Hmm, dessa fel kan vara kluriga. Givetvis måste man ha ett nytt batteri och kolla så ingen har kopplat in nåt "roligt" i efterhand...dvs . allt från gps lokator till nåt värdelöst LED blink. Fast tomt batteri efter en natt, låter som kass batteri.. Men dessa bilar har så många moduler själva som kan strula.
Det man borde göra är att mäta viloström- som sagts redan så krävs att alla moduler går ner i viloläge...vilket kan ta en stund. Ett O-skåp är kanon att använda här. Man vill se noll aktivitet på canbus. Oftast är det nån modul som vägrar att gå i viloläge, o håller igång dårhuset. Kanske man ska börja med att koppla in ett BMW diagnosverktyg ifall detta e´ett lätt fel. Annars kan det bli utdraget att felsöka. Man får testa att plugga ur modul efter modul..o vänta tills bilen går i viloläge mellan varje. Voltage drop tests kan funka- så man får en susning om var felet ligger. Men detta är inget roligt fel, - o kostar satan på verkstad. Då det inte e´delar som e´dyraste punkten numer- det är arbetstiden.
mvh/husse
Senast redigerat av husseman (15 juni 2024)