2417
Sök

Viktig information om agerande vid olycka !

47 Inlägg
6 augusti 2016
#41
En fråga angående hjälm.
Om jag skulle "dyka" upp på en t.ex mc:are som ligger "här å där", andas inte (vad jag förstod på inlägg 1), ska jag absolut inte alls ta bort hjälmen..

Om jag absolut inte alls, ska ta bort en hjälm vid en olycka.. Hur ska jag agera.. veta.. osv.. vid en eventuell olycka, där jag kanske kan lyckas återuppliva en person (med hjälm på huvudet).?

1 661 Inlägg
7 augusti 2016
#42
"Om ingen andning finns kan, ska hjälmen tas av - liv går före lem. Utan andning tar det bara ett par minuter innan en hjärnskada inträder. Starta mun-mot-mun-metoden"

3 Inlägg
17 juli
#43
Superbra info men kanske lite för komplicerat för gemene man. Även när man är sjukvårdsutbildad och inte van vid traumatiska händelser så blir man själv ganska chockad om man kommer till akuta skador. Pulsen höjs och då finns bara basala tankar i huvudet. Alla proffs börjar med att lugna sig själva.

Ska man förenkla prioritera
- Din SÄKERHET
- Ta HJÄLP om du kan.Titta dig runt några sekunder och ta några djupa andetag. Kan du få hjälp?  Ofta andra personer som kommer blir inte lika chockade eftersom dom ofta förvarnas genom dig och andningen hjälper att tänka mer klart.
- ANDNING - Kolla att alla andas
Se kan man göra resten om man har sinnesnärvaro till det.

Bra att tänka på att den som skriker högst är ofta inte den som är värst skadad.

Forummoderator
17 937 Inlägg
17 juli
#44
Nu för tiden gäller lika olika prioriteringar.

1. Filma! Gärna livestrema! Gå i vägen för blåljuspersonal och var allmänt otrevlig när de ber dig dra åt helvete. Den som blöder mest ska zoomas in!

Det var allt för denna gången.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 207 Inlägg
17 juli
#45
Hybrid_ skrev:
Nu för tiden gäller lika olika prioriteringar.

1. Filma! Gärna livestrema! Gå i vägen för blåljuspersonal och var allmänt otrevlig när de ber dig dra åt helvete. Den som blöder mest ska zoomas in!

Det var allt för denna gången.

Ja du Hybrid, så är det tyvärr ofta idag. Ingen empati för den som ligger där skadad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök