Jesper328 skrev:
Min Fiorino -11 går 7 dagar i veckan till och från Örebro.
Blir ungefär 230mil i månaden.
Bränslekostnad i September var ~1700kr.
Försäkring 190kr.
Skatt 150kr om man slår ut den månadsvis.
Inköp 22.000kr.
Har lagt ungefär 3500kr på reparationer över 18 månader.
Kanske 1000kr på servicegrejer.
Att försäkra en Model S P100D på mig kostar 3790kr/mån inkl. rabatter.
Man, 30, bor på landet.
En dag mina vänner så förstår även ni att gamla skitbilar är where it?s at.
Ska man lägga pengar så gör man det på en rolig bil.
Min P85D kostar 1200 i månaden för 3500 mil/år.
Man 36år på landet.
Jag har reparerat bilen för över 30K i självrisker på ett år. Totala reparationskostnaden om jag inte haft försäkring hade varit en bit över 100K...
Bara AC systemet kostade 78K att reparera(2x kondensor, kylfläkt, battery chiller mm)
Jag är fortfarande sjukt nöjd med bilen dock, men man skall nog vara försiktig med att tro att man sparar pengar på att köra en gammal lyxbil:)
Däremot så tror jag faktiskt att en modern elbil från tex Tesla kommer vara billigare att hålla igång än en ny Volvo.
Jag körde också gamla skitbilar tills jag köpte teslan för ett år sedan.
Hade en Citroen C3 1.6 HDI från 2008 att pendla med.
En dag fick jag nästan en Hyundai i nacken när det helt plöstligt bara blev totalstopp på E6.
Det enda som räddade mig var att Hyundaien hade automatisk nödbroms.
Efter det kände jag att jag har faktiskt råd att köra något annat än en gammal skokartong.
Och jag tillbringar ändå ganska många timmar o året i bilen så något som är bekvämt, tyst och roligt att köra kändes som en rimlig prioritering.
Men det var allt billigare att köra C3a.
Upp till var och en vad man prioriterar såklart:)
Själv hade jag inte heller velat ha en Model Y eller Model 3, men skall man ändå köpa ny bil så tror jag precis som försäljningssifforna visar att dom är ganska svårslagna.