Köpte en Corolla förra året som verkar ha lite knasigheter kring batteriet. Det bildas ett stadigt lager av något konstigt pulver på det hela tiden, det fräser och knakar och efter körning så rinner det ut lite syra som smakar illa.
Dags att bytas? Hoppas det inte är något fel på generatorn.
Det skulle inte få något batteri att bubbla. Fel i batteriet, nja, möjligt, men inget klockrent symptom.
Säkerställ att batterianslutningarna sitter bra, och inte har oxid. Dom ska aldrig bli varma oavsett hur långt/länge man kör. Varmare än annat invid i motorrummet så klart.
Kan vara en kortsluten cell i batteriet. Byt. De ska inte koka vid 14,4v
Jo det är värst i cell 3 och 4 skulle jag säga, kan ju definitivt vara värt att punga up dom 800 kr det kostar på Biltema för att slippa riskera att skiten tar eld eller explorerar... eller att man blir stående... Tack!!
Mossan1 skrev:
Det skulle inte få något batteri att bubbla. Fel i batteriet, nja, möjligt, men inget klockrent symptom.
Säkerställ att batterianslutningarna sitter bra, och inte har oxid. Dom ska aldrig bli varma oavsett hur långt/länge man kör. Varmare än annat invid i motorrummet så klart.
Tack!! Jag kan inte svära på att batteriet blir varmt faktiskt, men med kokande borde det väl vara rätt så varmt där inne? Jag märke igår att jag behövde slipa lite på minus-polen, den tappade kontakten trots att den satt hårt på. Kan ta och slipa på plus-polen imorgon också, har inte rört den på länge länge.
Jag antar att om det läcker ut syra varje gång man kör bilen så räknas batteriet som "kokat" ? Lite läckage säger dom är vanligt, men i mitt fall är det snäppet till överdrivet.
Den syra som läcker ut och är "normalt" är så minimal att man inte ser det med blotta ögat. Det ser man bara spår efter när det hållt på några år, i form av korrision och vitt pulver.
Den syra som läcker ut och är "normalt" är så minimal att man inte ser det med blotta ögat. Det ser man bara spår efter när det hållt på några år, i form av korrision och vitt pulver.