4203
Sök

Hur kan jag själv åtgärda små lackskador?

15 Inlägg
9 juli
Trådstartare
#1
Hej!

Har köpt en begagnad bil och som alltid på begagnat så hittar man ju lite stenskott osv på karossen. Jag har sett ett väldigt litet stenskott som gått igenom lacken, samt ett lite bubbligt parti (tänker att det senare kan utvecklas till mer rost).

Så min fråga till er kunniga inom detta är, hur åtgärdar jag dessa två skador lättast själv och för bästa resultat? Ska jag låta något av dom vara i nuläget? Jag har nämligen läst att när någon skada dyker upp, som fortfarande är liten, så ska man agera direkt. Kan någon förklara steg för steg hur jag kan fixa detta? Vore jätte tacksam! smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249584/249584-06f84e9adfb0b6ea5d4afd1e4ba0fe96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249584/249584-96ca21e621f0b9bd5b396d1137debbf3.jpg

502 Inlägg
9 juli
#2
Det här är väääääldigt små repor. Totalt acceptabelt enligt mig.

Speciellt i jämförelse mot arbetet du hade behövt göra för att åtgärda det korrekt. Då blir det att slipa, lackera/spackla, slipa lite mer, avsluta med klarlack och hoppas det blir som du tänkt dig.

Alternativt köp ett lackstift i samma färgkod och bara dutta på. Personligen hade jag skitit i det om det nu inte är en ferrari.

Professionell hatare

Forummoderator
17 781 Inlägg
10 juli
#3
Är det en VAG? Åtgärda fort! Annars Blanke sa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

449 Inlägg
10 juli
#4
Skrapa bort rosten ner till metallen, fyll sedan på med diverse färgskikt men istället för pensel, använd tunn spetsig tandpetare och lägg på ytterst lite itaget och fördela. Repetera lika med alla färgskikt, klarlack överst

15 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Är det en VAG? Åtgärda fort! Annars Blanke sa.
Vad är VAG? smile

502 Inlägg
10 juli
#6
ErikaPia skrev:
Hybrid_ skrev:
Är det en VAG? Åtgärda fort! Annars Blanke sa.
Vad är VAG? smile
Volkswagen group. Kända för att rosta men jag tycker ändå det är bara å skita i det. Tar många år innan någonting sånt där blir ett problem. Om rosten är problemet bara sanda ned med sandpapper å spreja valfritt skit

Professionell hatare

15 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#7
Blanke skrev:
ErikaPia skrev:
Hybrid_ skrev:
Är det en VAG? Åtgärda fort! Annars Blanke sa.
Vad är VAG? smile
Volkswagen group. Kända för att rosta men jag tycker ändå det är bara å skita i det. Tar många år innan någonting sånt där blir ett problem. Om rosten är problemet bara sanda ned med sandpapper å spreja valfritt skit
Okej, det här är en Toyota. Kanske kan vänta då, har bara läst en del som säger att man ska åtgärda det så fort man ser sådana lackskador, även om dom är väldigt små just nu..Men kanske inte ska oroa mig för mycket då!

5 101 Inlägg
10 juli
#8
Slipa/skrapa ur vid bubblorna och stenskott så du får boet all rost. Sedan behandlar du rosten som är kvar med rostätare eller omvandlare, finns på tex biltema. När detta är gjort så petar du en rostskyddande grundfärg. När den så småningom torkat så lägger du i bättringsfärg antingen med lackstift eller med tex en tandpetare.  Finns även smidiga typ pennor till detta. När du byggt upp färgen till nästan samma höjd som lacken runt om så avslutar du med ett eller flera lager klarlack.

Klart värt att lägga någon timme och några kronor på detta för att slippa att rosten sprider sig. Åtminstone om man frågar mig.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

15 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#9
mb_pucken skrev:
Slipa/skrapa ur vid bubblorna och stenskott så du får boet all rost. Sedan behandlar du rosten som är kvar med rostätare eller omvandlare, finns på tex biltema. När detta är gjort så petar du en rostskyddande grundfärg. När den så småningom torkat så lägger du i bättringsfärg antingen med lackstift eller med tex en tandpetare.  Finns även smidiga typ pennor till detta. När du byggt upp färgen till nästan samma höjd som lacken runt om så avslutar du med ett eller flera lager klarlack.

Klart värt att lägga någon timme och några kronor på detta för att slippa att rosten sprider sig. Åtminstone om man frågar mig.
Tack för utförligt svar hur man ska göra! Jag såg att jag har klarlacksspray hemma, kan man bara spraya efter man är klar med färgen rakt över hela eller ska man bara dutta med klarlacken just där lagningen är? smile

449 Inlägg
11 juli
#10
Absolut inte spraya, du ska dutta med tandpetare på samma sätt!! Sedan gör det mindre om du då råkar få ett litet "överlapp" runt lagningen.

