4212
Sök

Önskar snabb hjälp. Inför bilköp - "Bra att veta" Omborddiagnos...

4 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Vi står inför att eventuellt köpa en bil långt bort från där vi bor. Vi hoppas på att kunna åka och provköra bilen såklart men försöker förstå så mycket som möjligt innan. Kan inte så mycket om bilar.

Detta gäller en Skoda Octavia och vi har fått ett protokoll från en kontrollbesiktning som är gjord nyligen. Allt är godkänt (även om det skiljer 0,2 mellan höger och vänster på axel 2) men där står "Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske".

Det är lördag och det är svårt att få tag på någon Skodaverkstad och fråga om detta är något vi borde akta oss för. Kan kanske någon på forumet vägleda oss i om detta är ett varningsflagg?

Tusen tack på förhand.

* Voff voff *
10 427 Inlägg
för 6 timmar sedan
#2
Kan lika gärna bero på besiktningsstationens utrustning. Inget jag hade brytt mig om egentligen.

Är det en från 1996 eller 2020...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

965 Inlägg
för 6 timmar sedan
#3
Vad är det som skiljer 0.2 mellan höger och vänster på axel 2?

VAG har världens bästa bilar.

4 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#4
Brådhis skrev:
Kan lika gärna bero på besiktningsstationens utrustning. Inget jag hade brytt mig om egentligen.

Är det en från 1996 eller 2020...?
Tack! Den är från 2019! Hurså?

* Voff voff *
10 427 Inlägg
för 6 timmar sedan
#5
Kastand294 skrev:
Brådhis skrev:
Kan lika gärna bero på besiktningsstationens utrustning. Inget jag hade brytt mig om egentligen.

Är det en från 1996 eller 2020...?
Tack! Den är från 2019! Hurså?
Kan finnas olika skäl till att bilen ej går att läsa ut om det är en -96 eller om det är en -19.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#6
candyweiss skrev:
Vad är det som skiljer 0.2 mellan höger och vänster på axel 2?
Det är rullbromsprovet:
Axel 2 vänster: 1,8
Axel 2 höger: 1,6

Har förstått det som att det är en acceptabel skillnad?

965 Inlägg
för 3 timmar sedan
#8
Kastand294 skrev:
candyweiss skrev:
Vad är det som skiljer 0.2 mellan höger och vänster på axel 2?
Det är rullbromsprovet:
Axel 2 vänster: 1,8
Axel 2 höger: 1,6

Har förstått det som att det är en acceptabel skillnad?
Ja, ingenting att bry sig om.

VAG har världens bästa bilar.

4 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
Kastand294 skrev:
Brådhis skrev:
Kan lika gärna bero på besiktningsstationens utrustning. Inget jag hade brytt mig om egentligen.

Är det en från 1996 eller 2020...?
Tack! Den är från 2019! Hurså?
Kan finnas olika skäl till att bilen ej går att läsa ut om det är en -96 eller om det är en -19.
Men det sa inte dig något särskilt att den var från 2019? smile

Forummoderator
17 898 Inlägg
för 2 timmar sedan
#10
Att datorn inte får kontakt med bilen är sak samma. En gång är ingen gång. MEN! Om problemet upprepar sig vid nästa besiktning blir det ombes. Då kan det bli dyrt! Föreslår att det inhandlas/lånas en enkel felkodsläsare som kan pluggas in innan köp. Får den kontakt så är det grönt. Bilvalet kommenterar jag inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 605 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
Nu använder ju besiktningsmän ofta Autocom, vilket är en skräpprodukt.
Har fått samma grej med ?uppkoppling kan ej ske? på ett par bilar jag haft, även fast jag själv kopplat upp min dator och raderat felkoder 5 minuter tidigare.

Sen kan ju även säljaren t.ex ha plockat väck säkringen till diagnoskontakten för att dölja något.
Kan likväl vara kabelbrott eller fel på gatewaymodulen.

Up the RA

7 354 Inlägg
för 2 timmar sedan
#12
Kastand294 skrev:
Hej!

Vi står inför att eventuellt köpa en bil långt bort från där vi bor. Vi hoppas på att kunna åka och provköra bilen såklart men försöker förstå så mycket som möjligt innan. Kan inte så mycket om bilar.

Detta gäller en Skoda Octavia och vi har fått ett protokoll från en kontrollbesiktning som är gjord nyligen. Allt är godkänt (även om det skiljer 0,2 mellan höger och vänster på axel 2) men där står "Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske".

Det är lördag och det är svårt att få tag på någon Skodaverkstad och fråga om detta är något vi borde akta oss för. Kan kanske någon på forumet vägleda oss i om detta är ett varningsflagg?

Tusen tack på förhand.
Är det fråga om privatköp eller bilfirma - och om det senare fallet MRF-ansluten?
Vid privataffär kan det stå dig dyrt om det inte går att ansluta till OBD-uttaget.
Kan vara manipulerat för att dölja något fel.
En varningsflagg för min del.
Härutöver tillhör ju inte Skoda/VAG marknadens bästa bilar.
Avstå, och kolla på Honda eller Toyota i stället.

850 Inlägg
för 1 timme sedan
#13
En 2019 med trasig obd
Det blir många frågor om problem på garaget från dig om du köper den tror jag
2019 octavia är inte någon udda bil att hitta till salu men jag gissar att priset är riktigt bra på den eftersom du tänker åka långt för att köpa den
Varför är det ett riktigt bra pris är min själklara fråga


Sök