2747
Sök

Viktig information om agerande vid olycka !

Maskinförare
1 163 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#1
Många funderar på hur man ska agera när man kommer först till en olycka, ambulanser kan ju vara flera mil bort. Vare sig vi vill eller inte så kommer det ju att hända olyckor, kanske kompisen kör av vägen eller att man kommer till en olycksplats som förste man... oavsett va det är för fordon så har jag sammanställt några viktiga saker ni ska tänka på. Följ dessa och ni gjort allt man kan för den drabbade, Det kan betyda leva eller död.

STORT misstag är att om det finns flera skadade, så fastnar man vid den första man går till.
Man måste titta på ALLA !!! , och försöka bestämma sig för vilken som behöver hjälp först, när man gjort det..... så sätter man igång, är ni fler så dela upp er.
så stanna upp nåra sekunder och tänk... vad är det vi har här ? hur många.. ? andas alla ?? om ja ... gå vidare till att stoppa blödningar på alla.. osv..

DET FÖRSTA DU SKA GÖRA !!

1. Är platsen säker för er egen skull??? , trafik, brand, osv.
2 Kontrollera vad som har hänt, hur många skadade ? fordon ? Var är du ?
3. Larma 112. Lägg inte på förrän larmoperatören säger till.
4.Hjälp den drabbade..... andningen först !!




Nummer 1 är ALLTID andningen. Det spelar ingen som helst roll vad det finns för andra skador, andas man inte så dör man, o det går mkt fort. 4-5 min utan andning, sen är det stora hjärnskador , eller så återvänder man inte till livet, Det är den bistra sanningen.

Hur tar man av en hjälm? jo, personen på rygg.. va helst 2 som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten.. sen böjer man hjälmen åt andra hållet o drar sakta av den. OBS !! andas personen ska INTE hjälmen av

Nåt som jag har funderat en hel del på är att när vi kommer till en olycksplats där det är en bil som krockat eller åkt av vägen, voltat osv.. osv.. så har ofta nån förbipasserande hjälpt den skadade ur fordonet. - Jag trodde bilen skulle börja brinna eftersom det ryker så mycket .
Ja jo.. bilar som har smällt brukar göra det. Bilar som har voltat får olja på avgasrören . Det ska faktist rätt så mycket till innan en bil tar eld. Det som kan ta eld är spolarvätskan. När bilen kommer upp och ned rinner spolarvätskan ur burken över motorn.
Man är inte riktigt medveten om vad man kan ställa till med om man hjälper någon ur ett fordon. Man kan ha i princip vilka skador som helst. Framförallt så kan man ha en ryggskada som kan sitta vart som helst ifrån svanken upp till hårfästet i bakskallen. Den vänliga hjälpen för att komma ut ur bilen kan sluta med rullstolsåka resten av livet, eller faktist att man dör. Eftersom om skadan sitter bak i nacken och ryggmärgen går av så slutar denne att andas omedelbart.
Det rätta är ju såklart att man försöker hålla sig lugn och om ingen brand eller annat farligt läge så ska personen sitta kvar i bilen. Förklara att hjälp är på väg. Personen sitter bäst där den sitter i väntan på hjälp. För när vi kommer så kan det sluta med att klippa av taket för att skydda ryggen på den skadade.

sitter någon i en bil medvetslös så e de inte heller något tecken på att denne måste ut ur fordonet.... personen sitter jättebra där den sitter så länge det inte brinner, varför ska du släpa ur människan ? det finns risker med detta !! Kolla i stället andra viktiga saker så som att tungan kan falla bak i svalget och täppa till luftvägen.(det låter som personen snarkar = tecken på ofri luftväg ) kliv in i baksätet och ta tag i nacken... böj huvudet bakåt, och skjut fram hakan med fingrarna. (så patienten får som underbett ) släpp inte taget förräns räddningspersonal tar över med sina händer. har patienten en skada i ryggmärgen uppe i nacken så kan den gå av om man böjer fram igen.



Andning kontrolleras lättast genom att helt enkelt prata med personen. Om man inte andas kan man heller inte prata. Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du nått den drabbade genom att ropa till personen och få ett svar.Redan där vet du ju att den andas, gå till nästa om det är fler inblandade.

Är det flera i olyckan
Gå först till den som inte säger någonting

de som skriker mest mår vanligtvis bäst – framför allt har de en fungerande andning!

Öppna visiret, kontrollera att ingenting ligger i munnen och hindrar andningen, snus, tuggummi, löständer, en gråsparv …ja vad som helst som kan hindra andningen. ta ut det !! se .. lyssna.. känn.. om det finns andning.

Om ingen andning finns kan, ska hjälmen tas av - liv går före lem. Utan andning tar det bara ett par minuter innan en hjärnskada inträder. Starta mun-mot-mun-metoden.

( blöder personen ur munnen ska ingen mun mot mun göras ) det är för att ni inte själva ska drabbas av någon smittsam sjukdom.
för sånt måste man ha en pocketmask.. som man sätter över munnen och sen blåser i. vi använder ju oss av rubensblåsa.

Kläder tas endast av om man måste det för att upprätthålla andning.. men se till att det är fritt runt halsen, och med största försiktighet.
Stövlar osv behövs som regel inte tas av. Det innebär risker med att ta av kläder.



Ryggskada

Personen skall ligga stilla, det är mycket viktigt!

Att armar och ben rör på sig kan vara svårt att förhindra, men det viktigaste är att ryggen är stilla för att förhindra en ev. förlamning. Framstupa sidoläge skall alltså INTE användas med tanke på eventuella ryggmärgsskador. Spärra hellre av vägen än flytta personen.

Tänk på att en ryggskada inte alltid känns, så om personen är uppe och springer runt på olycksplatsen är detta ingen garanti för att ryggen är oskadad. ( 20% av dessa har en ryggskada som visar sig sen på röntgen ) Adrenalinpåslaget man får i samband med chock gör att man inte känner smärta. Adrenalinet som frisätts gör också att man inte blöder så mycket.

prata med den drabbade. Domningar, pirrningar kan vara tecken på ryggskada eller nerver som ligger i kläm. Fråga t.ex. om de kan röra på fötterna, och om dom känner att ni tar dom i benen.
vi har speciell utrusting för att fixera såna skador.. kallad spineboard, det är en bräda av plast som man spänner fast patienten på, samt fixerar med remmar. flyttar man en sån patient och dom har en skada högt upp i nacken, så kan denne sluta andas när ryggmärgen går av , samt att han eller hon blir lam ... så STÖRSTA försiktighet. men ligger denne på mage utan andning...ja då är det tillåtet att vända på personen. Men kan man vara flera så är det att föredra, en håller ett stadigt tag i nacken, de andra hjälper till att rulla runt personen.. den som håller i nacken är chef ! denne räknar.. ett.. två..tre, sen vänder man försiktigt, och sakta på personen.
Gör bara det absolut nödvändigaste för att andningen ska komma igång i samband med ryggskada.



Blödning

Det kan vara svårt att bedöma om en stor blödning föreligger, vid inre blödningar så syns inte en enda droppe blod t.ex. Symtom på kraftig blödning är kalla händer, fötter, att personen är blek, har hög puls,(räkna den i handleden eller på halsen) är seg i huvudet och törstig. Ge INTE personen något att dricka. Detta kan ställa till komplikationer vid en operation.

Att personen efter ett tag blir förvirrad och pratar långsamt är ofta ett tecken på en kraftig blödning – hjärnan får inte tillräckligt med syre. Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen – information som ingen annan än du, som var på plats, kan ge! har personen tappat orienteringen gradvis ? vet inte vad det är för dag osv.

