Får inte ur P läget xc70 2006

Sim00n92
25 april · 18 Inlägg

Hej.
Har en bekymmer som spökar med mig. I vintras började det, att jag inte fick ur p läget ibland (bara när det var riktigt kallt ) när bilen stått en kvart på så gick det.  Detta hände ibland.
Jag har senaste veckan haft samma bekymmer, får inte ur p läget, ibland får jag bråka 10 min, vrida ratten fram och tillbaka, samt ibland sänka/höja ratten. Rätt var det är får jag ur p-läget. Ibland är det skitsvårt, ibland går det på 10 sec, samt att när detta sker så är det även jävligt att få ut bilnyckeln ur tändningslåset, eller jag får ur den,men kan inte vrida om bilnyckeln till sista läget. Då får jag jucka lite fram och tillbaka på nyckeln.

Jag har trott ibland att det är tändningslåset som spökar. Men det är bytt för 2 år sedan. Så är ändå fundersam, eller är det så att ett dåligt tändningslås , på något sätt gör att det kan vara jävligt att komma ur p-läget?

Har läst om lägesgivare och ratt sensorer fram och tillbaka. Även att det kan sitta något på absenheten?

Bilen är knappt värd att lämna in tycker jag så jag vill försöka få ordning på eländet själv.

Mvh Frustrerad

Hilmer
25 april · 1 789 Inlägg

Det sitter dels en solenoid som släpper när du trycker på bromsen, dvs om du inte bromsar får du inte ur P-läget. Lyssna ifall du hör den knäppa till när du bromsar.
Och dels sitter det en vajer mellan spakenheten och rattlås/nyckeln, denna gör att du inte kan vrida om och ta ur nyckeln ifall inte det ligger i P-läget.
Om nu rattlåset är utbytt så kanske det är vajern om inte kommit rätt igen!?

Sim00n92
25 april · 18 Inlägg

Det är inget jag har tänkt på, tror inte det knäpper till när jag bromsar , vad heter denna solenoid, vart sitter den?

Det med viren ska jag forska vidare i

Hilmer
25 april · 1 789 Inlägg

Exakt vad den heter har jag inget svar på, men den sitter fram till höger om spaken, man brukar kunna höra den tydligt om man bara lyssnar vid spaken.

Sim00n92
25 april · 18 Inlägg

Okej tack, ska riva bort panelen sen och titta. Vet du om de räcker att bara ta bort panelen runt spaken

Hilmer
25 april · 1 789 Inlägg

Vajern har jag lirkat loss vid spaken på min -02a, så det går att köra utan om man bara ser till att lägga den i P-läget. Dock kan det resultera i en anmärkning på bilprovningen ifall dom tänker på det, men det märker du ju! wink

Hilmer
25 april · 1 789 Inlägg

Sim00n92 skrev:
Okej tack, ska riva bort panelen sen och titta. Vet du om de räcker att bara ta bort panelen runt spaken

Vet inte riktigt hur det ser ut på din -06a, min är ju en tidigare modell och där är det enkelt att lyfta på locket vid spaken.

Sim00n92
25 april · 18 Inlägg

Hilmer skrev:
Vajern har jag lirkat loss vid spaken på min -02a, så det går att köra utan om man bara ser till att lägga den i P-läget. Dock kan det resultera i en anmärkning på bilprovningen ifall dom tänker på det, men det märker du ju! wink

Okej, värt att testa , hur menar du jag ska göra med varjern?bara koppla loss den från spaken helt?eller något jag ska ställa i ett visst läge sen?

Sim00n92
25 april · 18 Inlägg

Sim00n92 skrev:

Hilmer skrev:
Vajern har jag lirkat loss vid spaken på min -02a, så det går att köra utan om man bara ser till att lägga den i P-läget. Dock kan det resultera i en anmärkning på bilprovningen ifall dom tänker på det, men det märker du ju! wink

Okej, värt att testa , hur menar du jag ska göra med varjern?bara koppla loss den från spaken helt?eller något jag ska ställa i ett visst läge sen?

Ska varjern alltid va i pläge om jag lirkar loss den?

Sim00n92
25 april · 18 Inlägg

Solenoiden knäpper fint

Hilmer
25 april · 1 789 Inlägg

Sim00n92 skrev:

Sim00n92 skrev:

Hilmer skrev:
Vajern har jag lirkat loss vid spaken på min -02a, så det går att köra utan om man bara ser till att lägga den i P-läget. Dock kan det resultera i en anmärkning på bilprovningen ifall dom tänker på det, men det märker du ju! wink

Okej, värt att testa , hur menar du jag ska göra med varjern?bara koppla loss den från spaken helt?eller något jag ska ställa i ett visst läge sen?

Ska varjern alltid va i pläge om jag lirkar loss den?

Jag har bara hakat av vajern från dess fäste vid spaken, ligger precis bredvid där den satt och så att den kan röra sig fritt.

Sim00n92 skrev:
Solenoiden knäpper fint

Bra, då är det ju troligen vajern som spökar!

Hemmamek
25 april · 175 Inlägg

Behöver man använda P-läget eller klarar man sig utan?
Neutral + handbroms typ?

Sim00n92
25 april · 18 Inlägg

Tror jag löst det. Använde någon ptfe spray som skulle va bra i tändningslås. Mosade i rejält mycket, vätskan som kom ut var helt svart. Låset känns som nytt nu, pillade aldrig bort vajern, sprutade lite smörja på den och alla rörliga delar där nere och juckade spackel fram o tillbaka lite, nu har jag provkört och stängt av / på hur mycket som helst och det verkar funka hur fint som helst

Hilmer
25 april · 1 789 Inlägg

Hemmamek skrev:
Behöver man använda P-läget eller klarar man sig utan?
Neutral + handbroms typ?

Så länge vajern är kopplad så kan du inte vrida av helt och få ur nyckeln om den inte ligger i P.



Sim00n92 skrev:
Tror jag löst det. Använde någon ptfe spray som skulle va bra i tändningslås. Mosade i rejält mycket, vätskan som kom ut var helt svart. Låset känns som nytt nu, pillade aldrig bort vajern, sprutade lite smörja på den och alla rörliga delar där nere och juckade spackel fram o tillbaka lite, nu har jag provkört och stängt av / på hur mycket som helst och det verkar funka hur fint som helst

Skönt om det löste sig! smile

Sim00n92
25 april · 18 Inlägg

Hilmer skrev:

Hemmamek skrev:
Behöver man använda P-läget eller klarar man sig utan?
Neutral + handbroms typ?

Så länge vajern är kopplad så kan du inte vrida av helt och få ur nyckeln om den inte ligger i P.



Sim00n92 skrev:
Tror jag löst det. Använde någon ptfe spray som skulle va bra i tändningslås. Mosade i rejält mycket, vätskan som kom ut var helt svart. Låset känns som nytt nu, pillade aldrig bort vajern, sprutade lite smörja på den och alla rörliga delar där nere och juckade spackel fram o tillbaka lite, nu har jag provkört och stängt av / på hur mycket som helst och det verkar funka hur fint som helst

Skönt om det löste sig! smile

Verkligen!stort tack för tips, börjar det jävlas igen åker vajern bort

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang