1480
Sök

Ännu en tråd om mitt förbannade visslande/gnisslande s60 2.4l

525 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#1
Bara för att sammanfatta:

Gnisslande kommer från remmen/kring styrservons remhjul.

Sprayar jag vatten/brake clean på remmens långsida slutar gnisslandet helt och hållet tills det torkar bort.

Gnisslandet uppstår enbart vid kall motor och låter mer vid gaspådrag, försvinner efter en mil ungefär.

Vid drift vobblar ingenting, allting är stabilt och ser ingenting som kan åstadkomma problemet.

Det jag nu gjort är:
Ny generator
Ny styrservopump
Ny AC, och
idag ny gates 1838mm drivrem.
Även lossat och dragit åt AC-bultarna för att försöka justera vinkeln.
2 år gammal SKF-spännare, kontrollerad.
Ljudet kvarstår och har blivit värre.

Vad kan problemet faktiskt vara? Varje kallstart får mig att köra iväg i skam pga hur högt det låter. Blir tokig!

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 585 Inlägg
23 juli
#2
Hur såg baksidan på gamla remmen ut?
Blanksliten?
Polerad?

Up the RA

525 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Hur såg baksidan på gamla remmen ut?
Blanksliten?
Polerad?
Gamla remmen var väldigt oljig, smutsig och geggig. Jag har spillt olja på den några gånger genom året. När jag jämför den mot den nya så är den blankare ja både fram och bak. Nya remmen känns som en textil i jämförelse.

Jag har även sprejat remhjulen med brake clean och torkat rent i hopp om att få bort gammal olja.
Senast redigerat av Blanke (23 juli )

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 585 Inlägg
23 juli
#4
Blanke skrev:
Jesper328 skrev:
Hur såg baksidan på gamla remmen ut?
Blanksliten?
Polerad?
Gamla remmen var väldigt oljig, smutsig och geggig. Jag har spillt olja på den några gånger genom året. När jag jämför den mot den nya så är den blankare ja både fram och bak. Nya remmen känns som en textil i jämförelse.

Jag har även sprejat remhjulen med brake clean och torkat rent i hopp om att få bort gammal olja.
Då skulle jag prova att duscha in lite krypsmörja i centrum på sträckrullen och löprullen.. om du har en löprulle, vill minnas att det sitter en sådan på B5244.

Up the RA

525 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Blanke skrev:
Jesper328 skrev:
Hur såg baksidan på gamla remmen ut?
Blanksliten?
Polerad?
Gamla remmen var väldigt oljig, smutsig och geggig. Jag har spillt olja på den några gånger genom året. När jag jämför den mot den nya så är den blankare ja både fram och bak. Nya remmen känns som en textil i jämförelse.

Jag har även sprejat remhjulen med brake clean och torkat rent i hopp om att få bort gammal olja.
Då skulle jag prova att duscha in lite krypsmörja i centrum på sträckrullen och löprullen.. om du har en löprulle, vill minnas att det sitter en sådan på B5244.
Enbart en spännare.

Här är bilder på gamla remmen:
https://freeimage.host/i/doDbeta
https://freeimage.host/i/doDbOwg


Krypsmörja, vilket medel är det? Och menar du att bara smörja in spännarens rulle lite lätt?

Professionell hatare

5 993 Inlägg
23 juli
#6
"Kontrollerad spännare"??? Hur vet du att kullagret i spännaren är bra?


525 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#7
jaka54 skrev:
"Kontrollerad spännare"??? Hur vet du att kullagret i spännaren är bra?
Bra fråga.

Jag tog lös drivremmen, snurrade på den, försökte att vicka den för att kolla efter spel och har haft ögonen på den vid drift.

Dessutom går det ju inte att smörja ett eventuellt dåligt och förseglat kullager genom att spraya remmen.

Professionell hatare

525 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#8
En tanke. Ljudet försvinner när motorn är varm.

Ljudet var avsevärt mindre nu men det var ju för att motorn inte hunnit bli helt kall när jag startade den.

Men nya remmen var ju kall vid start. Om problemet var remmen så bör väl den ha skrikit tills den blivit varm?

Det känns som att jag missar någonting väldigt enkelt.

Professionell hatare

525 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#9
Hur många gånger tål en spännare att man drar lös och på en rem? Kan fjädern i spännaren ha blivit för svag för att hålla uppe trycket vid drift? Sedan när metallen expanderar av värmen kan den spänna emot tillräckligt.

Tycker den är betydligt svagare i spänsten jämfört mot ett år sedan.

Professionell hatare

525 Inlägg
24 juli
Trådstartare
#10
Japp glada nyheter ljudet är borta. Var remmen

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 585 Inlägg
24 juli
#12
Blanke skrev:
Hur många gånger tål en spännare att man drar lös och på en rem? Kan fjädern i spännaren ha blivit för svag för att hålla uppe trycket vid drift? Sedan när metallen expanderar av värmen kan den spänna emot tillräckligt.

Tycker den är betydligt svagare i spänsten jämfört mot ett år sedan.
Man brukar känna att de är slappa, och även att de slår en del medans motorn går.

Smutt att det löste sig med remmen. big_smile
Senast redigerat av Jesper328 (24 juli )

Up the RA

525 Inlägg
25 juli
Trådstartare
#13
jaka54 skrev:
och vad var det för fel på remmen?
jaka54 skrev:
och vad var det för fel på remmen?
Tror jag listat ut det. Spännarens fjäder är svagare nu än förr.

Gamla remmen var som ny 1843mm
Nya remmen är 1838mm
Med åren sträcktes remmen till 1845nånting
Spännaren orkar inte spänna helt och hållet vilket gör att remmen slirar.
Nya remmen slirar därför inte men är inte helt tajt heller, därför det är ett minimalt ljud vid kallstart men som försvinner ganska fort.

Alltså så behövs spännaren bytas ut i framtiden.

Min teori iaf.

Professionell hatare


Sök