Artärer = pulsådror,( syresätter organen) blöder stötvis.
Vid en sån här blödning blir man av med mycket blod på kort tid.

Vener = blodådror, blöder jämt och långsamt.(blod som är på väg tillbaka till hjärtat för nytt syre)
De är de blåa ådrorna som du kan se på dig själv.

Kapillärer = hårrörskärl, blöder ymnigt.
Inblandade vid vanliga skrubbsår. har ingen större betydelse i dessa sammanhang.

Håll tryck mot blödningen och placera blödningen i ett högläge. Bry dig inte om en eventuell infektionsrisk – det är helt oväsentligt i sammanhanget. det fixar man sen med antibiotika inne på sjukhuset.

GLÖM EJ ! att fortlöpande kontrollera andningen! Hur då? Prata och få svar från den drabbade! Andningen är alltid viktigast! efter att ha stoppat blödning, gå tillbaka till att kontrollera andningen igen !!

Chock ! är ett allvarligt tillstånd.. det kan

Indikera allvarlig blödning, eventuellt även inre blödning. Kontrollera ABC. Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den drabbade. värme o vila är nummer ett här.

Kom i håg att om en bil har voltat i säg 100 km/h .. och det finns flera i bilen... en kanske har dött o sitter kvar i fordonet.. nån annan kanske springer runt på olycksplatsen, så har sannolikt den som springer runt nån skada i kroppen som kan vara dödande, ett brustet inre organ tex... denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. Så bara för att nån är ute o går chockad om kring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först.

En annan sak... er egen säkerhet ! se till att få stopp på trafiken... gå inte fram till nån som ligger mitt på vägen... vi ställer ju våra fordon som skydd för oss själva med blåljusen på... sen jobbar man bakom ambulansen.
riskera ALDRIG er egen hälsa. Går ni fram till en bil, kontrollera om airbagen har löst ut, har den inte det så kan den göra det när som helst, har ni huvet i vägen så kan de gå riktigt illa...som referens till airbagens kraft = om ni lägger 4 vinterdäck på en airbag på marken .. lös ut airbagen o däcken flyger 2-3 meter upp i luften så se upp !! har airbagen löst ut redan så räkna med att patienten inte hör och ser så bra, trumhinnorna går ofta sönder av smällen, samt att airbagen är täckt med ett pulver som patienten får i ögonen. Underarmarna kan ha brännskador. ( nu kanske ni har bältet på er i fortsättningen)

rapportera sen till ambulanspersonalen vad som hänt, hur de skadade har betett sig.. om nån har tappat medvetandet sakta osv..


Vanliga mc skador är ju åxå frakturer.. när man tex krockar med en bil, så flyger man över styret.. med konsekvens att båda lårbenen knäcks på vägen .. eftersom man fastnar under styret på väg över. När lårben går av så blöder man upp till en liter, går båda av = dubbla. En vuxen man har ca: 7 % av kroppsvikten i blodmängd/kvinnor ca:6%
väger man 80 kilo, så har man ca: 5,6 liter blod i kroppen.Vid båda lårbenen knäckta så blöder man 2 liter som sätter sig runt skadan i låren, Nu har du 3,6 liter kvar i blodbanan.
Har man du dessutom en brusten mjälte, så handlar det om tur och skicklighet från räddningspersonalen om du ska överleva , eftersom det är vi som upptäcker dessa blödningar , åtgärdar och åker så fort som möjligt till operationsbordet.
Eftersom blodmängden inte kommer att räcka till för att syresätta livsviktiga organ såsom hjärna, njurar , lever.....Till detta kan man lägga att det sannolikt finns en skallskada inblandad , eftersom motorcyklister gör en luftfärd och ofta landar med huvet först. Bryter man bäckenet så kan man blöda hela sin blodmängd invärtes.Detta kan man råka ut för oavsett skinnställ och ryggskydd ! Kroppen är helt enkelt inte från början skapt för att susa runt i över 100 Km/h och sen stoppas upp tvärt. Blodet ska ju vara i just blodådrorna och inte ligga i magen, eller insprängt i musklerna.

i en mc olycka så kan man utgå ifrån att ryggen/bäckenet är skadat , samt att risken för skallskada åxå är MYCKET stor.

