Enkel fråga om distributionsblock

Zaander
12 maj · 12 Inlägg

Hej,

Har en ganska enkel fråga.
Tänker montera två stycken slutsteg i min bil. (en för 4 kanaler, en för 2 kanaler baslåda)
Har räknat ut att de behöver en minst 10mm2 tjock strömkabel vardera.

Om jag kopplar in båda till ett distributionsblock (4 till 2), kan jordkabeln och kabeln som går till batteriet också vara 10mm2 i tjocklek, eller måste de då vara 20mm2?

Har letat på google och reddit m.m. men inte hittat någonting.

Tack!

Senast redigerat av Zaander (12 maj )

Pininfarina406
12 maj · 544 Inlägg

Zaander skrev:
Hej,

Har en ganska enkel fråga.
Tänker montera två stycken slutsteg i min bil. (en för 4 kanaler, en för 2 kanaler baslåda)
Har räknat ut att de behöver en minst 10mm2 tjock strömkabel vardera.

Om jag kopplar in båda till ett distributionsblock (4 till 2), kan jordkabeln och kabeln som går till batteriet också vara 10mm2 i tjocklek, eller måste de då vara 20mm2?

Har letat på google och reddit m.m. men inte hittat någonting.

Tack!

10 räcker inte om båda slutstegen går på max, men 20 räcker till mer än dubbla effekten, så jag skulle tro att det räcker med någonstans mellan 10 och 20. Finns säkert en tabell någonstans om du letar lite.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Zaander
12 maj · 12 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
10 räcker inte om båda slutstegen går på max, men 20 räcker till mer än dubbla effekten, så jag skulle tro att det räcker med någonstans mellan 10 och 20. Finns säkert en tabell någonstans om du letar lite.

Okej tack för ditt svar. Då kommer nog jag köra på 20mm2 till batteriet för säkerhets skull.

Enligt Crutchfields tabell rekommenderas 8 gauge/10mm2 då slutsteget ligger på 280w rms/4x70w.

Senast redigerat av Zaander (12 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang