Hej. Häromdagen kollade jag tändstift och cylindrar. Allt såg bra ut. Samtidigt kopplade jag ur kontakterna för spjällhus, spridare, lambda, tändspolar etc och sprayade lätt med multispray.
Plockade ihop allt och körde iväg som vanligt. Jag stannade efter ett tags körning, och startade igen efter 20 minuter. I första minuten var allt ok, men plötsligt när jag släppte gaspedalen stannade motorn. När jag sedan startade igen märkte jag att bilens körbarhet succesivt blev sämre och sämre: tvekan, ryckningar, benägen att stanna.
Efter att jag lyfte batteripolen någon minut gick bilen på tomgång igen och jag trodde det var fixat. Men nästa start var hemsk. Nästan omöjligt att köra; ryckig, tvekande, sköt svart rök vid gas; tändstift svarta...(alla 4 är lika)
Kopplade bort batteriet igen. Och startade från kall motor. Går fint på tomgång. På typ 10-15 minuter når den ca 85 grader C och så plötsligt börjar den hosta. Varvet dippar. När man ger gas svarar motorn men oavsett om man släpper den eller ger gas är det tydligt att vi nu är på väg mot katastrof igen... Motorn skakar och kommer inte att fortsätta gå så jag stängde av efter cirka 10 sekunder
Några idéer om detta? Jag har en ELM327 men den visar inga felkoder... Bilen är en 2012 med 2.0 Duratech-HE/FFV. Kod TBBB.