2980
Sök

Köpråd: Peugeot RCZ

60 Inlägg
4 november 2018
Trådstartare
Hej,

är ute efter en liten , rolig bil men som inte kostar för mycket. Har alltid tyckt att RCZ såg riktigt fin ut men trodde inte dom var så billiga som jag såg idag på blocket, såpass billiga att jag funderar på en . Har ägt 2 andra peugeto innan och det var massa strul med El fel osv som lämna kass eftersmak i munnen men har läst att just denna bil har utvecklats med BMW, iaf motorn.

nu undra jag ifall någon här äger en sån bil eller har erfarenheter, om vad man bör titta på, vilka är vanliga fel med bilen och ifall bilen är dyr i drift/äga med tanke på reparationer osv. all info är jag tacksam för . mvh

Forummoderator
18 008 Inlägg
4 november 2018
Jag har inte sett några trådar om just RC Z. Men det är ju en ovanlig bil så kanske inte så konstigt. Elfel ja... De senaste åren har Fransoserna ryckt upp sig på den fronten men en sådan bil köper man inte för att köra från punkt A till B. Räkna med att de har gått hårt och det är extra noga att göra en rejäl provkörning.

Hade jag köpt en sådan själv så hade jag nog satt undan 10k på ett konto för eventuella reparationer.
Kolla att AC fungerar. De verkar vara lite si och så med detta på Franska bilar.

Att BMW haft ett finger med i spelet är ingen garanti för bra grejer. De har haft en del bekymmer de med.
Men: Har du råd att köpa en kul bil så gör det! Jag är över 45 år och har råd men ingen lust att köra som en galning längre...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 Inlägg
16 augusti
Jag har en Peugeot RCZ 2.0 HDi (dieselmotorn), med steg 1 trim vilket gör att den producerar närmre 200 hästar och 440nm vridmoment. Även om dieselbilen väger något mer än bensinaren så var det ett enkelt val.

THP varianten (bensin) har extremt mycket problem och är notorisk för dyra reparationskostnader, det är också den modellen som sålts allra flest utav. Enligt car.info finns det 365st registrerade Peugeot RCZ i Sverige (första modellen), av dessa är endast 16 diesel.

Motorn som sitter i RCZ 2.0 HDi är extremt pålitlig, drar väldigt lite (jag snittar 0.55l/mil när jag kör - och då drar jag på rejält i 2an och 3an.

Annars känns bilen väldigt välbyggd, i min finns JBL högtalare (inte alla har det) och då är ljudkvaliteten extremt bra. Också skönt med parkeringssensorer fram och back (parkerar mitt i stan på gatan).

Jag använder mest bilen för kortare stads och landsvägskörning (3-4 resor i veckan á 1-2 mil) samt längre resor på helgerna på mellan 10-40 mil.

Det enda negativa jag har att säga om bilen är att den är lite väl styv i fjädringen när man kör mycket i stan.

130 Inlägg
16 augusti
Jag var ytterst nära på att köpa en RCZ, bensinare. Drog mig ur efter att ha googlat runt en del. Som skribenten ovanför säger så verkar motorn lida av många problem. Det är en häftig bil, och fungerar allt verkar det som att man får väldigt mycket bil för pengarna. Jag var dock inte redo att ta den risken.

Sök