3269
Sök

Hjälp! Extraljus Tiguan

8 Inlägg
5 oktober 2021
Trådstartare
#1
God kväll!
Har köpt en Tiguan -12 som jag tänkte montera en led ramp på. Har kabel satts och tänkte i min idé att bara sätta en strömtjuv på signalen till helljuset på bilen.
Den kabel är svart vit nr 8 och tjockare än den andra svartvita kabeln som är till blinkersen.

Men jag undrar om det går att koppla med en strömtjuv innan kontakten eller är det risk man får upp felmeddelande efter.
Gjorde nämligen så på en -13 skoda scout jag ägde och då fick jag felmeddelande på lamporna och kurvljuset dog.
Mätte med en elmätare (se bifogad bild)
och fick bara indikation på 6v om det är till någon hjälp.

Skodan var ganska mycket mer avancerad än vad tiguanen är med halvljus som ställde in sig själv mm.
Skulle det funka att bara sätta en strömtjuv tro eller är det något system som kommer få spunk och jag får felmeddelanden?

Tacksam för svar
Mvh

Så här ser helljuslampan på Tiguanen ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241311/241311-4ab7665a2cc6e81912f1c97e056507f0.jpg

Detta är kontakten som. Den grövre svartvita kabeln som jag tänkte sätta strömtjuv på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241311/241311-74102eab19da97084bf206b5159a24bf.jpg

Mätte med denna och fick bara 6v på helljussignalen när jag mätte i kontakten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241311/241311-9384349ca119b68448ef9442e59c225c.jpg

558 Inlägg
5 oktober 2021
#2
Jag montera ledramp på päronens Tiguan och tog en strömtjuv på sladden till helljus bakom lyset på förarsidan. Har funkat i 2 år utan problem och inga felmeddelanden.
Senast redigerat av Jeebz (5 oktober 2021)


8 Inlägg
5 oktober 2021
Trådstartare
#3
Juste, tänkte göra så men kan bilen balla ur? Alltså de borde ju funka men kommer jag få några felmeddelanden.

Kabelsäkringen du menar, kan man byta ut för att lura bilens övervakningssystem?
Ska man köra med en säkring med dubbelt så mycket A än vad som egentligen behövs?

Vart ifrån tar du styrningen till relät? Före eller efter kontakten som på bilden?
Mvh

8 Inlägg
5 oktober 2021
Trådstartare
#4
Jeebz skrev:
Jag montera ledramp på päronens Tiguan och tog en strömtjuv på sladden till helljus bakom lyset på förarsidan. Har funkat i 2 år utan problem och inga felmeddelanden.

Sladden bakom lyset. Menar du kablarna som går in i kontakten som jag tagit kort på? Eller efter kontakten närmare lampan?

Jag vet att den svartvita är för helljuset, den jag tänkte sätta strömtjuv på.

* Voff voff *
10 593 Inlägg
5 oktober 2021
#5
Norrland33 skrev:
God kväll!
Har köpt en Tiguan -12 som jag tänkte montera en led ramp på. Har kabel satts och tänkte i min idé att bara sätta en strömtjuv på signalen till helljuset på bilen.
Den kabel är svart vit nr 8 och tjockare än den andra svartvita kabeln som är till blinkersen.

Men jag undrar om det går att koppla med en strömtjuv innan kontakten eller är det risk man får upp felmeddelande efter.
Gjorde nämligen så på en -13 skoda scout jag ägde och då fick jag felmeddelande på lamporna och kurvljuset dog.
Mätte med en elmätare (se bifogad bild)
och fick bara indikation på 6v om det är till någon hjälp.

Skodan var ganska mycket mer avancerad än vad tiguanen är med halvljus som ställde in sig själv mm.
Skulle det funka att bara sätta en strömtjuv tro eller är det något system som kommer få spunk och jag får felmeddelanden?

Tacksam för svar
Mvh

Använd inte strömtjuvar, dom öppnar upp höljet och släpper in fukt som sedan förstör kabeln och i värsta fall närliggande elektronik när fukten når ända dit.

Måste du in och stöka i originalkablaget så använd lödskarvar eller liknande som är fuktsäkra så slipper du problem den vägen iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 008 Inlägg
5 oktober 2021
#6
Jonte blev utslängd från forumet. Troll och idioter hör inte hemma här.

/Mod

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 441 Inlägg
6 oktober 2021
#7
Rekommenderar att, istället för att "tjuvkoppla", ansluta medelst en glödlampsanslutning.
Finns bl a hos Jula och Biltema.
Biltema 35-5250 för H4 & 35-5251 för H7.
På glödlampsanslutningen finns en "tåt" som man ansluter till "86" på relä.
Enkelt och säkert!
Senast redigerat av torsen (6 oktober 2021)

8 Inlägg
6 oktober 2021
Trådstartare
#8
torsen skrev:
Rekommenderar att, istället för att "tjuvkoppla", ansluta medelst en glödlampsanslutning.
Finns bl a hos Jula och Biltema.
Biltema 35-5250 för H4 & 35-5251 för H7.
På glödlampsanslutningen finns en "tåt" som man ansluter till "86" på relä.
Enkelt och säkert!

Tyvärr kan jag ju ej montera en sådan koppling på dessa lampor som jag har. Se bild.
Eller är det bara jag som ej har lyckats pilla sönder lampan och lyckats förstå hur lampan är uppbyggd.
Har faktiskt aldrig sett denna typ av lampor på en bil med den orange delen.

7 441 Inlägg
6 oktober 2021
#9
Norrland33 skrev:
torsen skrev:
Rekommenderar att, istället för att "tjuvkoppla", ansluta medelst en glödlampsanslutning.
Finns bl a hos Jula och Biltema.
Biltema 35-5250 för H4 & 35-5251 för H7.
På glödlampsanslutningen finns en "tåt" som man ansluter till "86" på relä.
Enkelt och säkert!

Tyvärr kan jag ju ej montera en sådan koppling på dessa lampor som jag har. Se bild.
Eller är det bara jag som ej har lyckats pilla sönder lampan och lyckats förstå hur lampan är uppbyggd.
Har faktiskt aldrig sett denna typ av lampor på en bil med den orange delen.

Du har rätt.
Inte någon av de av mig föreslagna glödlampsanslutningarna passar.
Undrar som du vad denna typ av glödlampa benämns?
Är den allmänt förekommande eller bara på VAG-bilar?
Kan inte finna lamptypen i Biltemas katalog - eller?

8 Inlägg
6 oktober 2021
Trådstartare
#10
torsen skrev:
Norrland33 skrev:
torsen skrev:
Rekommenderar att, istället för att "tjuvkoppla", ansluta medelst en glödlampsanslutning.
Finns bl a hos Jula och Biltema.
Biltema 35-5250 för H4 & 35-5251 för H7.
På glödlampsanslutningen finns en "tåt" som man ansluter till "86" på relä.
Enkelt och säkert!

Tyvärr kan jag ju ej montera en sådan koppling på dessa lampor som jag har. Se bild.
Eller är det bara jag som ej har lyckats pilla sönder lampan och lyckats förstå hur lampan är uppbyggd.
Har faktiskt aldrig sett denna typ av lampor på en bil med den orange delen.

Du har rätt.
Inte någon av de av mig föreslagna glödlampsanslutningarna passar.
Undrar som du vad denna typ av glödlampa benämns?
Är den allmänt förekommande eller bara på VAG-bilar?
Kan inte finna lamptypen i Biltemas katalog - eller?

Ja jag har faktiskt aldrig sett en sådan lampa. Dom 3 stiften skall gå in i 3 spår när man vrider lampan i rätt läge.

8 Inlägg
6 oktober 2021
Trådstartare
#11
Efter lite sökande så heter lampan h15, finns olika varianter. Även biltema har någon. Men frågan är vad som sker om man sätter en strömtjuv på den svartvita som styr helljuset.
Antar att man får testa och se om man får något felmeddelande eller om de funkar

116 Inlägg
7 oktober 2021
#12
Jag kollade upp lite dokumentation från vår gamla XBB Lightswitch, och svart/vit kabel verkar vara helljussignal på de flesta VAG bilar med halogen - så du har troligtvis hittat rätt kabel.

Gällande din mätning så misstänker jag att du har ~12V men att du mätte när bilen var avstängd och spänningen låg kanske runt 11.9V, därav tändes inte 12V dioden på ditt mätinstrument upp.

8 Inlägg
7 oktober 2021
Trådstartare
#13
rawsezx skrev:
Jag kollade upp lite dokumentation från vår gamla XBB Lightswitch, och svart/vit kabel verkar vara helljussignal på de flesta VAG bilar med halogen - så du har troligtvis hittat rätt kabel.

Gällande din mätning så misstänker jag att du har ~12V men att du mätte när bilen var avstängd och spänningen låg kanske runt 11.9V, därav tändes inte 12V dioden på ditt mätinstrument upp.

Okej tack för infon!

Ja bilen var avstängd, ska göra ett försök med bilen på.
Men de är väl bara att testa att sätta en strömtjuv på helljuskabeln så får det bära eller brista och se om man får någon felmedelande efteråt.

Har ju bara ett vanligt relä jag tänkte sätta dig med tillhörande kablage men inga canbus grejer
Senast redigerat av Norrland33 (7 oktober 2021)

7 441 Inlägg
7 oktober 2021
#14
Norrland33 skrev:
Har ju bara ett vanligt relä jag tänkte sätta dig med tillhörande kablage men inga canbus grejer

När man reläkopplar stör man inte canbus.

Forummoderator
18 008 Inlägg
7 oktober 2021
#15
torsen skrev:
Norrland33 skrev:
Har ju bara ett vanligt relä jag tänkte sätta dig med tillhörande kablage men inga canbus grejer

När man reläkopplar stör man inte canbus.

Jo, det går fint. Jag har provat. Förstörde en BCM för 23000:-
Men det brukar gå bra att koppla in med relä.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 Inlägg
7 oktober 2021
Trådstartare
#16

Hybrid_ skrev:
torsen skrev:
Norrland33 skrev:
Har ju bara ett vanligt relä jag tänkte sätta dig med tillhörande kablage men inga canbus grejer

När man reläkopplar stör man inte canbus.

Jo, det går fint. Jag har provat. Förstörde en BCM för 23000:-
Men det brukar gå bra att koppla in med relä.

För en som är bakom flötet. Vad är en BCM? 2300 ä inget jag vill lägga ut. Kanske bli att ringa meken😅

4 140 Inlägg
7 oktober 2021
#17
Pilla ur kontakthylsan ut kontakthuset med ett utvikt gem, skala ledaren 8-10 mm ca 4-5 cm från kontakthylsan, tvinna och löd fast ledaren till extraljusreläet, använd krympslang med lim att försegla med

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

116 Inlägg
8 oktober 2021
#18
Elektronik gillar inte strömspikar vilket kan blåsa de flesta komponenter som inte är skyddade (nog) oftast inom fordonselektronik så använder man rejäla TVS dioder som har till uppgift att sänka ner dessa spänningsvariationer ner till GND.

Kopplar du in ett relä så välj i sådana fall ett relä med frihjulsdiod - varför frågor du då?

Jo ett relä är uppbyggt av en spole, och när man lägger ström på den så lagras det energi i spolen och när du slår av helljuset så måste den energi som finns i spolen ta vägen någonstans.

Lämpligtvis rakt in i styrenheten som du kopplat spolen till, hur stor spänningen blir som genereras beror på hur snabbt denna frånkoppling sker upp till flera hundra volt.

Har du då en släckdiod/frihjulsdiod så kommer energin istället gå igenom dioden i reläet och ner till GND.

2 Inlägg
6 januari
#19
Norrland33 skrev:
God kväll!
Har köpt en Tiguan -12 som jag tänkte montera en led ramp på. Har kabel satts och tänkte i min idé att bara sätta en strömtjuv på signalen till helljuset på bilen.
Den kabel är svart vit nr 8 och tjockare än den andra svartvita kabeln som är till blinkersen.

Men jag undrar om det går att koppla med en strömtjuv innan kontakten eller är det risk man får upp felmeddelande efter.
Gjorde nämligen så på en -13 skoda scout jag ägde och då fick jag felmeddelande på lamporna och kurvljuset dog.
Mätte med en elmätare (se bifogad bild)
och fick bara indikation på 6v om det är till någon hjälp.

Skodan var ganska mycket mer avancerad än vad tiguanen är med halvljus som ställde in sig själv mm.
Skulle det funka att bara sätta en strömtjuv tro eller är det något system som kommer få spunk och jag får felmeddelanden?

Tacksam för svar
Mvh

Så här ser helljuslampan på Tiguanen ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241311/241311-4ab7665a2cc6e81912f1c97e056507f0.jpg

Detta är kontakten som. Den grövre svartvita kabeln som jag tänkte sätta strömtjuv på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241311/241311-74102eab19da97084bf206b5159a24bf.jpg

Mätte med denna och fick bara 6v på helljussignalen när jag mätte i kontakten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241311/241311-9384349ca119b68448ef9442e59c225c.jpg

Hur gick det för dig med detta? Vilken lösning g använde du dig av?



Sök