Är de dumt av mig?

bilist23
måndag 22:18 · 15 Inlägg

Är i fas med att kolla efter bilbyten mot min.
Tanken var 4wd och hög markfrigång och max 1995 modell, dock svårt hitta/ ingen vill byta/ rostiga/ motorurplockad/ konverterad till A-traktor/ säljaren svarar inte.

Jag är singel och visst markfrigången och 4wd går förlorar, som nu rubriken lyder: Är de dumt av mig att börja kika på en GMC van?
Jag har sökt sen i våras och börjar snart ge upp. och ladda upp svordomarna till vintern när jag ska ut från min parkering med en plogkarm bakom bilen.

Mack Forum- och sitemoderator
måndag 22:25 · 26 205 Inlägg

Kanske billigare, och definitivt enklare, att köpa en snöskyffel?

Visst, det är jätteskönt med fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång men jag har kört många vintrar med enhjulande Volvo 240:isar och det funkade det också. Handlar bara om lite mer planering.

Summa summarum; vill du ha en GMC Van så köp en. Kika efter lite guider eller följ råd efter sådant som vad man kan se upp med, såsom rostfällor och andra bekymmer.

Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
bilist23
måndag 22:33 · 15 Inlägg

Mack skrev:
Kanske billigare, och definitivt enklare, att köpa en snöskyffel?

Visst, det är jätteskönt med fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång men jag har kört många vintrar med enhjulande Volvo 240:isar och det funkade det också. Handlar bara om lite mer planering.

Summa summarum; vill du ha en GMC Van så köp en. Kika efter lite guider eller följ råd efter sådant som vad man kan se upp med, såsom rostfällor och andra bekymmer.

Lycka till!

Nja, då jag även brukar dra på vinterfiske och ibland har dom inte hunnit ploga den vägen och brukar ha problem att ta mig med min framhjulsdrift.. har ingen direkt lust skotta hela vägen så jag kan ta mig fram till fisket..
😁

Mack Forum- och sitemoderator
måndag 22:37 · 26 205 Inlägg

bilist23 skrev:

Mack skrev:
Kanske billigare, och definitivt enklare, att köpa en snöskyffel?

Visst, det är jätteskönt med fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång men jag har kört många vintrar med enhjulande Volvo 240:isar och det funkade det också. Handlar bara om lite mer planering.

Summa summarum; vill du ha en GMC Van så köp en. Kika efter lite guider eller följ råd efter sådant som vad man kan se upp med, såsom rostfällor och andra bekymmer.

Lycka till!

Nja, då jag även brukar dra på vinterfiske och ibland har dom inte hunnit ploga den vägen och brukar ha problem att ta mig med min framhjulsdrift.. har ingen direkt lust skotta hela vägen så jag kan ta mig fram till fisket..
😁

Fast du lär inte ta dig fram med en tung halvtrött bakhjulsdriven skåpbil heller i det fallet..
Då lär du vilja ha en fyrhjulsdriven vagn.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
bilist23
måndag 22:43 · 15 Inlägg

Mack skrev:

bilist23 skrev:

Mack skrev:
Kanske billigare, och definitivt enklare, att köpa en snöskyffel?

Visst, det är jätteskönt med fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång men jag har kört många vintrar med enhjulande Volvo 240:isar och det funkade det också. Handlar bara om lite mer planering.

Summa summarum; vill du ha en GMC Van så köp en. Kika efter lite guider eller följ råd efter sådant som vad man kan se upp med, såsom rostfällor och andra bekymmer.

Lycka till!

Nja, då jag även brukar dra på vinterfiske och ibland har dom inte hunnit ploga den vägen och brukar ha problem att ta mig med min framhjulsdrift.. har ingen direkt lust skotta hela vägen så jag kan ta mig fram till fisket..
😁

Fast du lär inte ta dig fram med en tung halvtrött bakhjulsdriven skåpbil heller i det fallet..
Då lär du vilja ha en fyrhjulsdriven vagn.

Nä, de är ju den nackdelen man har.. svårt just nu hitta någon vissa jag har pratat med har slutat tvärt utan att tacka mej till byten.
Så fort man hittar något man tror kan vara vettigt så har de varit en A-traktor 😑

Mack Forum- och sitemoderator
måndag 22:59 · 26 205 Inlägg

bilist23 skrev:

Mack skrev:

bilist23 skrev:

Nja, då jag även brukar dra på vinterfiske och ibland har dom inte hunnit ploga den vägen och brukar ha problem att ta mig med min framhjulsdrift.. har ingen direkt lust skotta hela vägen så jag kan ta mig fram till fisket..
😁

Fast du lär inte ta dig fram med en tung halvtrött bakhjulsdriven skåpbil heller i det fallet..
Då lär du vilja ha en fyrhjulsdriven vagn.

Nä, de är ju den nackdelen man har.. svårt just nu hitta någon vissa jag har pratat med har slutat tvärt utan att tacka mej till byten.
Så fort man hittar något man tror kan vara vettigt så har de varit en A-traktor 😑

Ett alternativ till exempelvis Blocket idag är att kanske gå med i grupper på Facebook som är inriktade på just skåpbilar och/eller amerikanska bilar?
Finns så många sätt idag att hitta det man söker. Gäller bara att vara enträgen och inte ge upp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
bilist23
måndag 23:01 · 15 Inlägg

Mack skrev:

bilist23 skrev:

Mack skrev:

Fast du lär inte ta dig fram med en tung halvtrött bakhjulsdriven skåpbil heller i det fallet..
Då lär du vilja ha en fyrhjulsdriven vagn.

Nä, de är ju den nackdelen man har.. svårt just nu hitta någon vissa jag har pratat med har slutat tvärt utan att tacka mej till byten.
Så fort man hittar något man tror kan vara vettigt så har de varit en A-traktor 😑

Ett alternativ till exempelvis Blocket idag är att kanske gå med i grupper på Facebook som är inriktade på just skåpbilar och/eller amerikanska bilar?
Finns så många sätt idag att hitta det man söker. Gäller bara att vara enträgen och inte ge upp.

är med i några facebook grupper, provade också gå med i närmaste stad i grannlänet, men blev då nekad för att jag inte bodde där..

Brådhis * Voff voff *
måndag 23:26 · 10 336 Inlägg

bilist23 skrev:
Är i fas med att kolla efter bilbyten mot min.
Tanken var 4wd och hög markfrigång och max 1995 modell, dock svårt hitta/ ingen vill byta/ rostiga/ motorurplockad/ konverterad till A-traktor/ säljaren svarar inte.

Jag är singel och visst markfrigången och 4wd går förlorar, som nu rubriken lyder: Är de dumt av mig att börja kika på en GMC van?
Jag har sökt sen i våras och börjar snart ge upp. och ladda upp svordomarna till vintern när jag ska ut från min parkering med en plogkarm bakom bilen.

Sälj din så går det säkert lättare. Bytesaffärer är alltid ett pyssel...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
tisdag 00:11 · 5 564 Inlägg

Håller med dig att det tyvärr blivit svårt att hitta intressanta bilar då många äldre fyrhjulsdrivna bilar tyvärr blivit förstörda genom att registreras om till A-traktor.

Håller med Brådhis, bytesaffär är ofta svårt att få bytt mot det man vill ha.

Sälj nuvarande bil och köp det du vill ha.
Max årsmodell 1995 får du nog tumma på. Skattebefriat är skönt men skatten är en liten kostnad jämfört med övriga kostnader på en bil.
Måste du ha en jänkare?
Måste det vara en hög bil?