Skallskada

När man gör en luftfärd över en bil eller in i ett träd så är det huvet som sticker ut, det kommer att träffa marken först. En oerhörd kraft genom den energi som utvecklas av hastigheten du färdas i. Hjärnan ligger löst innanför skallbenet och hålls fast av förlängda märgen som går upp från ryggen. Vid en krasch så kommer hjärnan att slå i på insidan av skallbenet för att sen studsa tillbaka till motsatt sida inne i huvet. Här uppstår nu en blödning . Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör åxå att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar en människa inom timmar om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
Samma sak kan hända om man ramlar i gatan, får en smäll över käften osv.
Ett sent tecken och när väldigt lite tid finns kvar för att göra nåt är att ena pupillen är större än den andra. Ha ingen övertro på att - ja har hjälm så det är ju lugnt !!

Använd alla skydd som finns ... använd alltid det bästa, inklusive ryggskydd.. åk inte med ryggsäck där du har mobilen och andra hårda saker. Sätt hellre fast ryggsäcken på tanken.
Tänk på att oavsett alla dessa skydd så löper du en stor risk att drabbas av allvarliga skador i en mc krasch !! Framför allt !! åk INTE över din förmåga !
Det ENDA som hjälper dig är sänkt hastighet.... eftersom ökad hastighet ger många gånger större skador vid ev olycka. Fantasi om att kunna se när och var och hur en olycka kan inträffa kan rädda ditt liv. Hög hastighet på chans kommer med sannolikt att ta livet av dig , eller skada dig för resten av ditt liv. Ta INTE den chansen.



Följ dessa råd,och du har gjort allt man kan som lekman... och det har en enorm betydelse för den drabbade..
Vi som jobbar inom ambulanssjukvården har OTROLIGT avancerad utrustning, samt kunskap för att hjälpa olycksdrabbade men vi kan ju ha flera mil att åka, vilket tar tid , tid som kan vara oerhört viktig för den som är med om en olycka. Vi åker så fort det bara går och försöker alltid att göra allt för den drabbade men ibland har vi just tiden emot oss , trafik , långa avstånd är ett problem. Vi har 7 mil att åka till den punkt som är längst bort ifrån där jag arbetar , Det tar sina minuter för oss att ta oss dit trots full gas och blåljus.... Är du där så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den drabbade till att återgå till ett normalt liv igen.

vill någon kopiera detta så gör det utan ändringar.
ja är bara glad om ja kan va till hjälp, det här är ju för er säkerhet.. det är kanske just du som behöver hjälp en dag, och en kamrat har läst detta.
Anders Sjölander / Ambulans/

*Kopierad från sporthoj.se
Tyckte det här är något som alla vi i trafiken borde läsa lite nu och då för att komma ihåg*

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Smålänning
7 883 Inlägg
16 april 2009
#2
KLISTRA!!!

Mycket bra initiativ!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
16 april 2009
#3
De är rätt bra tips.
Men än bättre att mer folk går på första hjälpen och lär sig hur man ska göra. De är nya rutiner igen sen förra kursen jag gick på.

Maskinförare
1 163 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#4
Jag tycker också att den här ska klistras !
det här är bra för alla att läsa !

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

157 Inlägg
16 april 2009
#5
hehe bra skrivet,nyttig information

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
26 april 2009
#6
Bra läsning, väldigt vettig info! Känns skönt att veta vad man bör göra vid olyckor, så man inte gör nått fel och får nån att bli förlamad och grejjer utan istället räddar liv.


27 Inlägg
26 april 2009
#7
grym tråd

283 Inlägg
4 augusti 2009
#8
Även bra att tänka på är att om Du ser en ambulans eller annan räddningsfordon med blåljusen på, så är det inte för att de tycker att det är roligt att köra så.
Det kan gälla liv eller död så lämna så fri väg Du bara kan, signalera gärna även till fordonet framför dig med helljus och tuta om Du upptäcker en ambulans tidigt, de har även de chansen att flytta sitt fordon i tid.

Artur
Senast redigerat av r2d2artur (4 augusti 2009)


668 Inlägg
11 augusti 2009
#9
Olsson-Aero skrev:
Ville bara sticka in med en "komisk" grej. För ett tag sedan nånstans i skåne så skedde det en bilolycka på vintern. 1 polispatrull var först på plats helt själva. Det skulle dröja 3-4min innan ambulans kom. Så polismännen beslutade sig för att ta den skadade ur den krockade personbilen och låta honom sätta sig i polisbilen. Personen var vid medvetandet och kunde nästan gå. När brandkåren kom blev dom inte särskilt glada. När ambulans och brandkår kom så frågade dom personen i polisbilen efter smärtor, personen svarade att han hade ont i rygg och nacke. Eftersom brandkåren måste följa säkerhetsåtgärder så klippte brandkåren upp taket på den helt nya Volvo V70 som rullat ett fåtal mil.

Min farsa har berättat samma sak för mig en gång då var det en taxi som hade råkat ut för samma sak, han fick inget betalt för det de gjorde


395 Inlägg
21 augusti 2009
#10
bra tråd smile


Pulverlackerare/Taxichaffuör
455 Inlägg
Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
19 november 2009
#12
Mycket Bra! Toppen av dig som lade upp den!
men visst fan blir man lite illa te mods när man läser om allt läskigt skict som kan hända.. sad

----------------Våga Vägra Volvo----------------

3 Inlägg
19 november 2009
#13
Grymt bra tråd! Ville bara göra ett tillägg, om du själv är med om en allvarligare bilolycka sitt i regel kvar i bilen om det inte råder livsfarligt läge (typ bilen brinner/står på tågspår eller liknande) då man kan ha fullgod rörlighet trots en rygg/nackfraktur som kan förvärras av rörelse (vilket kan resultera i förlamning(med eventuellt andningsuppehåll som följd)).

Sen så bör man alltid se till att bilens tändning är av när man börjar omhändertagandet, det är dock viktigare att säkra den skadades nacke än att slå av tändningen då bilen nästan garanterat inte kommer självantända/explodera när den står still.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
20 november 2009
#14
som utbildad hemvärnssjukvårdare så övar vi ibland mä trafikolyckor så ja älskade denna tråden.

som han skrev om man ska göra fria luftvägar på en person som sitter i en bil.
det är jätte VIKTIGT att man har gjort en snabb kontroll av andra personer om dom finns. för om man har tagit tag i nacken på han/hon i bilen så FÅR DU INTE SLÄPPA.
man sitter där man sitter då.

å som nån tidigare skrev att man ska gå HLR (hjärt & lung räddning)

undrar hur många som kan den nya? har blivit mörkrädd några gånger. har jobbat inom bemanning, därav varit på många olika ställen. iom min sjukvårdsutbildning så ville ja veta om de va nån mer än ja på de stället som kunde den nya HLR'n.

citat: nä ja gjorde a den senast 98-99 nångång.

de va på många ställen de va så. förmännen hade kanske fått HLR-utbildning men inte alla andra.
å då va de på platser mä automatpressar, robotsvetsar, truckar å andra stora maskiner you name it.

jag tränar den konstat å de e jätte viktigt tycker jag. de e ju inte bara inom den gröna livsstilen ja kanske kan behöva bruka de utan även i det civila, vilket ja har fått göra.

