2480
Sök

Strypning ner från A till A2

1 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
#1
Hej,

Har en Suzuki Gsx600f från 88 som står på:
Motoreffekt
86 hk / 63 kW
Motorvolym
599 cm3
Vad jag var förstått blir detta därav en tung mc men jag ska ta a2 kort, går det att strypa ner den? Är de lätt och hur gör man?

Tack

Saabifierad
2 031 Inlägg
20 augusti
#2
Det finns färdiga strypningskit som man köper, monterar, skriver under ett godkännande och sedan registreringsbesiktningar man motorcykeln där man lämnar in strypningspapper och besiktningsmannen inspekterar/ibland provkör.
Det brukar inte vara så knepiga strypningssatser men du kommer få plocka bort kåpor, förgasare, avgasrör m.m. för att kunna montera satsen.

Det går även att lämna in mcn på verkstad där de antingen har en färdig strypsats eller så kan de designa en strypning och bänkar mcn, sedan får man papper på att den är gjord av verkstaden och bänkningspapper och sedan registreringsbesiktningar man mcn eller kanske betalar verkstaden att göra det.

Med allt detta sagt så kostar det givetvis pengar, hos ett besiktningsföretag som heter fordonsprovarna så tar de nästan 2700kr för en registreringsbesiktning, de andra firmorna verkar vilja att man ringer om prisuppgift men det skulle inte förvåna mig om priset ligger på denna nivå.
Strypkit verkar kosta ca 1500kr men verkar inte finnas till den modellen du nämner.
Samtidigt finns det en risk att när du ska sälja motorcykeln så kommer intresset vara lågt då dagens A2-förare är intresserade av nyare mc och folk med obegränsade A-kort köper heller en äldre GSX600F som är ostrypt.

Mitt råd till dig är att köpa en mc som redan är strypt/uppfyller kraven så slipper du lägga ner tid och pengar på detta.
Om du inte är så duktig/kunnig/villig att meka/lära dig meka med mc så är även rådet att köpa en nyare mc då det sedan en längre period har börjat bli svårt att få tag i delar till äldre mc, det är till och med så att det börjar bli svårt att få tag i delar till 18 år gamla motorcyklar.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!


Sök