1367
Sök

Motorn i min Audi 100 2.0E -89:a har börjat låta som en gammal dieselmotor.

6 008 Inlägg
31 augusti
Trådstartare
#1
Hej!
Under det sista halv eller helåret (svårta att säga exakt när det började) har min motor (fem cyl RT motor)i min Audi 100 2,0E Avant (-89:a som gått 41000mil) börjat låta som en gammal dieselmotor, det knackar lite i den.
Pratade med en bilmeckaniker och han menade att det inte var de hydrauliska lyftarna och jag höll med eftersom sånt "knackande" upphör efter ett tag när olja har fyllt lyftarna (när motorn blivit varm). Har tidigare bytt de hydrauliska lyftarna för ca 15 år sedan så jag vet hur slitna såna låter.
Bilmekanikern tyckte inte jag skulle köra med bilen utan undersöka vad ljudet kom ifrån så i onsdags plockade jag ner oljetråget för att kolla vev och vevstakslager samt vevaxelytorna och dess lagerytor. Samtliga vevaxellagerytor är spegelblanka och de lösa lagerytorna, två på varje på ramlager, är matta och fina. Däremot är lagerytorna på vevstakarnas lagerhalvor  (den övre och den undre)  lite slitna.

Jag är väldigt tveksam till och "dieselknattret" verkligen har uppkommit av att vevstakslagren är lite slitna! Det har allså inte gått att vicka eller rucka på vevstakarna när de suttit fast påvevaxeln, bara att lagren har sett lite slitna ut när jag har demonterat dem.

Frågan är vad som kan åstakomma ljudet??? Sliten kolvbult? Kanske. Slitna kolvar som rört sig i sidled i cylindrarna?? Nja inte så troligt men vem vet?! En sliten kamaxellagring så att kammen ligger och slår? Nja. Tveksamt. Ljudet är konstant , det ökar inte med ökat varvtal!

Sen återstår en viktig fråga! Enligt Bentley boken (Audi 100/200:s officiella reparations manual) måste vevstaksbultarna bytas! Det är sk sträckbultar. Men då måst väl vevstakar och kolvar tas ut vilket innebär att toppen måste bort och det vill jag helst slippa.

Har ni någon aning vad som kan åstadkomma ljudet
Jag vill helst inte ta av toppen och kolla ringar och kolvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-f4505783e312706770f4f000dfcbc6b0.jpg
Senast redigerat av jaka54 (31 augusti )


4 117 Inlägg
31 augusti
#2
Dags att byta kärra ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 020 Inlägg
31 augusti
#3
De där femcylindriga hade en vacumpump som drevs av kamaxeln via en liten stång, den kunde knacka en del. Vill minnas att vissa satte dit en elektrisk vacumpump istället, eller om det räckte med vacumet i insuget för att driva bromsservot trots att inte audi tyckte det

6 008 Inlägg
31 augusti
Trådstartare
#4
Finns ingen vacumpump i 5 cyl Audi 100 motorer!
Bromservot får sin "kraft" från en hydrauloljepum! Det systemet finns på alla Audi 100 med 5cyl motorer från 83-91.
Så frågan kvarstår...vad åstadkommer ljudet (Dieselljudet/knattrandet)


839 Inlägg
31 augusti
#5
Som du så vänligt tipsade moped ägaren

Man tar isär motorn!

6 020 Inlägg
31 augusti
#6
Här är vacuumpumpen som inte finns:

https://www.skruvat.se/Vakuumpump-broms … 3653.aspx#

Men ser man i listan över vilka motorer den sitter på så är faktiskt inte tidiga audi 100 med, dock alla andra med femcylindrig motor. Så glöm hela saken, det är säkert dags att byta sträckbultar till vevstakarna. Inget att fundera på, bara att riva ner hela motorn.

6 008 Inlägg
31 augusti
Trådstartare
#7
Den där är ju till C4 modellen! C4 modellen kom sent 1991, De modeller jag pratar om heter C3 och fanns mellan 83-91.
Jag vill helst inte byta sträckbultarna då byte kräver att man lossar toppen och tar upp kolv och vevstake. Sträckbultarna sitter tyvär monterade uppifrån med mutter på undersidan.
Senast redigerat av jaka54 (31 augusti )


* Voff voff *
10 412 Inlägg
31 augusti
#8
Slitna ventillyftare kan väl låta även när bilen blivit varm...? Just för att de blivit slitna...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 008 Inlägg
1 september
Trådstartare
#9
Jo så är det kanske men det trodde inte bilmekanikern och min erfarenhet med just slitna ventillyftare är att det inte låter hela tiden utan att ljudet upphör efter ett tag...men vem vet?! Ljudet kom också mer nerifrån tyckte både jag och bilmekanikern...
Men vad tror ni om att montera nya lager i vevaxel och stakar (det kommer jag göra i vilket fall som helst) och  återanvända vevstaksbultarna ???(De sitter fast i vevstakarna på Audi motorn och går inte att lossa utan att man tar bort stakar och kolvar, vilket betyder att toppen måste bort).


