Dags att byta batteri?

chromatic91
8 mars · 90 Inlägg

Köpte en Corolla förra året som verkar ha lite knasigheter kring batteriet.
Det bildas ett stadigt lager av något konstigt pulver på det hela tiden, det fräser och knakar och efter körning så rinner det ut lite syra som smakar illa.

Dags att bytas? Hoppas det inte är något fel på generatorn.

Mvh

Video:

Mossan1
8 mars · 2 874 Inlägg

Finns inget annat än att mäta spänningen med motor av och med motor igång.
En billig multimeter duger bra.

Ska inte vara över 14,5v med motor igång.

Spänningen med motor av är för att se om det är ett cellras som får batteriet att koka. Bör vara 12.5 - 12.7 ca.

Gasen som bildas vid bubbel är explosiv.  Ha MYCKET god ventilation vid mätttillfället och kör inte i onödan.

chromatic91
8 mars · 90 Inlägg

Mossan1 skrev:
Finns inget annat än att mäta spänningen med motor av och med motor igång.
En billig multimeter duger bra.

Ska inte vara över 14,5v med motor igång.

Spänningen med motor av är för att se om det är ett cellras som får batteriet att koka. Bör vara 12.5 - 12.7 ca.

Gasen som bildas vid bubbel är explosiv.  Ha MYCKET god ventilation vid mätttillfället och kör inte i onödan.

Tack!
Batteriet är på 12.45 när bilen är av och 14.40 när bilen är på.

Senast redigerat av chromatic91 (8 mars )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars · 17 559 Inlägg

Kan vara en kortsluten cell i batteriet. Byt. De ska inte koka vid 14,4v

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
8 mars · 2 874 Inlägg

Det skulle inte få något batteri att bubbla.
Fel i batteriet, nja, möjligt, men inget klockrent symptom.

Säkerställ att batterianslutningarna sitter bra, och inte har oxid.
Dom ska aldrig bli varma oavsett hur långt/länge man kör.  Varmare än annat invid i motorrummet så klart.

chromatic91
8 mars · 90 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kan vara en kortsluten cell i batteriet. Byt. De ska inte koka vid 14,4v

Jo det är värst i cell 3 och 4 skulle jag säga, kan ju definitivt vara värt att punga up dom 800 kr det kostar på Biltema för att slippa riskera att skiten tar eld eller explorerar... eller att man blir stående... Tack!!

Mossan1 skrev:
Det skulle inte få något batteri att bubbla.
Fel i batteriet, nja, möjligt, men inget klockrent symptom.

Säkerställ att batterianslutningarna sitter bra, och inte har oxid.
Dom ska aldrig bli varma oavsett hur långt/länge man kör.  Varmare än annat invid i motorrummet så klart.

Tack!! Jag kan inte svära på att batteriet blir varmt faktiskt, men med kokande borde det väl vara rätt så varmt där inne?
Jag märke igår att jag behövde slipa lite på minus-polen, den tappade kontakten trots att den satt hårt på. Kan ta och slipa på plus-polen imorgon också, har inte rört den på länge länge.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars · 17 559 Inlägg

Har det kokat är det kört. Byt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
chromatic91
8 mars · 90 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har det kokat är det kört. Byt.

Jag antar att om det läcker ut syra varje gång man kör bilen så räknas batteriet som "kokat" ?
Lite läckage säger dom är vanligt, men i mitt fall är det snäppet till överdrivet.

Lucif3r
8 mars · 2 227 Inlägg

Den syra som läcker ut och är "normalt" är så minimal att man inte ser det med blotta ögat. Det ser man bara spår efter när det hållt på några år, i form av korrision och vitt pulver.

chromatic91
8 mars · 90 Inlägg

Lucif3r skrev:
Den syra som läcker ut och är "normalt" är så minimal att man inte ser det med blotta ögat. Det ser man bara spår efter när det hållt på några år, i form av korrision och vitt pulver.

Tack snälla!

Hemmamek
8 mars · 198 Inlägg

Diggar det gamla alkemistknepet att smaka på den blyberikade batterisyran tongue

Men jag inställer mig till kören och säger också att den där tusenlappen för att byta nog är värt det.

chromatic91
8 mars · 90 Inlägg

Hemmamek skrev:
Diggar det gamla alkemistknepet att smaka på den blyberikade batterisyran tongue

Men jag inställer mig till kören och säger också att den där tusenlappen för att byta nog är värt det.

Självklart måste man använda alla sinnen!
Tack, det får bli ett nytt batteri nästa gång jag svänger förbi Trollhättan!

husseman
8 mars · 1 605 Inlägg

Hmm, definitivt dags att byta batteri- men lägg till några hundralappar o köp ett Yuasabatteri.
mvh/Husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang