1515
Sök

Inbränt bromsdamm på fälgar, hur får man bort det?

Administratör
11 846 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#1
Jag har ett par fälgar som har ett riktigt tjockt lager med inbränt bromsdamm, och jag lyckas inte få bort det utan riktigt stor möda. Jag har använt Sonax Fälgrengöring i omgångar säkert 10 gånger nu och skrubbat med en nylonduk tills fingrarna blöder, men det går inte bort helt eller tillräckligt snabbt.

Finns det något bättre sätt?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

3 111 Inlägg
23 juli
#2
Beror ju på hur illa det är.
Jag har själv haft fälgar som missfärgats, dvs skadat lacken på fälgarna så dom fick lackas om.
Visserligen gamla fälgar....

Kraftigare medel än avsett, dvs fälgrengöring ska nog inte användas helst.
Kanske blandas med avfettning, även om jag tvivlar på nyttan.

Jag provade själv med "allt" jag hade hemma och Alifatnafta tog bort en del.
Men, nafta kan absolut skada lacken på fälgarna.  (Även silver alufälgar är lackade)

Använde även kraftigt polerande vax med viss framgång. Betydligt ofarligare.

Så går det bort, om än mycket ansträngande, är nog svett och tårar med "rätt" medel vägen att gå.
Så dom inte förstörs av medlet...
Senast redigerat av Mossan1 (23 juli )

4 821 Inlägg
23 juli
#3
fälgrengöring är för svagt medel för gammalt  bromsdamm, jag hade provat flygrostborttager då det tar bort järnpartiklar vilket bromsdamm innehåller och gnuggat det med en borste.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Administratör
11 846 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#4
Christian S skrev:
fälgrengöring är för svagt medel för gammalt  bromsdamm, jag hade provat flygrostborttager då det tar bort järnpartiklar vilket bromsdamm innehåller och gnuggat det med en borste.
Men är inte det samma sak? Jag har en liten dunk med https://www.autodude.se/sv/produkt/rost … ons_breath men jag har inte provat den än. Nått sånt du menar?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

5 993 Inlägg
23 juli
#5
Biltemas fälgrengöring använder jag. Finns större dunkar med medlet så man kan fylla sprayflaskan.
Ett tips! Sprayflaskan med med fälgrengöring är bra men själva pumpfunktionen lägger av efter ett tag. Det fixas med att ta ur spraypumpen och spaya vatten några tag och sedan  sätta till baka pompen.

Har man mycket bromsdamm så kan man eventuellt använda lacknafta , sånt löser inte upp färg. Även aceton kan användas (har alltid en 5lit dunk hemma) , men frågan är hurt effektivt det löser bromsdamm och man behöver inte vara oroligt att varken lacknafta eller aceton löser upp 2-komp billack.


Gorgilus addictus
4 752 Inlägg
23 juli
#6
chrizz skrev:
Christian S skrev:
fälgrengöring är för svagt medel för gammalt  bromsdamm, jag hade provat flygrostborttager då det tar bort järnpartiklar vilket bromsdamm innehåller och gnuggat det med en borste.
Men är inte det samma sak? Jag har en liten dunk med https://www.autodude.se/sv/produkt/rost … ons_breath men jag har inte provat den än. Nått sånt du menar?
Ja testa den.
Brukar ta det mesta. Vi använder det på jobbet när lastbilarna fått riktigt envis bromsdamm som satt sig som berget, funkar galant.

Allt för den där jävla hatten!

4 821 Inlägg
24 juli
#7
chrizz skrev:
Christian S skrev:
fälgrengöring är för svagt medel för gammalt  bromsdamm, jag hade provat flygrostborttager då det tar bort järnpartiklar vilket bromsdamm innehåller och gnuggat det med en borste.
Men är inte det samma sak? Jag har en liten dunk med https://www.autodude.se/sv/produkt/rost … ons_breath men jag har inte provat den än. Nått sånt du menar?
använder du fälgrenöring för att få bort flygrosten på resten utav bilen?
nej fälgrengöring och flygrostborttagare är inte samma sak även om fälgrengöring till viss del tar bort flygrost, finns ju fälgrenöringsmedel som ändrar färg när det löser upp bromsdammet och reagerar på metallpartiklarna.

ja prova det, själv använder jag produkter ifrån biltema (förutom bilshampot) när jag tvättar fälgarna varje gång man skiftar emellan sommar&vinterdäck.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Administratör
11 846 Inlägg
24 juli
Trådstartare
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/2/2-5516d4cef2dc46ffb2ff2169fb123636.jpg

Jag kämpar på med dragons breath. Biter betydligt bättre än Sonax, men det är ändå mycket skrubbjobb

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

956 Inlägg
24 juli
#9
Christian S skrev:
fälgrengöring är för svagt medel för gammalt  bromsdamm, jag hade provat flygrostborttager då det tar bort järnpartiklar vilket bromsdamm innehåller och gnuggat det med en borste.
I praktiken är det ingen skillnad mellan fälgrengöring och flygrostborttagning. Båda termerna används för att beskriva samma typ av produkt som är specifikt framtagen för att ta bort smuts, bromsdamm, olja och andra föroreningar från bilens fälgar.

Flygrost är ett vanligt problem på fälgar, och det uppstår när järnpartiklar från bromsarna reagerar med syre och fukt i luften. Dessa partiklar kan fästa sig på fälgarna och bilda en rödbrun beläggning som inte bara ser ful ut, men också kan skada fälgytan om den inte tas bort.

Fälgrengöring/flygrostborttagning innehåller kemikalier som löser upp järnpartiklarna och gör det enkelt att skölja av dem. De flesta produkter är säkra att använda på både fälgar, lack, plast och glas.
Senast redigerat av candyweiss (24 juli )

VAG har världens bästa bilar.


Sök