Köpråd Honda cr-v eller Toyota Rav 4

Danieluteiskogen
25 december 2023 · 3 Inlägg

Hej,
Letar efter en säker bil med lite markfrigång för upp till 90.000kr ish, har kikat på Honda Cr-v och Toyota Rav 4, gärna en driftsäker bil och säkerhet som prio. Automat är ett måste. Eller någon annan modell som är värd att kika på?

Vad är vanligaste felen på respektive modell och något motoralternativ man bör undvika/välja?

Sett att antisladd finns från 2007 och framåt på dessa och det är inte fel. Bor längst in på en skogsväg och pendlar 12mil/dag.

Tacksam för alla förslag och idéer.

Mossan1
25 december 2023 · 2 879 Inlägg

Det är bland dom pålitligaste bilarna på marknaden.

Vissa CRV hade dålig kraft till bakhjulen
samt med fel olja i bakdiffen kan den börja "gummignissla" i tvära svängar. Googla.

Första Rav4 III (Modellår 2006) kan inte koppla ur antispinn, vilket kan göra den rent hopplös i djup snö, halt gräs ,osv när man måste ha visst hjulspinn. Infördes redan modellåret efter pga massiva klagomål. Många hem-servare missar 3000mil intervallen av bakdiffoljan.  Dvs varannat motoroljebyte. Rav4 III är också första med automatisk 4wd.  Rav4 I och II var permanent 50-50 AWD.

Allmänt:
Sidohängda bakluckan gör dom väldigt lättlastade, men besvärliga i lutning och med kopplat släp.

Kolla lite rost och sådant.  Kanske inte nödvändigtvis i karrossen utan länkarmar, subframes och sådant också.

Automatlådorna är inte dåliga på någon av dom men tål inte lika mycket mil som manuella.

Kopplingsbyte är DYRT på båda!
Kopplingarna är inte dåliga på någon av dom, men, dom tenderar att användas hårdare på sådana biltyper.
Sannolikt hästsläp, osv, plus att några kan ta dom för terrängbil och kör fast och då tvingas spöa koppling för att ta sig loss. 

Dom är bara AWD kombi med aningens högre markfrigång.

Senast redigerat av Mossan1 (25 december 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2023 · 17 560 Inlägg

Snart sladdar torsen in och går i skarpt läge. Han verkar ju veta allt om dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
25 december 2023 · 419 Inlägg

Jag tänker att du provkör och väljer den som passar dig bäst.
Båda modellerna är det som kallas skottsäkra.
Skicket på bilen tycker jag är det viktigaste när det gäller de här två modellerna.
Titta under efter skrapmärken. Någon kan ha inbillat sig att det är terrängbilar av rang.
Servicehistorik som nämns ovan är viktigt att oljan i bakaxeln är bytt på RAV4.
Den sidohängda dörren kan bli hängig, kolla så den inte tar i nertill eller har gjort.
Saknas det färg undertill har den hängt men är reparerad.
Personligen skulle jag undvika dieslarna, det är inte en dåliga motorer utan det är pga bränslekostnad och skatt. Det blir inte billigare.
Tillägg: Köp en bil utan krok om du inte behöver ha krok. Då är bilen skonad från att ha släpat tungt.

Senast redigerat av Muskelbil (25 december 2023)

torsen
25 december 2023 · 7 285 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Snart sladdar torsen in och går i skarpt läge. Han verkar ju veta allt om dessa.

Vill berätta att CR-V fr o m våren/försommaren 2015 har en bättre/snabbare inkoppling av bakaxelns drivhjul.
Före nämnda datum hydraulisk påverkan av inkopplingen - efter nämnda datum elektronisk styrning = snabbare.
Ingen av de "moderna" CR-V och RAV-4 har särskilt bra markfrigång = runt 17 cm - som går att utöka runt 2 cm med andra däck.
Annars hugget som stucket mellan dessa två bilar, som jag håller som marknadens förnämsta bilar.
På moderna RAV-4 är fördelen att golvet är lägre, vilket är att föredra om man har stor hund som ska hoppa i och ur buren.
CR-V har reservhjul under bagagerumsgolvet, som därmed blir högre.
Jag har dock både CR-V med reservhjul under golvet och Labbe utan problem.

Vad som JAG tycker är en fördel med CR-V är den mekaniska parkeringsbromsspaken och de stora yttre backspeglarna samt reservhjulet(med hjulbytesutrustning).

Enligt uppgift säljs CR-V mer än RAV-4 i "U-länder" där vägarna är sämre - kanske en skröna?

MIN drömbil är för övrigt Toyota Land Cruiser - finns en begagnad på Blocket tär hårt på mitt habegär kontra min ekonomi och mitt behov(och i viss mån även hänsyn till HSB).

Min CR-V köptes ny oktober 2015 och har endast kostats på nya torkarblad i s m vindrutebyte förorsakat av stenskott.

I min ranking är CR-V och RAV-4 jämbördiga - med Mazda CX-5 och Suzuki Vitara som tänkbara alternativ.
Den bil jag trivts allra bäst i är Mazda Tribute 3.0 V6 automat, som jag ägde 5 år och tyvärr bytte mot en ny JEEP Cherokee.
Har även ägt en ny Pajero och en Geländewagen samt några Defender och Wrangler - alla 4 avråder jag från som familjebilar.

Muskelbil
25 december 2023 · 419 Inlägg

Ytterligare tillägg och korrigering av torsens text.
De årsmodeller av modellerna du söker med din budget upp till 90.000kr har bägge mekanisk parkeringsbroms monterad på vanligt vis mellan stolarna och en del RAV4 har reservhjul på bagageluckan.
RAV4 har en steglös växellåda liknande DAF, 343, Toyota hybrid, Lexus hybrid och är inte en vanlig växellåda som i crv.
Bil från 2015 som skrivs om här ovan kan du inte köpa för din budget.
En fundering till, en tråkig grej med hondan är att det ser ut som någon glömt stänga motorhuven, det irriterar mig mycket med den bilen.

Danieluteiskogen
25 december 2023 · 3 Inlägg

Hej,
Tack så jättemycket för alla bra svar, jag bor ju längst in på en grusväg i skogen och åker till jobbet vid 04 och då är dessa vägar inte alltid plogade därav en av anledningarna till att min nuvarande citroen c1 gjorde en piruett likt en konståkare och blev som en pantburk😅

Helt fel bil för dessa vägar helt enkelt. Tar till mig av alla era råd och tips och dragkrok är inget måste däremot kör jag en del möbler men går utmärkt med fällda säten på c1an så är inga problem med någon av modellerna tänker jag. Får en högre kvalitetskänsla vad gäller interiören på Hondan men ska deffinitivt provköra båda. Är ju säkerhet och pålitlighet som är avgörande och bra tips att undvika dieseln.

Hade en längre lista från början men forester,qashqai mfl har fallit bort och kvar är dessa. Behöver ju inte alla tekniska funktioner men ABS,antisladd,antispinn underlättar tänker jag☺️

Tack än en gång för alla tips på vad jag ska tänka på, blir ut och provköra inom kort.

God jul på er!

Muskelbil
25 december 2023 · 419 Inlägg

Detsamma och lycka till med bilköpet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2023 · 17 560 Inlägg

Knappast troligt och hitta en C5 -05 i bra skick. Men en billig bil så länge. Den går ju att höja med knapparna i mittkonsollen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danieluteiskogen
25 december 2023 · 3 Inlägg

Exakt, men räknar inte med någon nyare rav4 eller cr-v utan kikar 07-09 ish och än viktigare än årtal är miltal men runt 15000+- mil ish verkar gå att hitta inom det prissegmentet.

Men som sagt, väldigt bra skrivet allihopa.

Tack för alla tips☺️

Med vänlig hälsning
Daniel

Mossan1
26 december 2023 · 2 879 Inlägg

Danieluteiskogen skrev:
viktigare än årtal är miltal

Min rekommendation är att vända 180' på det resonemanget.

Det är GAMLA bilar vi snackar om nu och det är det enskilda exemplarets skick och servicehistorik som är viktigast för att göra ett bra köp.
Med lägre mil får du en dyrare dito som inte alls nödvändigtvis är bättre.
Ganska lite talar för det faktiskt.

Bilar mår bäst av att köras, och köras länge per start.
Lågt miltal på gammal bil är bevis på motsatsen.

Direkt milrelaterade slitdelar är ganska billiga rep, även möjliga för hemfixare, och dom dyra sakerna som tex kopplingen innehåller hydrualiska komponenter som åldras av tid lika väl som mil.

Milmyten är svårdödad alltså... .

torsen
26 december 2023 · 7 285 Inlägg

Mossan1 skrev:

Danieluteiskogen skrev:
viktigare än årtal är miltal

Min rekommendation är att vända 180' på det resonemanget.

Det är GAMLA bilar vi snackar om nu och det är det enskilda exemplarets skick och servicehistorik som är viktigast för att göra ett bra köp.
Med lägre mil får du en dyrare dito som inte alls nödvändigtvis är bättre.
Ganska lite talar för det faktiskt.

Bilar mår bäst av att köras, och köras länge per start.
Lågt miltal på gammal bil är bevis på motsatsen.


Direkt milrelaterade slitdelar är ganska billiga rep, även möjliga för hemfixare, och dom dyra sakerna som tex kopplingen innehåller hydrualiska komponenter som åldras av tid lika väl som mil.

Milmyten är svårdödad alltså... .

Inte helt över ens med dig.
Köper i regel lågmilade äldre bilar.
Håller mig till 2.000 - 3.000 mil och runt 10  år.
Köpte för snart 8 år sedan en Jimny 3 så vid köpetillfället hade drygt 3.000 mil på mätare.
Har endast bytt en posljuslampa fram.
Bilen hade använts som substitut för Permobil till och från brevlådan och lanthandeln av en äldre man boende i Norrlands inland, långt ifrån saltat snöslask i någon storstad som pendlingsbil.
Så ditt påstående håller inte alltid - i alla fall inte för japanska kvalitetsbilar - f ö min fjärde "Lillsukka".

Men kanske för Volvo, SAAB och tyska bilar - som jag också har (dyster) erfarenhet av.

3 år med en vid inköpstillfället drygt 2.000 mil gammal Lada Niva stämmer dock med din hypotes.

Alla som ägt en Niva bör få passera Pärleporten utan knot från Sankte Per.

Muskelbil
26 december 2023 · 419 Inlägg

torsen skrev:

Mossan1 skrev:

Danieluteiskogen skrev:
viktigare än årtal är miltal

Min rekommendation är att vända 180' på det resonemanget.

Det är GAMLA bilar vi snackar om nu och det är det enskilda exemplarets skick och servicehistorik som är viktigast för att göra ett bra köp.
Med lägre mil får du en dyrare dito som inte alls nödvändigtvis är bättre.
Ganska lite talar för det faktiskt.

Bilar mår bäst av att köras, och köras länge per start.
Lågt miltal på gammal bil är bevis på motsatsen.


Direkt milrelaterade slitdelar är ganska billiga rep, även möjliga för hemfixare, och dom dyra sakerna som tex kopplingen innehåller hydrualiska komponenter som åldras av tid lika väl som mil.

Milmyten är svårdödad alltså... .

Inte helt över ens med dig.
Köper i regel lågmilade äldre bilar.
Håller mig till 2.000 - 3.000 mil och runt 10  år.
Köpte för snart 8 år sedan en Jimny 3 så vid köpetillfället hade drygt 3.000 mil på mätare.
Har endast bytt en posljuslampa fram.
Bilen hade använts som substitut för Permobil till och från brevlådan och lanthandeln av en äldre man boende i Norrlands inland, långt ifrån saltat snöslask i någon storstad som pendlingsbil.
Så ditt påstående håller inte alltid - i alla fall inte för japanska kvalitetsbilar - f ö min fjärde "Lillsukka".

Men kanske för Volvo, SAAB och tyska bilar - som jag också har (dyster) erfarenhet av.

3 år med en vid inköpstillfället drygt 2.000 mil gammal Lada Niva stämmer dock med din hypotes.

Alla som ägt en Niva bör få passera Pärleporten utan knot från Sankte Per.

Vad gäller efter tre Nivor, två Samara och tre sedaner samt en kombi?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang