1489
Sök

Får inte i växlarna efter kopplingsbyte SAAB 9-5 2009 LÖST!

5 Inlägg
26 juli
Trådstartare
#1
Jag har precis genomfört mitt första kopplingsbyte, men efter att ha satt ihop allt igen så visade det sig att jag inte får i växlarna när motorn är igång. Man märker att bilen vill framåt när man försöker lägga i ettan. Som det nu är vill ingen av växlarna gå i. Jag har inte våldat så mycket att det har gått, därför vet jag inte om det går med mer våld...
Jag tänkte först att det måste bero på luft i systemet, men det blir inte bättre hur mycket jag än försöker lufta systemet.
Just nu är självförtroendet och motivationen nere på rekordlåga nivåer, så om det är någon som kan ge svar på hur detta löses så vore jag tacksam!
(Alla de trådar jag läst på olika forum med liknande symptom har alla haft gamla kopplingar. Nu är alltså kopplingen och slavcylindern bytta till nya och ändå finns problemet där... Kan huvudkopplingscylindern ge dessa problem??)
Senast redigerat av mrsax (31 juli )

435 Inlägg
26 juli
#2
det enkla svaret är att du får göra som alla vi andra har gjort när vi lärde.
det finns inga enkla lösningar...tyvärr
plocka ner det igen o börja om från början o se till att allt är ihopsatt korrekt
köp en verkstads bok

6 014 Inlägg
27 juli
#3
Det kan förmodligen vara luft i slavcylindern eller huvudcylindern. Då räcker inte trycket för att koppla ur och då går det inte att lägga i växlarna. Ibland kan det vara knepigt att få ur den sista luften

3 112 Inlägg
27 juli
#4
Luft, visst.  Börja där. Enklast, om så är fallet.

Var det en med självjusterande tryckplatta?  Tror det heter SAC.

Volvo har av dom årgångarna, så troligen också Saab.

Vad användes isf för att få självjusteringen i tryckplattan rätt?

5 Inlägg
27 juli
Trådstartare
#5
Jag ska göra ett nytt försök med att lufta. Förhoppningsvis hjälper det...
När det gäller självjustering så vet jag inte. Har inte läst eller sett att det skulle krävas något annat verktyg för byte... (Har f.ö. använt mig av WIS, SAABs egen verkstadshandbok vid bytet...)
Tänkte även byta huvudcylinder och slang innan jag river ner lådan igen. Det är inte gjort i en handvändning på en 9-5, eftersom hela ramen måste ner...

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
27 juli
#6
Du kontrollerar huvudcylindern genom att nypa slangen mellan huvud och slav.
OBS nyp den inte stenhårt, och använd gärna något med lite bredare käftar.
Gamla slangar kan kollapsa och springa läck.
Blir pedalen stum så är huvudcylindern OK, om inte så har du luft eller en kass cylinder.

Har du pumpluftat kopplingshydrauliken?
Görs bäst genom att trycksätta bromsvätskebehållaren.
Det GÅR dock att pumplufta hyfsat snabbt om man komprimerar slavcylindern, dock så är det lite knepigt när den sitter över ingående axel i lådan.

Det går även att trycka bromsvätska bakvägen med t.ex en spruta.
Dvs via luftnippeln på slaven.
Finns en del olika tillvägagångssätt, vissa bättre än andra. smile
Senast redigerat av Jesper328 (27 juli )

Up the RA

5 Inlägg
29 juli
Trådstartare
#7
Jag hade precis beställt en ny slang då jag tyckte den flexade lite väl mycket. I samband ned det köpte jag även en ny huvudcylinder även ifall den gamla kanske inte var dålig...
Grejorna kom idag så nya delar är nu på plats. Jag har luftat genom att trycka bromsvätska baklänges genom nippeln. Har även testat att lufta kopplingen genom att trycka ner den och öppna ventilen. Uppfattar inte att det är någon luft kvar i systemet nu, men jag har kanske fel...
Hur som helst trodde jag att det skulle gå nu, men icke...! Fortfarande kvarstår samma problem. Har slut på idéer nu. Kvar står att riva kopplingen igen. Problemet är att jag inte vet vad jag ska göra annorlunda i så fall... Att flytta fram slavcylindern med ett par brickor så den kommer närmare kanske... Det ska ju inte behövas, men om det är det som krävs så...

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
29 juli
#8
Vart inhandlades nya kopplingspaketet?
Stämmer nummerna överens med de delar som byttes ut?
Låter då isåfall som att antingen har fel tryckplatta eller fel slav.

Up the RA

5 Inlägg
29 juli
Trådstartare
#9
Det är Sachs originalkoppling. Står visserligen inte SAAB på den, men numren stämmer överens med original...
Har i alla fall börjat riva igen för att se om det har blivit något fel på vägen ändå...

5 Inlägg
31 juli
Trådstartare
#10
Efter att ha rivit ner växellådan igen för att felsöka, upptäckte jag att i min nitiska önskan att sätta fast alla skruvar till rätt moment så hade inte tryckplattan dragits mot svänghjulet. Momentnyckeln löste helt enkelt ut innan det var färdigdraget. Efter att ha åtgärdat detta och återmonterat allt kan jag nu konstatera att det fungerar som tänkt!
Svaret på problemet var till slut: Gör om, gör rätt...!

435 Inlägg
31 juli
#11
det jätte trevligt du kommer tillbaka o berättar vad felet var.
allt för många bryr sej inte om att berätta hur det gick


Sök