SNR27DB skrev:
Ofta ser jag annonser på bilar som kört 35-40k mil och fortfarande går för ett relativt högt pris.
En enstaka år gammal bil med 40k på mätaren kostar än en hel del pengar.
Sant. Dålig?
Nä, sannolikt mycket välskött och körd snälla mil. Inga småkörningar där inte.
Kan vara bra köp för någon som kör få mil/år och vill ha en ny, modern och säker bil för mindre pengar. Slut är den INTE och än har inte ålder trollen gnagt på den så värst.
Milen, alltså, det är inte år 1965 längre....
Manuell låda rekomenderas. Moderna automater har inte bevisat så höga mil ÄN, tycker jag.
Koppling till manuella som landsvägskörs mest brukar klara runt 40k mil, så dom bör man ha koll på.
Snackar vi en +10/15år gammal bil med mycket mil kan den ännu vara ok, men här kommer åldern in OCKSÅ.
Inte bara är den lite sliten utan gummi har åldrats, bromsar inkl ledningar har rostat, mm, mm.
Kan ännu vara helt ok, för sannolikt är mycket bytt och "på ny kula" så att säga.
Historiken är ALLTID avgörande utom vid nyköp.
En gammal bil med låga mil är försumbart bättre än en dito med för åldern normala mil. Men avsevärt dyrare. DET ska man ha med sig när man kollar på beg-bil.