Frågar då jag själv haft några fyrhjulsdrivna bilar.
För vardagskörning så duger en vanlig fyrhjulsdriven bil för dom flesta.
Har själv ägt några stycken, den som jag varit mest imponerad över var en 2009 Passat 2.0TDI 4motion. Trots bilen var låg med original sportchassi så tog jag mig utan problem även dom värsta dagarna när plogbilen inte hunnit vara. Plogat mig fram så det sprutat snö över motorhuven utan att bilen ens tvekat.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
zemet
tisdag 07:23 · 4 073 Inlägg

Vad har du för budget ungefär?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
bilist23
tisdag 18:10 · 15 Inlägg

simlar skrev:
Håller med dig att det tyvärr blivit svårt att hitta intressanta bilar då många äldre fyrhjulsdrivna bilar tyvärr blivit förstörda genom att registreras om till A-traktor.

Håller med Brådhis, bytesaffär är ofta svårt att få bytt mot det man vill ha.

Sälj nuvarande bil och köp det du vill ha.
Max årsmodell 1995 får du nog tumma på. Skattebefriat är skönt men skatten är en liten kostnad jämfört med övriga kostnader på en bil.
Måste du ha en jänkare?
Måste det vara en hög bil?

Frågar då jag själv haft några fyrhjulsdrivna bilar.
För vardagskörning så duger en vanlig fyrhjulsdriven bil för dom flesta.
Har själv ägt några stycken, den som jag varit mest imponerad över var en 2009 Passat 2.0TDI 4motion. Trots bilen var låg med original sportchassi så tog jag mig utan problem även dom värsta dagarna när plogbilen inte hunnit vara. Plogat mig fram så det sprutat snö över motorhuven utan att bilen ens tvekat.

Måste absolut inte vara en jänkare.
Har kollat Dodge, Chevrolet, Nissan, Toyota, Suzuki, Opel, Lada.

Helst hög, plogkarmen bakom bilen på vintern trots att man pratat med både plogare och ägaren till firman utan resultat.
Min parkering lutar dessutom några % mot stolpen, och försöka gunga loss en automat är inte så roligt, tror jag fått svära i nästan 2 timmar, innan jag tog mig lös.

bilist23
tisdag 18:13 · 15 Inlägg

zemet skrev:
Vad har du för budget ungefär?

0:- typ

Har bara plats för en bil då jag bor i lägenhet.. hittills har de varit någon intresserad men dom vill bara byta rakt av.
Och då har jag ändå varit hygglig och sänkt priset kraftigt.. Men icket.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
tisdag 18:48 · 17 674 Inlägg

Exakt vad är det för bil du vill byta bort?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bilist23
tisdag 18:52 · 15 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Exakt vad är det för bil du vill byta bort?

Normalhög Volvo V70 2.5T Flexifuel DRIVe Geartronic, 231hk, RDesign 2011

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
tisdag 19:02 · 17 674 Inlägg

bilist23 skrev:

Hybrid_ skrev:
Exakt vad är det för bil du vill byta bort?

Normalhög Volvo V70 2.5T Flexifuel DRIVe Geartronic, 231hk, RDesign 2011

Den där bör inte vara svår att sälja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bilist23
tisdag 19:05 · 15 Inlägg

Hybrid_ skrev:

bilist23 skrev:

Hybrid_ skrev:
Exakt vad är det för bil du vill byta bort?

Normalhög Volvo V70 2.5T Flexifuel DRIVe Geartronic, 231hk, RDesign 2011

Den där bör inte var svår att sälja.

"Bör inte" men de var den från November 2023 - mars 2024, Konstigt nog.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
tisdag 19:07 · 17 674 Inlägg

bilist23 skrev:

Hybrid_ skrev:

bilist23 skrev:

Normalhög Volvo V70 2.5T Flexifuel DRIVe Geartronic, 231hk, RDesign 2011

Den där bör inte var svår att sälja.

"Bör inte" men de var den från November 2023 - mars 2024, Konstigt nog.

Och du begär pris?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bilist23
tisdag 19:17 · 15 Inlägg

Hybrid_ skrev:

bilist23 skrev:

Hybrid_ skrev:

Den där bör inte var svår att sälja.

"Bör inte" men de var den från November 2023 - mars 2024, Konstigt nog.

Och du begär pris?

Under den tiden den låg ute 85000:-

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang