Äger en Golf MK 5 (04) som jag köpte nytt batteri till för två veckor sedan då tidigare batteri var slut. Imorse när jag skulle starta bilen så var den helt död, nyckelsystemet fungerade inte så behövde låsa upp bilen "manuellt", ingen tändning och ingen indikation på att den lever alls.
Jag köpte exakt samma batteri som suttit i bilen sen tidigare (samma AH etc).
Är detta ett vanligt fenomen? Eller varför hände detta nu? Hur gör jag för att motverka det i framtiden?
Äger en Golf MK 5 (04) som jag köpte nytt batteri till för två veckor sedan då tidigare batteri var slut. Imorse när jag skulle starta bilen så var den helt död, nyckelsystemet fungerade inte så behövde låsa upp bilen "manuellt", ingen tändning och ingen indikation på att den lever alls.
Jag köpte exakt samma batteri som suttit i bilen sen tidigare (samma AH etc).
Är detta ett vanligt fenomen? Eller varför hände detta nu? Hur gör jag för att motverka det i framtiden?
Har du kollat så att generatorn laddar eller att du kanske har något som står och drar ström?
Nej det gjorde jag faktiskt inte. Batteriet står på laddning hemma nu. Att man skulle ladda nyköpt batteri visste jag faktiskt inte så tackar för den infon! Då har jag lärt mig något nytt Kan tänka mig att Biltema inte laddar upp alla deras batterier.
Äger en Golf MK 5 (04) som jag köpte nytt batteri till för två veckor sedan då tidigare batteri var slut. Imorse när jag skulle starta bilen så var den helt död, nyckelsystemet fungerade inte så behövde låsa upp bilen "manuellt", ingen tändning och ingen indikation på att den lever alls.
Jag köpte exakt samma batteri som suttit i bilen sen tidigare (samma AH etc).
Är detta ett vanligt fenomen? Eller varför hände detta nu? Hur gör jag för att motverka det i framtiden?
Har du kollat så att generatorn laddar eller att du kanske har något som står och drar ström?
Min första tanke var att något drar ström när bilen är av men jag kan verkligen inte komma på något. Däremot så fifflade jag lite med kupebelysningen i veckan, så kanske råkat ställa in ljuset på något sätt.
Enklast är att använda en multimeter när bilen går på tomgång. Mät på batteripolerna och spänningen bör ligga på +14 volt.
Tack!
Jag tror dock jag lyckats lokalisera problemet.
Felsökte radion i bilen och såg på nätet att F19 säkringen var för radion (som var tom i min bil). Men visar sig att den inte har att göra med radion på min bil när man kollar diagrammet, så tog ut den säkringen nu då den var tom innan. Satte i en säkring efter batteri bytet så är nästan 100 på att detta är felet.