2266
Sök

Extraljuset stängs inte av

6 Inlägg
23 januari
Trådstartare
#1
Hej har en Skoda octavia från 2001 och jag har satt på 3 extraljus,
Dom startar när jag sätter på helljus men när jag stänger av de så lyser extraljuset fortfarande, har mätt på kabeln till org helljus och den har fortfarande 5 volt efter man stängt av de.

Sen så när man drar på bara positions ljus och sen tillbaka till vanliga läget så stänger dom av.

Hur ska jag göra för att få det att fungera?

Forummoderator
26 339 Inlägg
23 januari
#2
Vad kör du med för reläer?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 467 Inlägg
23 januari
#3
Och kanske koppla rätt. !?

6 Inlägg
23 januari
Trådstartare
#4
Mack skrev:
Vad kör du med för reläer?

12 volt 30 a vanligt enkel relä

Allt funkade i polarens bil innan och det är kopplat lika i min bil, han har en Audi a4 från 99

317 Inlägg
23 januari
#5
Mackan1440 skrev:
Mack skrev:
Vad kör du med för reläer?

12 volt 30 a vanligt enkel relä

Allt funkade i polarens bil innan och det är kopplat lika i min bil, han har en Audi a4 från 99

Vad har du för extraljus?

* Voff voff *
10 583 Inlägg
23 januari
#6
Mackan1440 skrev:
Hej har en Skoda octavia från 2001 och jag har satt på 3 extraljus,
Dom startar när jag sätter på helljus men när jag stänger av de så lyser extraljuset fortfarande, har mätt på kabeln till org helljus och den har fortfarande 5 volt efter man stängt av de.

Sen så när man drar på bara positions ljus och sen tillbaka till vanliga läget så stänger dom av.

Hur ska jag göra för att få det att fungera?

Om du har 5V på den kabeln du kör som styrström så har du nog kopplat fel... Mät igen så du verkligen har helljusets matning(!) och inte nå´t annat där...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
23 januari
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Mackan1440 skrev:
Hej har en Skoda octavia från 2001 och jag har satt på 3 extraljus,
Dom startar när jag sätter på helljus men när jag stänger av de så lyser extraljuset fortfarande, har mätt på kabeln till org helljus och den har fortfarande 5 volt efter man stängt av de.

Sen så när man drar på bara positions ljus och sen tillbaka till vanliga läget så stänger dom av.

Hur ska jag göra för att få det att fungera?

Om du har 5V på den kabeln du kör som styrström så har du nog kopplat fel... Mät igen så du verkligen har helljusets matning(!) och inte nå´t annat där...

De ska va rätt kabel går upp på över 12 v när jag startar helljuset och hade halogen extraljus på den förr som funkade med den kabeln

6 Inlägg
23 januari
Trådstartare
#8
Bilproblemet skrev:
Mackan1440 skrev:
Mack skrev:
Vad kör du med för reläer?

12 volt 30 a vanligt enkel relä

Allt funkade i polarens bil innan och det är kopplat lika i min bil, han har en Audi a4 från 99

Vad har du för extraljus?

Nå swestuff 9” 120w

317 Inlägg
23 januari
#9
Mackan1440 skrev:
Bilproblemet skrev:
Mackan1440 skrev:

12 volt 30 a vanligt enkel relä

Allt funkade i polarens bil innan och det är kopplat lika i min bil, han har en Audi a4 från 99

Vad har du för extraljus?

Nå swestuff 9” 120w

Känns som du har för litet relä

6 Inlägg
23 januari
Trådstartare
#10
Bilproblemet skrev:
Mackan1440 skrev:
Bilproblemet skrev:

Vad har du för extraljus?

Nå swestuff 9” 120w

Känns som du har för litet relä

Men de lira ju bra på polarns bil och allt är samma saker

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
23 januari
#11
Om du medans det lyser tar bort kabeln ifrån 86 på reläet och sedan stoppar tillbaka, vad händer?
Alltså när det lyser men inte skall lysa.

Om det ej tänds igen när du stoppar tillbaka kabeln så är det vara att byta relä.

Up the RA

2 037 Inlägg
24 januari
#12
Vad har du för lampor i bilens helljus?

Du har ju problem om det ligger på 5V efter att helljuset stängts av och troligen har spolen i extraljusreläet för mycket kraft vid denna spänning så den ännu drar och extraljusen fortsätter lysa. Och med halogen helljus så borde du inte ha så pass hög spänning kvar om du inte kör utan lampor i helljuset.

Och om du kör med 3x120W på ett 30A relä så är det idé att byta till ett 70A relä eller istället köra med 2 relän.
Sen så brukar inte billigare ledextraljus dra det som de skryter med, så troligen är det en bra bit under 360W.

Men om de skulle dra 360W totalt så har du en förbrukning på 30A vid 12 volt, och desto lägre spänning desto mera ström drar de när de försöker hålla samma uteffekt oavsett spänning. Men med bilen igång och 14 volt till lamporna så har du ändå närmare 26A vilket troligen kommer orsakar problem förr eller senare.

6 Inlägg
24 januari
Trådstartare
#13
MammDiin skrev:
Vad har du för lampor i bilens helljus?

Du har ju problem om det ligger på 5V efter att helljuset stängts av och troligen har spolen i extraljusreläet för mycket kraft vid denna spänning så den ännu drar och extraljusen fortsätter lysa. Och med halogen helljus så borde du inte ha så pass hög spänning kvar om du inte kör utan lampor i helljuset.

Och om du kör med 3x120W på ett 30A relä så är det idé att byta till ett 70A relä eller istället köra med 2 relän.
Sen så brukar inte billigare ledextraljus dra det som de skryter med, så troligen är det en bra bit under 360W.

Men om de skulle dra 360W totalt så har du en förbrukning på 30A vid 12 volt, och desto lägre spänning desto mera ström drar de när de försöker hålla samma uteffekt oavsett spänning. Men med bilen igång och 14 volt till lamporna så har du ändå närmare 26A vilket troligen kommer orsakar problem förr eller senare.

Testade att koppla ur ett extraljus men de stänger fortfarande inte av och har testat med ett annat relä liknande och funkar fortfarande inte tror inte att de är fel på relä, ska de vara ström kvar på kabeln till bilen helljus efter man stängt av de? Annars är de ju nå fel med de + de funkar medans bilen är av och i positions läge

5 685 Inlägg
24 januari
#14
En 99as A4 och en 01as Octavia har inte samma elsystem så du måste kolla specifikt för din bilmodell.

Kabeln till helljus ska ha 0V när det är avstängt annars är du och pillar på fel kabel eller har något elfel.


2 037 Inlägg
24 januari
#15
Mackan1440 skrev:
MammDiin skrev:
Vad har du för lampor i bilens helljus?

Du har ju problem om det ligger på 5V efter att helljuset stängts av och troligen har spolen i extraljusreläet för mycket kraft vid denna spänning så den ännu drar och extraljusen fortsätter lysa. Och med halogen helljus så borde du inte ha så pass hög spänning kvar om du inte kör utan lampor i helljuset.

Och om du kör med 3x120W på ett 30A relä så är det idé att byta till ett 70A relä eller istället köra med 2 relän.
Sen så brukar inte billigare ledextraljus dra det som de skryter med, så troligen är det en bra bit under 360W.

Men om de skulle dra 360W totalt så har du en förbrukning på 30A vid 12 volt, och desto lägre spänning desto mera ström drar de när de försöker hålla samma uteffekt oavsett spänning. Men med bilen igång och 14 volt till lamporna så har du ändå närmare 26A vilket troligen kommer orsakar problem förr eller senare.

Testade att koppla ur ett extraljus men de stänger fortfarande inte av och har testat med ett annat relä liknande och funkar fortfarande inte tror inte att de är fel på relä, ska de vara ström kvar på kabeln till bilen helljus efter man stängt av de? Annars är de ju nå fel med de + de funkar medans bilen är av och i positions läge

Ska egentligen inte vara någon spänning kvar när man lagt av helljuset men är väl inte omöjligt att det släpper igenom lite spänning, speciellt om belastningen i kretsen är låg vilket det blir om man exempelvis endast har en reläspole inkopplad.
Men om du har halogenlampor i bilens helljus så borde du inte ha detta problem, och med 5 volt så ser man tydligt att en halogenlampa lyser om man kollar framifrån.

Så frågar igen vad du kör med för lampor i helljuset?

* Voff voff *
10 583 Inlägg
24 januari
#16
Mackan1440 skrev:
MammDiin skrev:
Vad har du för lampor i bilens helljus?

Du har ju problem om det ligger på 5V efter att helljuset stängts av och troligen har spolen i extraljusreläet för mycket kraft vid denna spänning så den ännu drar och extraljusen fortsätter lysa. Och med halogen helljus så borde du inte ha så pass hög spänning kvar om du inte kör utan lampor i helljuset.

Och om du kör med 3x120W på ett 30A relä så är det idé att byta till ett 70A relä eller istället köra med 2 relän.
Sen så brukar inte billigare ledextraljus dra det som de skryter med, så troligen är det en bra bit under 360W.

Men om de skulle dra 360W totalt så har du en förbrukning på 30A vid 12 volt, och desto lägre spänning desto mera ström drar de när de försöker hålla samma uteffekt oavsett spänning. Men med bilen igång och 14 volt till lamporna så har du ändå närmare 26A vilket troligen kommer orsakar problem förr eller senare.

Testade att koppla ur ett extraljus men de stänger fortfarande inte av och har testat med ett annat relä liknande och funkar fortfarande inte tror inte att de är fel på relä, ska de vara ström kvar på kabeln till bilen helljus efter man stängt av de? Annars är de ju nå fel med de + de funkar medans bilen är av och i positions läge

Reläet fungerar väl snarare väldigt bra, det drar ju redan på 5V... Antingen är du på fel kabel eller så är något trasigt i din bil.

5V är liksom ingen "normal" spänning i en bil. Så mest troligt har du någon form av elfel eller ström som tar fel väg...

För du har vanliga halogenstrålkastarna? Inget xenon eller så?
Senast redigerat av Brådhis (24 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök