Jag har en Ford Focus -02 som har problem med cirkulationen i kylsystemet.
Beskrivning av problemet.
När jag kör visar tempmätaren rätt temperatur, pekar rakt upp, 50%.
När jag kört ett tag går mätaren upp på 75%, fortfarande ej på rött.
Förflyttningen från 50%-75% går fort, kanske 1 sekund.
Där står den kanske 10-30 sekunder innan den går upp på rött.
Även denna förflyttning går lika fort.
Den kan vara på rött i kanske 15-45 sekunder innan det omvända sker, lika snabba förflyttningar ner till 50%.
Där är den ett tag innan det börjar om igen.
Den övre kylarslangen är jättevarm, den undre är kall.
Det är inget vatten i oljan, det är ingen rök i avgaserna.
Vad har testats.
2 olika verkstäder har bytt termostat.
De lade 1 timme var och förstår inte vad som är fel.
En av de sa att temp var konstant i datorn, så det tempmätaren visar verkar inte stämma.
Jag kan inte lägga mer pengar på en bil värd någon tusenlapp, men jag behöver den och har just nu inte råd att byta.
Nu försöker jag själv fast jag inte är speciellt kunnig, hoppas att någon här kan komma med någon idé på vad som är fel.
Jag har själv bytt vattenpump, den gamla var felfri, skovlar hela och inget glapp eller dylikt.
Om jag släpper övre och nedre kylarslangen och häller vatten i övre hålet på kylaren så rinner det igenom utan problem.
Båda slangarna som går till värmepaketet blir varm, varmluft i kupén, så där verkar det cirkulera.
Jag tog bort övre slangen till kylaren, höll för hålet i kylaren och startade motorn.
Jag ville se om det kom vatten ur slangen när termostaten öppnade.
Efter ett tag kom det vatten ur slangen när man gasde. Om jag hällde vatten i expansionskärlet så kom det vatten ur slangen, så det kan cirkulera.
Jag har kollat slangen från baksidan av motorn som går till exp.kärlet, den är öppen. De andra slangarna till exp.kärlet är öppna.
När jag spolat så har det aldrig kommit något annat än vatten, dvs inget som tyder på rost e.d.
Så nu har jag nytt termostat, jag har svårt att tro att den som satt från början och båda som verkstäderna bytt är trasiga.
Vattenpumpen är bytt.
Det verkar kunna cirkulera genom kylsystemet.
Varför är övre slangen kokhet och nedre kall, den verkar värmas från motorsidan lite efter tag.
När vi släppte locket på exp.kärlet så blev nedre slangen varm när vi öppnat locket.
Har jag glömt att kolla något, jag förstår inte varför det inte cirkulerar?
Jag förstår inte varför tempmätaren beteer sig så konstigt, kan det vara en hint om vad som är fel?
Jag hoppas någon kan hjälpa mig och ge mig något tips om varför det inte cirkulerar.
Beskrivning av problemet.
När jag kör visar tempmätaren rätt temperatur, pekar rakt upp, 50%.
När jag kört ett tag går mätaren upp på 75%, fortfarande ej på rött.
Förflyttningen från 50%-75% går fort, kanske 1 sekund.
Där står den kanske 10-30 sekunder innan den går upp på rött.
Även denna förflyttning går lika fort.
Den kan vara på rött i kanske 15-45 sekunder innan det omvända sker, lika snabba förflyttningar ner till 50%.
Där är den ett tag innan det börjar om igen.
Den övre kylarslangen är jättevarm, den undre är kall.
Det är inget vatten i oljan, det är ingen rök i avgaserna.
Vad har testats.
2 olika verkstäder har bytt termostat.
De lade 1 timme var och förstår inte vad som är fel.
En av de sa att temp var konstant i datorn, så det tempmätaren visar verkar inte stämma.
Jag kan inte lägga mer pengar på en bil värd någon tusenlapp, men jag behöver den och har just nu inte råd att byta.
Nu försöker jag själv fast jag inte är speciellt kunnig, hoppas att någon här kan komma med någon idé på vad som är fel.
Jag har själv bytt vattenpump, den gamla var felfri, skovlar hela och inget glapp eller dylikt.
Om jag släpper övre och nedre kylarslangen och häller vatten i övre hålet på kylaren så rinner det igenom utan problem.
Båda slangarna som går till värmepaketet blir varm, varmluft i kupén, så där verkar det cirkulera.
Jag tog bort övre slangen till kylaren, höll för hålet i kylaren och startade motorn.
Jag ville se om det kom vatten ur slangen när termostaten öppnade.
Efter ett tag kom det vatten ur slangen när man gasde. Om jag hällde vatten i expansionskärlet så kom det vatten ur slangen, så det kan cirkulera.
Jag har kollat slangen från baksidan av motorn som går till exp.kärlet, den är öppen. De andra slangarna till exp.kärlet är öppna.
När jag spolat så har det aldrig kommit något annat än vatten, dvs inget som tyder på rost e.d.
Så nu har jag nytt termostat, jag har svårt att tro att den som satt från början och båda som verkstäderna bytt är trasiga.
Vattenpumpen är bytt.
Det verkar kunna cirkulera genom kylsystemet.
Varför är övre slangen kokhet och nedre kall, den verkar värmas från motorsidan lite efter tag.
När vi släppte locket på exp.kärlet så blev nedre slangen varm när vi öppnat locket.
Har jag glömt att kolla något, jag förstår inte varför det inte cirkulerar?
Jag förstår inte varför tempmätaren beteer sig så konstigt, kan det vara en hint om vad som är fel?
Jag hoppas någon kan hjälpa mig och ge mig något tips om varför det inte cirkulerar.
Senast redigerat av SirDevil (8 september )
0
0
0
0