1509
Sök

D4 Vea

5 Inlägg
9 maj 2023
Trådstartare
#1
Hej, ännu en tråd om den kassa motorn d4.
Vill ha lite tips. Undrar hur man får tag i motor, finns knappt några o få tag i. Dom som finns kostar 40-80k
Bara o betala o se glad ut?
Menar motorn kostar vad bilen är värd.
Har inte lyft på locket än, känns ganska onödigt också när de ändå inte finns motor till vettigt pris.
Bilen den drar ju vatten och bygger sjuhelvetes tryck. Får fylla på varannan dag om meddelandet ”låg kylvätksenivå” ska försvinna. Kan ju köra några dagar utan problem däremot..
Vad säger ni? Lyfta toppen och kolla vad som är paj innan man börjar leta nytt?
Min slutsats är väll att blocket är sprucket alt. Att toppen har vrede sig lite.
Finns de toppar att få tag i?
Hällde ner en kylartätning när jag blev lite less för ett tag sedan utan succé, busigt hehe.
Ps. Har bytt egr och egrkyl btw, kylet visade spår på internt läckage men ingen skillnad efter. Dock begagnad kyl och ventil.
D4204T5
Tack smile)
Senast redigerat av Esportal (9 maj 2023)

20 Inlägg
23 juli
#2
Min V60 CC D4 AWD från 2018 med VEA motor har rullat drygt 72 000 mil, jobbar som distriktsläkare utan några som helst problem. Bolaget låter byta motorolja var 1500:e mil och växellådsolja var 6000:e mil. Toppenbil på alla vis, det finns några Toyotabilar hybrider också men som körs lokalt i närområdet som sköterskorna ratar pga mycket småstrul, dålig värme på vintern och usel komfort.

Forummoderator
17 862 Inlägg
23 juli
#3
Samuelssons skrev:
Min V60 CC D4 AWD från 2018 med VEA motor har rullat drygt 72 000 mil, jobbar som distriktsläkare utan några som helst problem. Bolaget låter byta motorolja var 1500:e mil och växellådsolja var 6000:e mil. Toppenbil på alla vis, det finns några Toyotabilar hybrider också men som körs lokalt i närområdet som sköterskorna ratar pga mycket småstrul, dålig värme på vintern och usel komfort.
Men vad är detta? Någon reklamkampanj för gamla V60?

Den var bra! Tur att du inte tar död på folk i ditt "ehum, jobb"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 585 Inlägg
23 juli
#4
Samuelssons skrev:
Min V60 CC D4 AWD från 2018 med VEA motor har rullat drygt 72 000 mil, jobbar som distriktsläkare utan några som helst problem. Bolaget låter byta motorolja var 1500:e mil och växellådsolja var 6000:e mil. Toppenbil på alla vis, det finns några Toyotabilar hybrider också men som körs lokalt i närområdet som sköterskorna ratar pga mycket småstrul, dålig värme på vintern och usel komfort.
Vad är det som strular med Toyotorna, vilket jag antar är Corollor?

Up the RA

Forummoderator
17 862 Inlägg
23 juli
#5
Jesper328 skrev:
Samuelssons skrev:
Min V60 CC D4 AWD från 2018 med VEA motor har rullat drygt 72 000 mil, jobbar som distriktsläkare utan några som helst problem. Bolaget låter byta motorolja var 1500:e mil och växellådsolja var 6000:e mil. Toppenbil på alla vis, det finns några Toyotabilar hybrider också men som körs lokalt i närområdet som sköterskorna ratar pga mycket småstrul, dålig värme på vintern och usel komfort.
Vad är det som strular med Toyotorna, vilket jag antar är Corollor?
Ta det med en nypa salt. Det finns inga läkare som kör runt i skrotfärdiga gamla Volvo.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
13 945 Inlägg
23 juli
#6
riktiga skräp motorer..  men varför byta motor för att du har problem med toppen..   bara riva av plana montera ny packning..

Kör fort så hinner inget hända...


Sök