1981
Sök

Byte av vindruta - Hur lång tid tar det?

8 Inlägg
10 september
Trådstartare
#1
Hej,

Några som lämnat in för byte av vindruta och har erfarenhet hur lång tid det vanligtvis brukar ta att byta en vindruta?

Jag har lämnat in min bil (Audi A4) till Carglass för byte. Det står på hemsidan att det tar vanligtvis runt 2,5 timmar för jobbet. Men jag fick sms efter bara ca 1h 20min att bilen är redo att hämtas upp! De tog in bilen direkt jag kom så jag vet att arbetet tog ca 1h 20min.

Fick direkt dålig feeling att det gick så snabbt. Så jag vet inte om jag är orolig i onödan, eller kan bytet göras så snabbt och ändå utföras på ett korrekt sätt?

Jag ska hämta upp bilen om några timmar så får se hur jobbet ser ut då! Men ville ha lite info från andra hur lång tid det tagit för er vid byte.

Tackar

Freude am fahren
433 Inlägg
10 september
#2
När jag lämnade till Ryds bilglas ville de ha bilen hela dagen för att limmet/fogmassan skulle härda ordentligt. Själva bytet tog nog inte så lång tid men sedan var det en torktid. Jag lämnade bilen på morgonen och hämtade på kvällen.


Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
10 september
#3
När jag lämnade min bil för byte så tog dom in bilen kl 8 på morgonen och ringde mig vid runt 14 tiden och sa att bilen var klar.
Vet inte om det är normalt, men så var det då iallafall smile

Allt för den där jävla hatten!

1 313 Inlägg
10 september
#4
Låter inget konstigt.
Beror på vilket rutlim som använts. Vissa måste härda några timmar, andra kan man
ut och köra direkt.
Sen är det ju garanti på jobbet oavsett?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

* Voff voff *
10 415 Inlägg
10 september
#5
Volvofarfar skrev:
Låter inget konstigt.
Beror på vilket rutlim som använts. Vissa måste härda några timmar, andra kan man
ut och köra direkt.
Sen är det ju garanti på jobbet oavsett?
Håller med här. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

242 Inlägg
10 september
#6
Ryds brukar ta från morgon till eftermiddag, dvs de vill alltid ha bilen på morgonen eller tom kvällen innan har jag lämnat, sen är den klar under eftermiddagen. Hos Carglass kan man boka olika tider, de har tex direkt efter lunch för rutbyte och ska då ha bilen till 16-17:00 men ibland kan de sms:a efter bara ett par timmar att den är klar. Måste ha med lim/teknologi att göra som någon skrev?


Forummoderator
17 881 Inlägg
10 september
#7
JN1975 skrev:
Ryds brukar ta från morgon till eftermiddag, dvs de vill alltid ha bilen på morgonen eller tom kvällen innan har jag lämnat, sen är den klar under eftermiddagen. Hos Carglass kan man boka olika tider, de har tex direkt efter lunch för rutbyte och ska då ha bilen till 16-17:00 men ibland kan de sms:a efter bara ett par timmar att den är klar. Måste ha med lim/teknologi att göra som någon skrev?
Du har skrivit 240 inlägg på en tidsperiod av över 20 år? Respekt+

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

242 Inlägg
10 september
#8
Det är ju ganska konstant, 1 inlägg i månaden i snitt? "Jag är inte bara långsam, jag är ful också..."


5 109 Inlägg
10 september
#9
Som tidigare nämnts så tar själva bytet av rutan inte så lång tid. Ca 60min + eventuellt kalibrering av kameror osv.
Det som tar tid är att limmet ska härda tillräckligt för att klara en krock med utlöst airbag.  Det limmet vi använder har en "kör iväg tid" på 2 timmar. Genomhärning tar ett par dygn.  Vissa lim är snabbare, tror vissa är ner mot 30min.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 795 Inlägg
10 september
#10
Själva bytet tar inte lång tid egentligen som redan nämnts flera gånger, men ju fler finesser på bilen gör ju att annat behöver kalibreras efter bytet vilket då så klart tar ytterligare tid i anspråk.
Men en annan sak, som få kanske tänker på när det gäller att lämna tidig morgon eller allra helst kvällen innan (nog främst vid vintermånader), det är för att bilen kommer att stå inomhus några timmar så att plastdetaljer och plastklipps ska få få upp värmen lite innan man drar igång arbetet, kalla klipps eller plastpaneler tenderar att resultera i spruckna detaljer, så det kan säkert många gånger vara en säkerhetsåtgärd av företaget för att minimera risken för skador på plastdetaljer osv.
Det finns fina lim idag som gör att man kan montera rutan och i princip köra direkt, lite annorlunda mot förr när det skulle helst stå 24h;)
Senast redigerat av Hilmer (10 september )


2 335 Inlägg
11 september
#11
Har bytt rätt många rutor genom åren, mer eller mindre uteslutande på volvo.. 1h+3h härdning har det alltid varit för mina bilar, så totalt 4h att sitta där och tröka tongue


283 Inlägg
11 september
#12
Fredrik_M skrev:
När jag lämnade till Ryds bilglas ville de ha bilen hela dagen för att limmet/fogmassan skulle härda ordentligt. Själva bytet tog nog inte så lång tid men sedan var det en torktid. Jag lämnade bilen på morgonen och hämtade på kvällen.
Samma när jag bytte sist hos den lokala verkstan, fast den stod över natten för min del.

På äldre bilar som inte behöver limmas går det dock snabbt.
Senast redigerat av DennisCA (11 september )

Professionell nybilshatare


Sök