PS På din första bild ser det ju ut som att förra ägaren redan försökt fixa det men sedan har det "bubblat" upp. Det är förövrigt en väldigt tafflig lagning anser jag där färg dessutom runnit!!

Sedan beror det som sagt på vad man har för krav på finish. Hade jag haft en volvo från förra seklet så skulle andra möjliga alternativ övervägas än när/om jag fixar ett stenskott på motorhuven på min Audi A6 från 2020
Senast redigerat av krambriw (11 juli )

502 Inlägg
11 juli
#11
ErikaPia skrev:
mb_pucken skrev:
Slipa/skrapa ur vid bubblorna och stenskott så du får boet all rost. Sedan behandlar du rosten som är kvar med rostätare eller omvandlare, finns på tex biltema. När detta är gjort så petar du en rostskyddande grundfärg. När den så småningom torkat så lägger du i bättringsfärg antingen med lackstift eller med tex en tandpetare.  Finns även smidiga typ pennor till detta. När du byggt upp färgen till nästan samma höjd som lacken runt om så avslutar du med ett eller flera lager klarlack.

Klart värt att lägga någon timme och några kronor på detta för att slippa att rosten sprider sig. Åtminstone om man frågar mig.
Tack för utförligt svar hur man ska göra! Jag såg att jag har klarlacksspray hemma, kan man bara spraya efter man är klar med färgen rakt över hela eller ska man bara dutta med klarlacken just där lagningen är? smile
Du måste våtslipa ned klarlacken så att den är i samma höjd som resterande klarlack runtomkring området.

Återigen hade jag inte gjort någonting för att åtgärda problemet. Kommer också ta lång tid för att den där rosten ska bli något faktiskt problem. men en dutt rostkonverterare och lackstift/tandpetare är väl absolut MAX vad jag hade gjort.

Professionell hatare

15 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#12
Blanke skrev:
ErikaPia skrev:
mb_pucken skrev:
Slipa/skrapa ur vid bubblorna och stenskott så du får boet all rost. Sedan behandlar du rosten som är kvar med rostätare eller omvandlare, finns på tex biltema. När detta är gjort så petar du en rostskyddande grundfärg. När den så småningom torkat så lägger du i bättringsfärg antingen med lackstift eller med tex en tandpetare.  Finns även smidiga typ pennor till detta. När du byggt upp färgen till nästan samma höjd som lacken runt om så avslutar du med ett eller flera lager klarlack.

Klart värt att lägga någon timme och några kronor på detta för att slippa att rosten sprider sig. Åtminstone om man frågar mig.
Tack för utförligt svar hur man ska göra! Jag såg att jag har klarlacksspray hemma, kan man bara spraya efter man är klar med färgen rakt över hela eller ska man bara dutta med klarlacken just där lagningen är? smile
Du måste våtslipa ned klarlacken så att den är i samma höjd som resterande klarlack runtomkring området.

Återigen hade jag inte gjort någonting för att åtgärda problemet. Kommer också ta lång tid för att den där rosten ska bli något faktiskt problem. men en dutt rostkonverterare och lackstift/tandpetare är väl absolut MAX vad jag hade gjort.
Okej, jag tänker det lilla stenskottet som är runt är väl kanske inte så svårt och dutta något i, det är mer området där dom små bubblorna som jag är lite mer nervös att göra något med ifall det inte blir bra och man börjar skrapa osv..så jag kanske ska strunta i just den biten och kanske bara ta och dutta i något i det lilla stenskottet..

502 Inlägg
11 juli
#13
ErikaPia skrev:
Blanke skrev:
ErikaPia skrev:

Tack för utförligt svar hur man ska göra! Jag såg att jag har klarlacksspray hemma, kan man bara spraya efter man är klar med färgen rakt över hela eller ska man bara dutta med klarlacken just där lagningen är? smile
Du måste våtslipa ned klarlacken så att den är i samma höjd som resterande klarlack runtomkring området.

Återigen hade jag inte gjort någonting för att åtgärda problemet. Kommer också ta lång tid för att den där rosten ska bli något faktiskt problem. men en dutt rostkonverterare och lackstift/tandpetare är väl absolut MAX vad jag hade gjort.
Okej, jag tänker det lilla stenskottet som är runt är väl kanske inte så svårt och dutta något i, det är mer området där dom små bubblorna som jag är lite mer nervös att göra något med ifall det inte blir bra och man börjar skrapa osv..så jag kanske ska strunta i just den biten och kanske bara ta och dutta i något i det lilla stenskottet..
Sandpapper på bubblorna å rostkonvert avsluta med lackstift

Professionell hatare

5 951 Inlägg
12 juli
#14
Där du har bubblor finns det rost under! Ta en vass kniv och skav loss all färg. Ha på Corroprotect  rostbortagare (bästa medlet) (Finns billigast hos Runes bensin i Emmaboda för 132kr).-All rost måste bort!!! Ha på 2-komponents epoxygrundfärg ,ha på sprutspackel (Ex Hagmans) och sedan vanlig billack.



Sök