Hej Försökte pumpa däcken idag. 3 däck gick bra. 4e däcket ventil sticker inte ut lika mycket ur fälgen. Det sticker ut och är inte så stor skillnad jämfört med de andra däcken, kanske 0,5-1 cm. Försökte pilla ut den men gick inge vidare. Någon som vet hur man kan få ut den? Eller måste hela däcket av för att åtgärda det?
Den stora frågan är nog hur den kunnat åka in? För då är den nog sannolikt trasig och då behöver du kunna pressa ner däcket från fälgen för att kunna byta den.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Den stora frågan är nog hur den kunnat åka in? För då är den nog sannolikt trasig och då behöver du kunna pressa ner däcket från fälgen för att kunna byta den.
Här kommer en bild. Den rödmarkerade biten är den som inte sticker ut tillräckligt. Pumpen biter inte tag tillräckligt långt in.
Vet inte om jag ska försöka dra nedanför med en skiftnyckel..
Den stora frågan är nog hur den kunnat åka in? För då är den nog sannolikt trasig och då behöver du kunna pressa ner däcket från fälgen för att kunna byta den.
Här kommer en bild. Den rödmarkerade biten är den som inte sticker ut tillräckligt. Pumpen biter inte tag tillräckligt långt in.
Vet inte om jag ska försöka dra nedanför med en skiftnyckel..
Det där är en TPMS-ventil, den är säkerligen dragen med rätt moment(runt 5nm), om du drar den hårdare riskerar du att ha sönder gummitätningen på insidan, eller ventilen i sig. Sådär ser väldigt många ut, problemet ligger nog i munstycket på din luftklocka.
Den stora frågan är nog hur den kunnat åka in? För då är den nog sannolikt trasig och då behöver du kunna pressa ner däcket från fälgen för att kunna byta den.
Här kommer en bild. Den rödmarkerade biten är den som inte sticker ut tillräckligt. Pumpen biter inte tag tillräckligt långt in.
Vet inte om jag ska försöka dra nedanför med en skiftnyckel..
Det där är en TPMS-ventil, den är säkerligen dragen med rätt moment(runt 5nm), om du drar den hårdare riskerar du att ha sönder gummitätningen på insidan, eller ventilen i sig. Sådär ser väldigt många ut, problemet ligger nog i munstycket på din luftklocka.
Är luftklockan det som finns på insidan? Lilla piggen och det ihop med den?
Den stora frågan är nog hur den kunnat åka in? För då är den nog sannolikt trasig och då behöver du kunna pressa ner däcket från fälgen för att kunna byta den.
Här kommer en bild. Den rödmarkerade biten är den som inte sticker ut tillräckligt. Pumpen biter inte tag tillräckligt långt in.
Vet inte om jag ska försöka dra nedanför med en skiftnyckel..
Det där är en TPMS-ventil, den är säkerligen dragen med rätt moment(runt 5nm), om du drar den hårdare riskerar du att ha sönder gummitätningen på insidan, eller ventilen i sig. Sådär ser väldigt många ut, problemet ligger nog i munstycket på din luftklocka.
Jag tror inte att jag har några tpms sensorer även om ventilen ser ut så. Gäller en jeep patriot 07. Jag behöver som jag misstänkte dra åt den där muttern. Problemet är att jag måste hålla emot på insidan av däcket för att kunna dra åt. Får bli vid däckskiftet.
Det där är en TPMS-ventil, den är säkerligen dragen med rätt moment(runt 5nm), om du drar den hårdare riskerar du att ha sönder gummitätningen på insidan, eller ventilen i sig. Sådär ser väldigt många ut, problemet ligger nog i munstycket på din luftklocka.
Jag tror inte att jag har några tpms sensorer även om ventilen ser ut så. Gäller en jeep patriot 07. Jag behöver som jag misstänkte dra åt den där muttern. Problemet är att jag måste hålla emot på insidan av däcket för att kunna dra åt. Får bli vid däckskiftet.
Då har nån satt en TPMS-ventil utan att sätta själva sensorn på insidan. Jag har jobbat med däck i 7 år och aldrig sett en "vanlig" ventil se ut så där. Inte heller på någon Jeep.
