Oljebyte är standard på en bil som stått, helt rätt tänkt. Oljan i motorn åldras även över tid, inte bara med körda mil. Det är bland annat därför serviceintervallerna är tid eller mil, vilket som inträffar först.
Kamremmen är som nämnt väldigt viktig att hålla koll på intervallerna på, och absolut inte slarva med den servicen - rasar kamremmen blir det dyrt. Utöver det är det bra att göra en allmän översyn - vätskor, filter, bromsar. Har den till exempel stått med handbromsen dragen utomhus i två år kan vajern eller någon del av mekanismen rostat fast, osv osv.
En verkstad hade nog rekommenderat att göra en rejäl översyn/storservice (enligt intervall och lite till), och jag håller nog med. Allt kanske inte behöver bytas, men jag hade nog velat se över det mesta för att bilda mig en uppfattning. Är budgeten begränsad så är prioriteringarna att byta olja+filter, och byta kamrem/vattenpump/multirem om det inte t.ex. gjordes precis innan bilen ställdes. Ingen anteckning i servicebok = räkna med att det inte är gjort, och ska göras omgående (som i, NU).
Edit: Just det, och kolla så att bromsarna fungerar som de ska och inte ligger på. Antar att bilen behöver besiktas, så det får ni reda på då om inte annat. Det lär däremot finnas ytrost på bromsskivorna, det går att bromsa bort om det inte är allt för illa - gör gärna det innan besiktning. Upp i landsvägs/motorvägshastighet och gör några stabila inbromsningar till krypfart. På en väg utan övrig trafik, givetvis.