Forummoderator
17 879 Inlägg
1 september
#10
Byta lager, vev och stakar? Låter som en vanlig Audiservice. Eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 596 Inlägg
1 september
#11
Skulle inte rekommendera att återanvända sträckbult, men man kan alltid prova.
I värsta fall så får du plocka isär motorn igen och KANSKE behöva bearbeta axeltapparna om det vill sig illa.

Personligen så hade jag rivit av toppen och gjort det ordentligt.
Tar nog mindre tid än att behöva göra om jobbet.
Senast redigerat av Jesper328 (1 september )

Up the RA

6 008 Inlägg
1 september
Trådstartare
#12
Prövade idag att knacka försiktigt med kopparhammare på en av sträckbultarna och det gick att få upp den ganska lätt.
Så med spetsig tång gick det också att få dit den. Så...nya sträckbultar går att montera utan att ta av toppen..
Frågan är då var man får tag på nya sträckbultar? Skruvat.se och Autodoc har inte men de finns på eBay. -Om man nu kan lita på att det är kvalitetgrejer?!


Ubåtsingenjör
7 281 Inlägg
2 september
#13
Vag måste väl ha prylar?
På ebay så kan man hitta både skit och bra grejer, precis som hos autodoc


962 Inlägg
2 september
#14
SportPilot skrev:
Vag måste väl ha prylar?
På ebay så kan man hitta både skit och bra grejer, precis som hos autodoc
Misstänker att bilen är måånga år för gammal för VAG?

VAG har världens bästa bilar.

4 117 Inlägg
3 september
#15
leta upp delan på:
http://www.catcar.info/audivw/?lang=en& … dXA9PTE%3D
och sök vidare med hjälp av artikelnummer

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 008 Inlägg
måndag 16:41
Trådstartare
#16
Har nu bytt vestakslager och vevaxellager! Köpte på autodoc. Pris ca 740:-
Ljudet kvarstår! Verkar komma framtill, nertill.
Ska kolla komp och tar sedan bort insug och kolla kam och lyftare... Komp på en frisk motor ska ligga mellan 11-16 bar. 9bar räknas som slut motor.
När jag mätte senast september 2020 låg kompen på 13,75 och 14,24 på samtliga cyldrar...


6 008 Inlägg
måndag 17:39
Trådstartare
#17
Hej igen!
Tack "spillolja"! Men jag har Etka. Där kan man hitta alla bilder och delars nummer. Samma som du hänvisade till.

Var precis ute och kollade kompressionen. (Alla tändstift borttagna. Tändspolens sladd till fördelaren jordad och fullgas)
cyl 1  14,2 bar
      2 14,2 bar
      3  14,6 bar
      4  14,3 bar
      5  14,5 bar
Så kompet är det inget fel på och det kan man förstå då motorn alltid har startat och gått perfekt. Så kolvringar och ventiler /tätning verkar inte vara orsaken till ljudet...eller vad tror ni?
Vill helst inte tro att det skulle vara en eller flera kolvbultar som skapar ljudet!? Lättast hade varit om det är de hydrauliska lyftarna, för de är relativt lätta att byta men ljudet låter inte som om det skulle vara dem.
Det konstiga är att ljudet inte ändras med ökat varvtal! Kan vattenpumpen vara felet??? -Njaaa! Inte troligt!
Men..."We shall never surrender"
Senast redigerat av jaka54 (måndag 17:46)


4 117 Inlägg
måndag 17:53
#18
läckande avgasgrenrör ?
motorfästen som ändrat konsistens ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 008 Inlägg
måndag 22:25
Trådstartare
#19
Hej!
Kan det vara att motorn går för snålt??? I höstas hade jag bilen inlämnad till en bilmekaniker för att jag ville ha HC värdet nersatt (inte för att det varit för högt tidigare men jag ville ha ner det till de värden som motorn hade när jag besiktiga den för flera år sedan (Numera är bilen över 30 år gammal och då gäller andra världen på besikningen). I alla fall...efter besöket hos bilmekanikern så har motorn bestett sig så att när den är kall så är den orkeslös i någom minut nät man ska köra iväg  och när man ska gasa för att komma iväg  efter ett stoppljus så måste man pumpa med gasen för att varva motorn för att man ska komma iväg. Orkeslösheten försvinner så fort motorn blivit varm så jag har kunna leva med hur den betett sig "kall"...till nu när andra har påpekat hur den låter (och även jag har märkt oljudet) Det ska påpekas att oljudet inte hörs inne i kupén bara när man står brevid .

Märkte faktiskt idag när jag körde motorn att ljudet faktiskt ökar när man gasar...


* Voff voff *
10 412 Inlägg
måndag 22:53
#20
Så ljudet ökar (i decibel då) när du gasar men följer inte varvtalet?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök