3559
Sök

Krängningshämnare Mitsubishi Colt, byte, justering, kostnad

11 Inlägg
28 februari
Trådstartare
#1
Lämnade in min Mitsubishi Colt z30 (2007 automat) på besiktning idag. Allt var felfritt förutom krängsningshämnaren som det var "glapp" i. Den gick igenom och är körklar men de rådgav mig att byta den så småningom. Undrar hur mycket det kostar att byta en krängningahämnare, är det något som håller ett par år till, finns det risker med att köra utan att byta ut den?
Senast redigerat av Frostman101 (28 februari )

6 115 Inlägg
28 februari
#2
Själva "krängningshämmaren" är bara en stålstång...så den kan inte gå sönder eller "glappa". Vad de menar är antingen de två gummibussningarna som håller krängningshämmaren mot chassit som är slitna eller de två stålstag med gummibussningar som där gummina är slitna (stålstaget går från krängningshämmaren ner till hjulupphängningen) .
Senast redigerat av jaka54 (28 februari )


3 194 Inlägg
29 februari
#3
Precis, med största sannolikhet stagen.

Inte särskilt dyra, och ganska lätta att byta, även om det kan krångla om det är fastrostat tex. Men verkstäder har grejer att kapa med. Vardagsmat för dom.
Hjulinställning behövs inte och ingen annan justering alls.

Blir dom nog klappa får man ett irriterande knack/skrammel i guppen.
Visst kan dom väl brista, men...
Livsfarligt = Nej, då men byt dom ändå. Man ska hålla efter sin bil.

Visst kan du söka på vad "stabilisatorstag" kostar till din bil, men kom ihåg att en verkstad lägger på några % och använder ALDRIG dom billigaste, eftetsom dom som regel håller sämre. Eget material tar dom inte i, så köp inga själv om du inte ska byta själv.

Arbetet med bytet av båda fram borde räcka med timtaxla × 1. Dvs 1h.  Ev lägre, beroende på design.
Senast redigerat av Mossan1 (29 februari )

11 Inlägg
4 mars
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Själva "krängningshämmaren" är bara en stålstång...så den kan inte gå sönder eller "glappa". Vad de menar är antingen de två gummibussningarna som håller krängningshämmaren mot chassit som är slitna eller de två stålstag med gummibussningar som där gummina är slitna (stålstaget går från krängningshämmaren ner till hjulupphängningen) .

Okej, tack för svar, får höra med min lokala reperatör om det är något han kan åtgärda.

11 Inlägg
10 mars
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Själva "krängningshämmaren" är bara en stålstång...så den kan inte gå sönder eller "glappa". Vad de menar är antingen de två gummibussningarna som håller krängningshämmaren mot chassit som är slitna eller de två stålstag med gummibussningar som där gummina är slitna (stålstaget går från krängningshämmaren ner till hjulupphängningen) .

Hej! Okej, tack för svar, är det svårt att byta ut "gummit", kostnad?

11 Inlägg
10 mars
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Precis, med största sannolikhet stagen.

Inte särskilt dyra, och ganska lätta att byta, även om det kan krångla om det är fastrostat tex. Men verkstäder har grejer att kapa med. Vardagsmat för dom.
Hjulinställning behövs inte och ingen annan justering alls.

Blir dom nog klappa får man ett irriterande knack/skrammel i guppen.
Visst kan dom väl brista, men...
Livsfarligt = Nej, då men byt dom ändå. Man ska hålla efter sin bil.

Visst kan du söka på vad "stabilisatorstag" kostar till din bil, men kom ihåg att en verkstad lägger på några % och använder ALDRIG dom billigaste, eftetsom dom som regel håller sämre. Eget material tar dom inte i, så köp inga själv om du inte ska byta själv.

Arbetet med bytet av båda fram borde
räcka med timtaxla × 1. Dvs 1h.  Ev lägre,
beroende på design.

Ahh okej, då förstår jag, tack för beskrivningen.

Du säger att "staget" är rätt billig, vilket prisklass pratar vi? När du säger att det inte är livsfarligt, är det det bara knacket och skrammlet vid gupp som kan hända?, har förövrigt inte märkt det, kanske lite smått. Hur länge kan man köra med detta utan att behöva byta stagen, ett år framåt iallafall?

Har nyligen lämnat in min bil för reparation på verkatad, och har inte pengarna till ännu en reperation i nuläget.

Är "stagen" förövrigt något som måste lämnas in på en verkatad, isf måste med det vara Mitsubishi för reservdel? Tror du att en vanlig privatperson/mekaniker skulle kunna fixa detta billigare?

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
10 mars
#7
Är det stabstagen så brukar de kosta ungefär 250kr/st för kvalitetsgrejer.
Beror ju givetvis på bil, men för en Colt så blir det nog ganska billigt.

Går att byta på garageuppfarten, behöver inte lämnas in på verkstad på så sätt.
Sen ska man kanske inte lämna iväg den till vem som helst, men det gäller ju allt här i världen.

Värsta fall är att stabstagen lossar ifrån sina kulleder och då kommer bilen att kränga mer i kurvorna samt att du kommer att få nedslag på besiktningen.
Det är absolut inget akut att åtgärda för stunden.

Up the RA

11 Inlägg
18 mars
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Är det stabstagen så brukar de kosta ungefär 250kr/st för kvalitetsgrejer.
Beror ju givetvis på bil, men för en Colt så blir det nog ganska billigt.

Går att byta på garageuppfarten, behöver inte lämnas in på verkstad på så sätt.
Sen ska man kanske inte lämna iväg den till vem som helst, men det gäller ju allt här i världen.

Värsta fall är att stabstagen lossar ifrån sina kulleder och då kommer bilen att kränga mer i kurvorna samt att du kommer att få nedslag på besiktningen.
Det är absolut inget akut att åtgärda för stunden.

Okej, ska kolla med min lokala "mekaniker" om han kan fixa detta. Låter bra om det är så pass billigt.

Tack förs var!


Sök