Johansson_Bohult skrev:
Hybrid_ skrev:
Undrar om den blir för varm kanske? Slitna lameller med värmeutveckling som följd?
Dq200 har torrlameller och kopplingen är nybytt. jag började med det då jag visste att svänghjulet var dåligt kollar man varvtal på axlarna i lådan under körning ser det bra ut även trycket ligger stabilt och inga felkoder på mekatronik förutom canbus men har mätt upp kabelhärvor och ohm mätt canbus och allt ser bra ut
Vilka moduler har du drivline-can?
Att ohm-mäta canbus säger egentligen inte så enormt mycket mer än att du har kontakt i slingan mellan termineringsmotstånden om du får ~60 ohm.
Har du endast en multimeter till hands så kan du;
1. Bakstifta can-trådarna och mäta spänning om multimetern är kvick nog.
Can low 2.0-2.5v.
Can high 2.5-3.0v.
Lin runt 5.0v.
2. Mäta upp motståndet i samtliga moduler i slingan.
Diffar lite mellan olika system, men typ 28kOhm bör det vara.
Mät upp samtliga och se om du har någon som avviker.
2b. Ta reda på vart du har dina termineringsmotstånd.
(BRUKAR) vara ABS och motorstyrenheten.
När du gjort det så jackar du ur ett styrdon i taget (men inte de med term.motstånd) och ser om du återfår kommunikation med tcm.
3. Belasta kablaget (med allt urkopplat) medan du ruskar runt på det.
4. Mät efter kortis till plus, jord, och mellan can.
5. Uppdatera mjukvara.
6. Gör bil strömlös, efter 15 min så kopplar du ur alla moduler i drivlinecan.
Låt stå i 30 min.