Det där är en TPMS-ventil, den är säkerligen dragen med rätt moment(runt 5nm), om du drar den hårdare riskerar du att ha sönder gummitätningen på insidan, eller ventilen i sig. Sådär ser väldigt många ut, problemet ligger nog i munstycket på din luftklocka.
Är luftklockan det som finns på insidan? Lilla piggen och det ihop med den?
Luftklockan är den du pumpar däcket med, alltså den som visar trycket och du sätter på ventilen. Den lilla "piggen" du ser i mitten kallas ventilnål eller ventilinsats.
Det där är en TPMS-ventil, den är säkerligen dragen med rätt moment(runt 5nm), om du drar den hårdare riskerar du att ha sönder gummitätningen på insidan, eller ventilen i sig. Sådär ser väldigt många ut, problemet ligger nog i munstycket på din luftklocka.
Jag tror inte att jag har några tpms sensorer även om ventilen ser ut så. Gäller en jeep patriot 07. Jag behöver som jag misstänkte dra åt den där muttern. Problemet är att jag måste hålla emot på insidan av däcket för att kunna dra åt. Får bli vid däckskiftet.
Då har nån satt en TPMS-ventil utan att sätta själva sensorn på insidan. Jag har jobbat med däck i 7 år och aldrig sett en "vanlig" ventil se ut så där. Inte heller på någon Jeep.
Nu har du ... om än bara på bild.
- - - edit - - -
Och ja, de finns som kromade, grå, svarta, blå, röda, gula...osv osv osv osv.
Senast redigerat av it_mutt (5 mars )
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Och ja, de finns som kromade, grå, svarta, blå, röda, gula...osv osv osv osv.
Jag tror dig, men det där måste vara bland de mest korkade idéer jag någonsin sett.. Det är ju som att be om problem i vårat klimat! TPMS-ventiler ärjar och läcker på löpande band, varför vill man ha sådana problem när man kan sätta en snap-in(gummiventil för dom som inte vet) istället?
Och ja, det finns kåpor till gummiventiler i alla dess färger, så det är inte "bara" en svart ventil.
Jag tror inte att jag har några tpms sensorer även om ventilen ser ut så. Gäller en jeep patriot 07. Jag behöver som jag misstänkte dra åt den där muttern. Problemet är att jag måste hålla emot på insidan av däcket för att kunna dra åt. Får bli vid däckskiftet.
Då har nån satt en TPMS-ventil utan att sätta själva sensorn på insidan. Jag har jobbat med däck i 7 år och aldrig sett en "vanlig" ventil se ut så där. Inte heller på någon Jeep.
Och ja, de finns som kromade, grå, svarta, blå, röda, gula...osv osv osv osv.
Muttern som sitter har alltså glidit upp eller skruvats upp, eller så har resten av ventilen tryckts in i den. Vågar jag försöka dra i muttern med en skiftnyckel, eller måste däcket av? Bryr mig inte riktigt om tpms sensorerna då jag inte ens är säker på att dom är där.
Och ja, de finns som kromade, grå, svarta, blå, röda, gula...osv osv osv osv.
Jag tror dig, men det där måste vara bland de mest korkade idéer jag någonsin sett.. Det är ju som att be om problem i vårat klimat! TPMS-ventiler ärjar och läcker på löpande band, varför vill man ha sådana problem när man kan sätta en snap-in(gummiventil för dom som inte vet) istället?
Och ja, det finns kåpor till gummiventiler i alla dess färger, så det är inte "bara" en svart ventil.
Visst är det korkat. Det är tveklöst en fråga om utseende framför funktion/hållbarhet/ease of mind.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Och ja, de finns som kromade, grå, svarta, blå, röda, gula...osv osv osv osv.
Jag tror dig, men det där måste vara bland de mest korkade idéer jag någonsin sett.. Det är ju som att be om problem i vårat klimat! TPMS-ventiler ärjar och läcker på löpande band, varför vill man ha sådana problem när man kan sätta en snap-in(gummiventil för dom som inte vet) istället?
Och ja, det finns kåpor till gummiventiler i alla dess färger, så det är inte "bara" en svart ventil.
Det där är en TPMS-ventil, den är säkerligen dragen med rätt moment(runt 5nm), om du drar den hårdare riskerar du att ha sönder gummitätningen på insidan, eller ventilen i sig. Sådär ser väldigt många ut, problemet ligger nog i munstycket på din luftklocka.
Jag tror inte att jag har några tpms sensorer även om ventilen ser ut så. Gäller en jeep patriot 07. Jag behöver som jag misstänkte dra åt den där muttern. Problemet är att jag måste hålla emot på insidan av däcket för att kunna dra åt. Får bli vid däckskiftet.
Jag har ägt Jeep 2005, 2006 och 2007, alla hade TPMS-ventiler. Tror det kom på Jeep redan 2001 = första KJ. Ett elände, för jag bytte till andra fälgar och däck på alla 3 Jeep:arna. Varningen för avvikande TPMS-signal gick inte att programmera bort - fick bli en bit svart eltejp över den blinkande lysdioden på instrumentpanelen. Bättre med luftrycksövervakningssystemet som arbetar i symbios med ABS-systemet - som bl a Honda har. Behöver dock programmeras om då man skiftar mellan sommar- och vinterhjul - går på 3 sekunder med lika många knapptryckningar.
Det där är en TPMS-ventil, den är säkerligen dragen med rätt moment(runt 5nm), om du drar den hårdare riskerar du att ha sönder gummitätningen på insidan, eller ventilen i sig. Sådär ser väldigt många ut, problemet ligger nog i munstycket på din luftklocka.
Jag tror inte att jag har några tpms sensorer även om ventilen ser ut så. Gäller en jeep patriot 07. Jag behöver som jag misstänkte dra åt den där muttern. Problemet är att jag måste hålla emot på insidan av däcket för att kunna dra åt. Får bli vid däckskiftet.
Jag har ägt Jeep 2005, 2006 och 2007, alla hade TPMS-ventiler. Tror det kom på Jeep redan 2001 = första KJ. Ett elände, för jag bytte till andra fälgar och däck på alla 3 Jeep:arna. Varningen för avvikande TPMS-signal gick inte att programmera bort - fick bli en bit svart eltejp över den blinkande lysdioden på instrumentpanelen. Bättre med luftrycksövervakningssystemet som arbetar i symbios med ABS-systemet - som bl a Honda har. Behöver dock programmeras om då man skiftar mellan sommar- och vinterhjul - går på 3 sekunder med lika många knapptryckningar.
Antar att du inte vet om det går att skruva ned muttern på utsidan utan att hålla emot på insidan av fälgen?
Jag tror inte att jag har några tpms sensorer även om ventilen ser ut så. Gäller en jeep patriot 07. Jag behöver som jag misstänkte dra åt den där muttern. Problemet är att jag måste hålla emot på insidan av däcket för att kunna dra åt. Får bli vid däckskiftet.
Jag har ägt Jeep 2005, 2006 och 2007, alla hade TPMS-ventiler. Tror det kom på Jeep redan 2001 = första KJ. Ett elände, för jag bytte till andra fälgar och däck på alla 3 Jeep:arna. Varningen för avvikande TPMS-signal gick inte att programmera bort - fick bli en bit svart eltejp över den blinkande lysdioden på instrumentpanelen. Bättre med luftrycksövervakningssystemet som arbetar i symbios med ABS-systemet - som bl a Honda har. Behöver dock programmeras om då man skiftar mellan sommar- och vinterhjul - går på 3 sekunder med lika många knapptryckningar.
Antar att du inte vet om det går att skruva ned muttern på utsidan utan att hålla emot på insidan av fälgen?
Om det är en TPMS-ventil så går det inte utan att riskera snurra på hela paketet och riskera knäcka sensorn därinne. Om det är en utan TPMS så gäller troligen samma sak, att den snurrar med utan mothåll från insidan. Men den biten låter jag vara osagt, jag vet bara vad som händer med TPMS-ventiler.