simlar skrev:
B200K har vanlig 530-topp.
Du kan bekräfta detta genom att läsa på siffrorna på toppen ovanför grenröret.
Står det 1000530 så är det en 530-topp.
Så länge det inte är en topp med artnr 1000631 så passar 530-toppen utöver B200K även på motorblock B19/21/23/200/230 A/E/F (ET/FK/FT också om man räknar med turbomotorerna)
Du har förgasare på din B200K så du behöver då ett block med hål för den mekaniska bränslepumpen.
Vissa 90-tal b230 motorblock har inte hålet färdigbearbetat.
Tar du ett motorblock från Volvo 740/940 med fördelaren bak på toppen kommer du behöva ta bort pluggen för blockfördelarhålet samt byta till en "mellanaxel" med färdigbearbetat fördelardrev.
Enklast är då att ta ett motorblock från en Volvo 340/360 eller Volvo 240.
Byter du till en B230 men behåller förgasaren från din B200 så kommer du mest troligt behöva bestycka om förgasaren så den ger tillräckligt med bränsle för den extra motorvolymen.
Men vad för slangar m.m är ihopklämda?
Är det inte enklare att bara byta dom komponenterna?
Istället för att byta motorblock så är det ju fort gjort att täta om din motor, vilket du lär behöva göra även om du byter motorblock.