1552
Sök

Opel insignia sport tourer 2018 frågor

57 Inlägg
27 juli
Trådstartare
#1
Hej, har tänkt på att göra en oljebyte på min växellåda nu efter semestern men hittar ingen information om var man kan kontrollera nivån i instruktionsboken eller vad jag behöver för att göra jobbet. oljan och filter finns att köpa, men undrar om man byter hela kåpan eller packningen bara . Undrar ifall nån här har erfarenheter av just denna modell, 2018 2.0 turbo diesel automat . tacksam för alla svar. mvh

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
27 juli
#2
Starta motorn.
Värm upp växellådsoljan till 35°c.
Gå igenom PRND två gånger med två sekunders intervaller.
Med växelväljaren i P, oljetemp på 35-45°c, och bilen i våg så rycker du nivåpluggen i tråget och låter det rinna ut olja tills det börjar strila lite.
Rinner det ej ut något så får du fylla på olja tills att det börja rinna ur.

Tråget skall ner för att byta filter.
Gör rent tråget medans du har det demonterat.
Finns säkert satser med packning, brickor, osv.
Senast redigerat av Jesper328 (27 juli )

Up the RA

57 Inlägg
28 juli
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Starta motorn.
Värm upp växellådsoljan till 35°c.
Gå igenom PRND två gånger med två sekunders intervaller.
Med växelväljaren i P, oljetemp på 35-45°c, och bilen i våg så rycker du nivåpluggen i tråget och låter det rinna ut olja tills det börjar strila lite.
Rinner det ej ut något så får du fylla på olja tills att det börja rinna ur.

Tråget skall ner för att byta filter.
Gör rent tråget medans du har det demonterat.
Finns säkert satser med packning, brickor, osv.
tack för svaren, undrar bara varför jag inte kan hitta packning till oljetråg på någon av dom sidorna som säljer bildelar, kanske man byter oljetråg helt eller ?

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
28 juli
#4
nela04 skrev:
Jesper328 skrev:
Starta motorn.
Värm upp växellådsoljan till 35°c.
Gå igenom PRND två gånger med två sekunders intervaller.
Med växelväljaren i P, oljetemp på 35-45°c, och bilen i våg så rycker du nivåpluggen i tråget och låter det rinna ut olja tills det börjar strila lite.
Rinner det ej ut något så får du fylla på olja tills att det börja rinna ur.

Tråget skall ner för att byta filter.
Gör rent tråget medans du har det demonterat.
Finns säkert satser med packning, brickor, osv.
tack för svaren, undrar bara varför jag inte kan hitta packning till oljetråg på någon av dom sidorna som säljer bildelar, kanske man byter oljetråg helt eller ?
Är det en 6- eller 8-växlad låda?
Kollade i en reservdelskatalog lite snabbt, och det stämmer nog att du inte byter någon packning på så sätt.
Du får nog limma tråget verkar det som OM växellådan är en AF50-8, även AF40-6.


Så här bör det se ut;
https://maktrans.net/oil-pan-TG-81SC-AWF8F45-AF50-8

Vilket lim du skall ha har jag tyvärr ingen aning om.
Det kräver lite efterforskning, t.ex ringa ner till en återförsäljare och fråga.
Däremot så är det inte så ofta ?rätt? silikon används, inte ens hos märkesverkstäder. smile

Up the RA

57 Inlägg
28 juli
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
nela04 skrev:
Jesper328 skrev:
Starta motorn.
Värm upp växellådsoljan till 35°c.
Gå igenom PRND två gånger med två sekunders intervaller.
Med växelväljaren i P, oljetemp på 35-45°c, och bilen i våg så rycker du nivåpluggen i tråget och låter det rinna ut olja tills det börjar strila lite.
Rinner det ej ut något så får du fylla på olja tills att det börja rinna ur.

Tråget skall ner för att byta filter.
Gör rent tråget medans du har det demonterat.
Finns säkert satser med packning, brickor, osv.
tack för svaren, undrar bara varför jag inte kan hitta packning till oljetråg på någon av dom sidorna som säljer bildelar, kanske man byter oljetråg helt eller ?
Är det en 6- eller 8-växlad låda?
Kollade i en reservdelskatalog lite snabbt, och det stämmer nog att du inte byter någon packning på så sätt.
Du får nog limma tråget verkar det som OM växellådan är en AF50-8, även AF40-6.


Så här bör det se ut;
https://maktrans.net/oil-pan-TG-81SC-AWF8F45-AF50-8

Vilket lim du skall ha har jag tyvärr ingen aning om.
Det kräver lite efterforskning, t.ex ringa ner till en återförsäljare och fråga.
Däremot så är det inte så ofta ?rätt? silikon används, inte ens hos märkesverkstäder. smile
det är en 8 växlad automat. känns lite off att man ska lima på där, stor chans att om man missar det minsta så läcker det väl ut. tacksam för alla svar


Sök