2714
Sök

Köpråd pendlarbil för en rookie

2 Inlägg
11 januari
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har fått en ny tjänst och kommer att behöva börja pendla 15 mil per dag ToR.

Har gjort mina kalkyler och kommit fram till att det är ekonomiskt fördelaktigt att införskaffa mig en begagnad elbil än en äldre bensinbil (laddar billigt på jobbet och i hemmet).

Då jag är väldigt novis på området undrar jag om någon vänlig själ skulle kunna slänga fram lite tips och förslag. Då jag kommer behöva införskaffa bilen inom 2 veckor är länkar väldigt uppskattade.

Premiser:

•Runt 200 000
•Range på 20 mil så kan kan ta mig fram och tillbaka utan krångel. Kommer vara 50/50 90-väg och motorväg.
•helst inte den minsta bilen

Har tex kollat på MG ZS Ev som finns 2020 modeller för runt den prislappen. Samt Hyndai Kona (dock med lite mer mil dock större batteri) för samma prislapp.

Tack på förhand
//Fish

1 196 Inlägg
12 januari
#2
Fishyfish skrev:
Hej,

Jag har fått en ny tjänst och kommer att behöva börja pendla 15 mil per dag ToR.

Har gjort mina kalkyler och kommit fram till att det är ekonomiskt fördelaktigt att införskaffa mig en begagnad elbil än en äldre bensinbil (laddar billigt på jobbet och i hemmet).

Då jag är väldigt novis på området undrar jag om någon vänlig själ skulle kunna slänga fram lite tips och förslag. Då jag kommer behöva införskaffa bilen inom 2 veckor är länkar väldigt uppskattade.

Premiser:

•Runt 200 000
•Range på 20 mil så kan kan ta mig fram och tillbaka utan krångel. Kommer vara 50/50 90-väg och motorväg.
•helst inte den minsta bilen

Har tex kollat på MG ZS Ev som finns 2020 modeller för runt den prislappen. Samt Hyndai Kona (dock med lite mer mil dock större batteri) för samma prislapp.

Tack på förhand
//Fish

Tror du är inne på helt rätt väg med el om du skall pendla.
Hyundai Kona är vettig på papperet, men den är liten och lite märkligt upplagd interiört.
Är själv inne på första gen MG ZS, då den börjar komma ner i pris nu och man verkar få rätt mycket bil för pengarna om man kan stå ut med halogenstrålkastare och avsaknad av app. Många verkar ha bytt halogenlamporna mot andra med bättre effekt och fått en natt och dag effekt.

Men om du har 15 mil T&R så skall du ju teoretiskt klara dig med en första generation MG ZS, sommartid är det definitivt inga problem, vintertid kan det vara lite jobbigare, då vissa verkar komma 18-20 mil vid -10 grader. Blir det kallare förlorar man en del av bufferten som man kanske vill ha / behöver / "villhöver". Eller så får man köra 90km/h på motorvägen de dagarna.

De få gånger det är kallare kanske du behöver stödladda på jobbet eller på vägen till och från jobbet, om du nu inte skulle kunna klara sträckan.
Annars är ju en Leaf ett alternativ. Där kan du ju få 62kW-batteriet kring 200.000kr, dock är den helt ok körmässigt baksätet är dock kasst och lämpar sig bäst för småbarn. MG:en erbjuder ju en diskret design och faktiskt riktigt bra utrymmen.

Billigare bensinbil tror jag inte du räknar hem ekonomiskt över tid. Soppan är fortfarande dyr, och kommer troligen inte bli billigare, framförallt inte om det blir en vänstergir vid nästa val 2026. 

Annars är kanske en BMW I3 94Ah Rex något. Den bör du klara dina pendlingsresor med och så har du 15mil i bensintanken att nyttja när det behövs. Det är en rätt stabil bil, om man kan stå ut med ramlösa dörrar mycket märkliga bakdörrar som bara är bökiga att använda.


Leaf
https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1400349153

Bmw
https://www.blocket.se/annons/skane/bmw … 1400386225
https://www.blocket.se/annons/gavleborg … 1000754504
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /109612950

MG
https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000745605


Har själv erfarenhet från I3, och det är en bil med trevliga köregenskaper och tämligen snål på elen. Med Rex försvinner räckviddsångesten men medför lite högre servicenotor då gräsklipparmotorn behöver lite service. Vi sålde vår mest pga att den inte var så stor i bagaget och att vi hade minsta batteriet (60Ah)  på 20kW som gav för kort räckvidd för oss. 94Ah är på 30kW


2 Inlägg
12 januari
Trådstartare
#3
Tackar för all info!

Efter att ha försökt läsa till mig så mycket som möjligt verkar det som MG:n är ett väldigt intressant alternativ. Har fortfarande Leaf 62 KwH och Kona 64 KwH på radaren då dem större batterien gör det intressant, är alltid skönt att slippa ladda så ofta. Har ingen större räckviddsångest utan är mer utav ren lathet som ett större batterie hade varit skönt.

När det kommer till hur många mil en elbil har gått finns det något tak på vad som är rimiligt när man köper beganagd? Förstår självklart att batteriet tappar men det är ju också därför dem blir billigare begagnade så priset borde reflektera det.

Tex denna, är det för många mi för att ens fundera på att köpa den?

https://www.blocket.se/annons/uppsala/h … 1000858460

1 196 Inlägg
12 januari
#4
Fishyfish skrev:
Tackar för all info!

Efter att ha försökt läsa till mig så mycket som möjligt verkar det som MG:n är ett väldigt intressant alternativ. Har fortfarande Leaf 62 KwH och Kona 64 KwH på radaren då dem större batterien gör det intressant, är alltid skönt att slippa ladda så ofta. Har ingen större räckviddsångest utan är mer utav ren lathet som ett större batterie hade varit skönt.

När det kommer till hur många mil en elbil har gått finns det något tak på vad som är rimiligt när man köper beganagd? Förstår självklart att batteriet tappar men det är ju också därför dem blir billigare begagnade så priset borde reflektera det.

Tex denna, är det för många mi för att ens fundera på att köpa den?

https://www.blocket.se/annons/uppsala/h … 1000858460

Jag skulle hålla mig under 10.000 mil, mest för maskinskadeförsäkring. Gäller att man kollar över försäkringen noggrant så att den täcker saker. Ju mindre mil, ju lättare att åberopa tex en elmotor på maskinskadeförsäkringen.

Tror dock Leaf, Kona, Niro och ZS EV är likvärdigt hopskruvade. Fördelen med Konan är ju att den likt Niro och ZS har vattenkylt batteri


Forummoderator
17 996 Inlägg
12 januari
#5
Hyundai Ioniq? En väldigt snål elbil så kommer en bit även om batteriet inte är det största. Trevliga kälkar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök