommit smygandes under lång tid, men nu låtet det nästan som en axel är helt lös o skramlar runt. Men samridigt är den helt besvärsfri i 50-110kmh. Det är som att den högre hastigheten skapar balans och centrifugalkraft som balanserar det rätt.

Tips!?

Muskelbil
10 december 2023 · 419 Inlägg

Defekt motorfäste?

Cole123
10 december 2023 · 4 Inlägg

Jag tror jsg hitta felet.

Drivaxeln på ena sidan glappar 2-3mm i längsled.
Jag kan dra den fram o tillbaka 2-3,mm medans andra sidan är drivaxeln helt stum.

Steff240
10 december 2023 · 1 029 Inlägg

Drivaxeln ska i de flesta fall kunna röra sig lite i längsled, avståndet mellan hjulnavet och växellådan förändras ju när hjulet fjädrar in/ut. (därmed inte sagt att det inte är orsaken till ditt bekymmer).

Tittat på fjäderbenslagringar, bärarmsbussningar eller krängningshämmare?
De vill gärna klonka i låg hastighet, men när man kör fortare drunknar ljudet i allt annat.

torsen
10 december 2023 · 7 285 Inlägg

Annars hade jag gissat på glappa bussningar i krängningshämmaren eller -länkarna.

Cole123
11 december 2023 · 4 Inlägg

Sant. Pratade med en mekaniker och drivaxeln är rörlig.

Då fattar jag fortfarande inte felet.

Det är relaterat till att bilen driver/rullar.

Jag ska lämna in den imorn, det ska bli spännande att få veta felet, för felet känns väldigt krypiskt.

Cole123
13 december 2023 · 4 Inlägg

Nu har vi hittat felet.
Det var en plastkåpa under motorn som var lös men också full med grus. Typ 5liter grus och den guppa och slog emot en plåt.

Stört fel. Han laga det gratis åt mig.😇

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang