1535
Sök

Konstigt ljud vid 80km/h!!!

117 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#1
har en V70 T5, jag har märkt att när jag kommer upp i 80km/h så uppstår ett konstigt ljud i bilen(inget gnissel utan mer dovt, vet ej om det kommer från motorrummet eller någon annanstans, och det är bara när man kommer upp i 80km/ för kör man under eller över 80 så låter det som vanligt igen,,,någon som har någon gissning???

/daniel

311 Inlägg
2 juni 2010
#2
Jag tror det är hjullager! Kör i den hastigheten där ljudet uppstår och sväng höger/vänster och se om det tystar åt nått håll eller blir mer åt det andra.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

182 Inlägg
2 juni 2010
#3
Vad kör du med för däck? Hade kinadäck på min förra bil och det lät lite om dom i runt 80km/h

117 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#4
J_et skrev:
Vad kör du med för däck? Hade kinadäck på min förra bil och det lät lite om dom i runt 80km/h
Nee jag kör med Continental sport 3 så däcken e nog inte kassa

117 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#5
BillyBooy skrev:
Jag tror det är hjullager! Kör i den hastigheten där ljudet uppstår och sväng höger/vänster och se om det tystar åt nått håll eller blir mer åt det andra.
Men vf låter det bara när jag kommer upp i 80 för då?tongue

311 Inlägg
2 juni 2010
#7
Det brukar vara så på en del bilar tongue På min bil lät det hela tiden men på min kompis bil lät det endast vid 65km/h tex
Senast redigerat av BillyBooy (2 juni 2010)

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

V O L V O
401 Inlägg
2 juni 2010
#8
Syrran hade likadant på sin 460 GL för några år sedan. Den åt nämligen hjullager.

Vi bytte två gånger och det blev tyst båda gångerna. Det lät likadant efter ett tag igen hmm

Prova byta det wink

V O L V O 7 4 0
_____________________________

117 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#9
shaboboy skrev:
vibrerar ratten?
nopp den vibbrerar inte

1 Inlägg
20 juli
#11
Såhär 13 år senare har jag samma fenomen med min T4.

Chansar och frågar om det fanns nån förklaring till ljudet som uppkommer vi ca 80 km / h. Skulle kalla det ett puttrande i mitt fall.

3 111 Inlägg
23 juli
#12
Som redan flera har sagt:
Hjullager eller fel i däck är troligast.

Jag möter ibland bilar med en plast under som är lös och viftar i fartvinden. Syns även bakifrån ibland. Det, skulle nog kunna ge både ljud och vibration med mycket huvudbry innan man finner det.

Förutsätter också att det inte sitter takbox eller annan uppenbar ljudkälla på..
Senast redigerat av Mossan1 (23 juli )


Sök