så till alla er som vet med er att de va väldigt länge sen du gick på HLR-kurs, GÖR DET SNARAST!!!
Senast redigerat av weian (13 januari 2010)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

7 Inlägg
1 december 2009
#15
Bra initiativ!
Jag jobbar som syrra på en akut ortopedavdelning och även som inhyrd personal vid crosstävlingar och liknande och vi får ofta in de här skadorna och det är otroligt viktigt att alla har den här kunskapen. Tex så dör många av att de kvävs i sina egna spyor för att man inte vågat ta av hjälmen vid mc olyckor, eller för att man låter den skadade ligga kvar på rygg för att man är så rädd att ryggraden ska vara skadad. Det tål att upprepas, kan man inte andas dör man!!!

Det värsta är ändå att så många berättar att så många bilar åker förbi utan att stanna! Det är hemskt tycker jag. Om man nu inte törs stanna av vilka anledningar det nu kan vara så kan man i alla fall sakta ner och höra  efter om man kan hjälpa till att larma eller nåt!

Men viktigast av allt, kör med förstånd, använd bälte, använd alla tillgängliga skydd...

1 207 Inlägg
1 december 2009
#16
Jättebra initiativ även om jag tycker att inlägget gärna skulle kunna redigeras så att det blir mer lättläst (fetstilta rubriker, styckesindelning osv).

Mycket av detta har man hört men det fastnar inte så bra iom att det är mycket att hålla koll på.

Har dessutom aldrig vetat varför man inte skall ge någon chockad något att dricka, försen nu.

Farsan har kommit först på många (5-6st) olyckor och varje gång han berättar om det så önskar man att man visste lite mer om detta.

Tack.

Edit: håller med föregående skribent, jag stannar alltid när jag ser att någon bil står skumt till efter vägen eller med varningsblinkers på, bara för att se att allt är ok.
Senast redigerat av maco (1 december 2009)

250 Inlägg
12 januari 2010
#17
Kul att  man kan få insyn hur mycket mera man kan göra en bara larma ge filtar mm.

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
21 januari 2010
#18
KLISTRA!!!!! Min flicka blev påkörd för en vecka sen och ingen gjorde ett skit i stort sett på grund av okunnighet! KLISTRA NU!

Edit: Hon fick bara en jacka för att värma sig.
Senast redigerat av XtremeTuning (21 januari 2010)


14 Inlägg
27 januari 2010
#19
Som tidigare nämts så är andningen viktigast, En person dog pga. att ingen vågade röra nacken, personen var medvetslös satt med hakan i bröstet och fick ingen luft, om någon hade lyft upp huvudet hade personen fått en fri luftväg och kanske överlevft!

Något annat att tänka på är att ta kontakt med patienten frammifrån, om du kommer  och ropar bakifrån är det stor risk att patienten vrider på huvudet, vilket kan vara förödande om en nackskada föreligger

Något som många gör fel när det gäller bränskador, är att man kyler patienten något som kan vara farligare än själva brännskadan, kyl skadan inte patienten! efter fem minuter har man den skadan man har och den blir inte mer begränsad om man kyler skadan efter fem minuter, efter fem minuter behöver patienten värme då man förlorar kroppsvärme genom brännskadan!

Lite kuriosa för er som har småbarn hemma! om barnet blir skollat dvs, får hett vatten över sig, TA AV BLÖJAN! varmt vatten sugs upp i blöjan och bränner barnet!!
Senast redigerat av ohlstedt (27 januari 2010)

Grovplåtslagare, undersköterska, sjuksköterska, ambulanssjuksköterska....

4 001 Inlägg
27 januari 2010
#20
CrazyRide skrev:
KLISTRA!!!!! Min flicka blev påkörd för en vecka sen och ingen gjorde ett skit i stort sett på grund av okunnighet! KLISTRA NU!

Edit: Hon fick bara en jacka för att värma sig.

håller med att den ska klistras.

hur gick det med flickan?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök