Golf 4:a med dåliga avgasvärden, svårstartad etc.

victorimba1
12 maj · 62 Inlägg

Hej!
Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig ta nästa steg i min felsökning av bilen.

• Bilmodell
Golf (MK4) 1.6 bensinmotor (AZD)

• Årsmodell
2002

• Miltal
18000

• Modifikationer på bilen
Inga modifikationer.

• Hur yttrar sig felet?
Svårstartad efter att ha stått över natten. Behöver ge lite gas för att den ska starta och då ger den ifrån sig en grå rökridå i ett par sekunder innan det slutar. Går sedan på tomgång utan större problem. Stänger man av bilen och väntar i 30 min uppstår samma problem fast mildare då den hoppar igång utan att man ger gas till slut. Startar man direkt efter man stängt av den så går den igång med detsamma.

Inga felkoder eller varningslampor.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Livedata visar på ett massivt negativ kortsiktig bränslejustering som förbättras när man ger lite gas på tomgång. Bilen har underkänts besiktning med anledning av avgasvärden - för högt gällande CO, förhöjd CO och HC. Lågt lambdavärde. Allt tyder på en för fet blandning (?)

Har mätt upp bränsletrycker till strax under 2 bar på tomgång, 3 bar när jag avlägsnar vakuumslangen från bränsletrycksregulatorn. Sjunker sedan direkt med 0,15 bar när jag stänger av motorn. Efter 10 minuter har den sjunkit till strax över 1 bar.

Vidare har jag:
- Rengjort EGR-ventil
- Rengjort MAP-sensor
- Testat starta den med kylarvätsketemp-sensorn urkopplad
- Undersökt om spridarna läcker när bränsletrycket sjunker, vilket dem inte gör
- Inspekterat bränsletrycksregulatorn. Inget bränsle i vakuumslangen och inga uppenbara skador på/i den.
- O2-sensorer har bytts av tidigare ägare som hade samma problem.



Mina tankar:
- Utan att veta vilka värden som jag bör förvänta mig verkar bränsletrycket vara rätt lågt på tomgång samt att den tappar tryck rätt snabbt, någon som har koll på om detta är inom godtagbara gränser eller ej? Kan det orsaka en fet blandning?
- Trasiga/defekta ventiltätningar. Kan förklara initiala rökmolnet och att bilen är svårstartad efter att ha stått. Förbränd olja bidrar till fet blandning? Skulle detta dock bidra till en konstant fet blandning, även efter att oljeansamlingen förbränts?


Tacksam för all input!

Mossan1
13 maj · 2 879 Inlägg

Inga som helst felkoder?

Livedata kan du nog se vad dom olika temperatursensorerna visar. Om nån är orimlig.

Finns det en luftmängdmätare?
Alla har inte av dom årgångarna utan bara en MAP och går på trycket.

Senast redigerat av Mossan1 (13 maj )

victorimba1
13 maj · 62 Inlägg

Tack för ditt svar!

Inga som helst koder just nu, den enda som var registrerad från att jag köpte bilen var "P0403 - EGR A Control circui/ Open" men den har inte kommit tillbaka efter att jag rensat koderna. Batteriet var också helt dött så jag vet inte hur mycket det är att gå på om den orsakades av låg spänning i systemet.

Har kollat temperatur för inkommande luft samt kylarvätska och inget var avvikande där. MAP-sensorn visar på 30 KpA under tomgång vilket jag tänker är normalt.

Jag tror den här bara har en MAP-sensor men man får gärna rätta mig om jag har fel.

victorimba1
13 maj · 62 Inlägg

Kan komplettera med en video som visar hur det kan se ut vid uppstart. Börjar som värst efter 20 sekunder.

https://youtu.be/AEdNFFTnZ70

jaka54
13 maj · 5 809 Inlägg

När bytte du olja, stift och luftfilter?

jaka54
13 maj · 5 809 Inlägg

När bytte du olja, stift och luftfilter?

victorimba1
14 maj · 62 Inlägg

Har inte bytt något själv men oljan ser inte ut att ha gjort många mil, fortfarande en rätt ljus färg. Luftfiltret ser också relativt fräscht ut, inget jag reagerar på i alla fall.

Samtliga tändstift är dock helt svarta. Innan jag såg detta tyckte jag det mesta pekade på ventiltätningar men då borde väl bara ett eller max två stift varit svarta, låter ju osannolikt att alla cylindrar skulle utsättas för detta samtidigt...

jaka54
14 maj · 5 809 Inlägg

Byt då tändstift!

victorimba1
16 maj · 62 Inlägg

Uppdatering:
Använde ett boroskop och hittade en liten pöl olja i alla fyra cylindrar. Kan slitna oljeringar resultera att olja hamnar PÅ kolven på detta sätt? (PCV-systemet har inte varit ikopplat under mina test då den behöver kopplas ur för att ta bort motorkåpan.)

jaka54
16 maj · 5 809 Inlägg

En frisk motor ska inte spy ut grå rök, möjligen vit då motorn är kall och den vita röken är vattenånga.
Som jag sa tidigare. Byt stift! Det är en enkel åtgärd och du har eliminerat en felkälla.
Min Audi TT 3,2lit Roadster från 2004 gick plötsligt "knackigt" när jag ställde på den 1 Maj. Det visade sig vara 4 dåliga tändstift av 6 som gjorde att motorn misstände ...efter byte av stift gick motorn perfekt!

victorimba1
16 maj · 62 Inlägg

Du får gärna förklara för mig hur sotiga/oljiga stift får olja att ansamlas i en pöl på en cylinder och då lovar jag dig att byta ut dem. För vi kan ju vara överens om att det inte ska hända i en frisk motor.
Jag tror kausalitetssambandet är omvänt; det interna oljeläckaget gör att olja förbränns och DET leder till sotiga/oljiga stift.

jaka54
lördag 11:59 · 5 809 Inlägg

Jag har ingen direkt förklaring till att "olja samlas på en cylinder". Du menar säkert på toppen av kolven, men som jag sagt tidigare så  byt sift ! Dålig förbränning kanske kan ge upphov till "oljan" på kolvtoppen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang