Som Utmarks-Loke säger så: Ingen diesel för dig. Med det sagt så... Hämta kaffe! Detta inlägget blir låångt. Jag började på ett företag 2017 som jobbar med nya bilar. Blev KIA högvoltstekniker till slut. Jobbat mycket med Optimor. Satt i alla tillbehör som finns i dessa under årens lopp. Lättskruvade bilar. Ett populärt tillbehör var Eberspächer bensinvärmare på 5kW. Många med webstart. De ska undvikas då den appen går i 2G-nätet som i princip inte finns mer. Du ska leta efter en PHEV med bensinvärmare och remote+, dvs fjärrkontroll. Varför? Jo, Bilen har ingen värmepump utan förlitar sig på ICE för uppvärmning av kupé. ICE är Internal Combustion Engine, alltså bensinmotorn. AC-kompressorn går dock på högvolten.
De såldes oftast med pluspaketet som innehåller panoramaglastak, kylda säten och eldriven baklucka m.m. En sådan ska du ha. Glöm basversionen.
Hela drivlinan är kopplad till en pålitlig 6-stegad dubbelkopplingslåda så den växlar även om du kör på batteri. Ovanlig lösning. Bilarna har navigation inbyggt och den går att uppdatera kostnadsfritt via KIA:s hemsida. Ett USB-minne krävs. Dragkrok är vanligt och har inte bilen det så är det lätt och eftermontera en. Ligger en fördragen multikontakt under golvet i bagage. PnP. Kontrollera att filhållningsassistenten fungerar som den ska och att den adaptiva farthållaren fungerar bra. Är det bytt framruta på bilen så ska dessa system kalibreras. Slarvas med det...
Under det lite buliga golvet i bagagen ligger hybridbattteriet (1 av 2) och även fläktarna för kylning av dessa. Där får man inte lägga småsaker! Då kylningen av batterierna kan störas vilket är katastrofalt. Vill ni montera extraljus är detta mycket lätt gjort på Optima. Fronten river man ner på 10 minuter och en rejäl balk att montera ljusen i finns innanför. Signal till relä tas från vänster framlampa. Ren 12v.
PHEV har en egenhet jag inte gillar. ICE startar med ett vrål när den är kall. Det är inget fel utan så ska det vara. Motorn ska värma upp katalysatorn vid kallstart. Osmidigt men korrekt.
Så en PHEV då? Nej. Det finns en variant som heter Optima SW GT. Den har en turbomatad 2-litersmotor på 245hk. Eftersom ni kör så lite rekommenderar jag den alla dagar i veckan. Prova en sådan och plantera gaspedalen i botten så inser du att "här finns mer mos i maskin än de angivna 245hk". Vilket är riktigt. Den är dåligt nedmappad och ger 275Hk i Hyundai i30N. Jag har fått till mig att 255-260hk är en mer rimlig siffra. Går som ett svin.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!