Har nyligen köpt en 2008 års Saab 9-5 A-traktor till sonen. Strypningen är med H-reg, har dock ingen aning om detaljerna. Det var inte säljaren som byggt traktorn, utan det är tidigare ägare.
Vi körde hem den, en sträcka på ca 50km, utan problem.
Dag 2 åkte grabben 2-3 gånger med bilen, sträckor mellan 10-30km, återigen utan problem.
Dag 3 startade bilen på morgonen men batterilampan blinkade så grabben stängde av bilen direkt. Sedan gick den inte att starta igen. Spänningen var så låg att startmotorn inte gick runt.
Det vi gjort sedan dess är:
Laddat batteriet med batteriladdare. Det verkar komma upp till hyfsad spänning. Direkt när man tar bort laddaren visar det närmare 13V. Har inte haft tid att kolla vad spänningen blir när batteriet fått "vila".
Lät bilen gå på tomgång på garageuppfarten. Spänningen sjunker då, relativt snabbt. Efter ca 5-10 min är det nere i typ 10.5V om man mäter på batteriet med motorn igång.
Körde sedan in bilen i varmgaraget där det är ca 15 grader. Kollade att sladdarna och remmen till generatorn såg ok ut. Allt verkade i stort vara ok men den ena kabelskon på generatorn satt ev lite dåligt åtskruvad så den drog vi åt. Generatorn tycks ha bra kontakt med jorden (mellan generatorns hölje och batteriets minuspol) och även mellan generatorns anslutning och batteriets pluspol.
Jag tog bort laddaren och då visade multimetern 13,0V över batteriet. Startade sedan bilen och spänningen sjönk då direkt till 12,0V. Sedan sjönk den gradvis och efter ca 5 min var den nere på 11,7V. Stannade motorn och då blev spänningen istället 12,0V. Startade motorn igen och provade att stänga av halvljusen och så många andra elförbrukare som möjligt och då ökade spänningen från 11,7 till 11,8 med gående motor, och blev sedan återigen 12,0 när jag stängde av den.
Tyckte att spänningen inte sjönk så mycket mer än till 11,7 efter ytterligare några minuter med gående motor så vi tog mod till oss och körde ut på vägen. Det sitter en USB-hub inkopplad i cigarettändaruttaget som visar spänningen hela tiden. Den verkar dock hela tiden visa ca 0,3-0,4V mindre än multimetern över batteripolerna. Under körningen började denna visa ca 11,2V och den tickade sedan hela tiden nedåt. När den kom till 10,3V stannade bilen mitt på vägen så vi fick bogsera hem den. Batteriet visade 11,5V när vi tog ut det för att ladda upp det igen.
Är det generatorn som är problemet eller kan det vara något annat?
Tycker det är lite märkligt att spänningen ökar från 11,7 till 12,0 när jag stänger av motorn, men det kanske är för att många elförbrukare stängs av samtidigt som motorn?
Vi körde hem den, en sträcka på ca 50km, utan problem.
Dag 2 åkte grabben 2-3 gånger med bilen, sträckor mellan 10-30km, återigen utan problem.
Dag 3 startade bilen på morgonen men batterilampan blinkade så grabben stängde av bilen direkt. Sedan gick den inte att starta igen. Spänningen var så låg att startmotorn inte gick runt.
Det vi gjort sedan dess är:
Laddat batteriet med batteriladdare. Det verkar komma upp till hyfsad spänning. Direkt när man tar bort laddaren visar det närmare 13V. Har inte haft tid att kolla vad spänningen blir när batteriet fått "vila".
Lät bilen gå på tomgång på garageuppfarten. Spänningen sjunker då, relativt snabbt. Efter ca 5-10 min är det nere i typ 10.5V om man mäter på batteriet med motorn igång.
Körde sedan in bilen i varmgaraget där det är ca 15 grader. Kollade att sladdarna och remmen till generatorn såg ok ut. Allt verkade i stort vara ok men den ena kabelskon på generatorn satt ev lite dåligt åtskruvad så den drog vi åt. Generatorn tycks ha bra kontakt med jorden (mellan generatorns hölje och batteriets minuspol) och även mellan generatorns anslutning och batteriets pluspol.
Jag tog bort laddaren och då visade multimetern 13,0V över batteriet. Startade sedan bilen och spänningen sjönk då direkt till 12,0V. Sedan sjönk den gradvis och efter ca 5 min var den nere på 11,7V. Stannade motorn och då blev spänningen istället 12,0V. Startade motorn igen och provade att stänga av halvljusen och så många andra elförbrukare som möjligt och då ökade spänningen från 11,7 till 11,8 med gående motor, och blev sedan återigen 12,0 när jag stängde av den.
Tyckte att spänningen inte sjönk så mycket mer än till 11,7 efter ytterligare några minuter med gående motor så vi tog mod till oss och körde ut på vägen. Det sitter en USB-hub inkopplad i cigarettändaruttaget som visar spänningen hela tiden. Den verkar dock hela tiden visa ca 0,3-0,4V mindre än multimetern över batteripolerna. Under körningen började denna visa ca 11,2V och den tickade sedan hela tiden nedåt. När den kom till 10,3V stannade bilen mitt på vägen så vi fick bogsera hem den. Batteriet visade 11,5V när vi tog ut det för att ladda upp det igen.
Är det generatorn som är problemet eller kan det vara något annat?
Tycker det är lite märkligt att spänningen ökar från 11,7 till 12,0 när jag stänger av motorn, men det kanske är för att många elförbrukare stängs av samtidigt som motorn?
0
0
0
0