jaka54 skrev:
Svarar "Doktorduett"!
Vi behöver insatser med 14mmx1,5mm stigning! Jag hitter inte såna insatser på länken du skickade.
Svar till "Mossan 1".
Vi har använt nya skruvar från Skruvat.se de senaste hjulbytena på brorsans Turbo och drar vi för hårt?? Ja, möjligt men inte troligt efter mer än 45 års hjulbyten på olika bilar utan problem.
På min Audi 100 Avant 2,0E -89:a som jag haft sedan 1993 så har jag aldrig haft det här problemet med att gängorna gått sönder vid hjulbyte och då har använder jag bilens originalskruvar och
drar alltid hjulen för hand med förlängare, ni vet en sån där med utdragbar del och vi gör likadant på brorsans Audi 100 turbo som när han köpte den för ca 10 år sedan antingen hade dåliga hjulbultar eller dåliga gängor i bakre hjulnaven vilket var orsaken till att vi satte i helicoils.
Hittade en video på Youtube där en american påstod att när man satte dit helicoils var det viktigt att man vred ner coilsen ca en halv till en millimeter under ytan annars skulle översta slingan på helicoilen dras upp och efter ett tag skulle flera varv lossa/dras up.
Och det är precis vad som hänt för oss, helicoilsen dras upp!
Annars verkar "Time -serts" vara bättre! Men de kostar runt 700:- på Amazon.
Så vi prövar idag först med helicoil monterade på amerikanens vis...och lite locktite.