3797
Sök

Vw Passat b7 problem med batteriet laddas ur över natten

25 Inlägg
30 september
Trådstartare
#1
Tjena har en vw passat b7 som de blir dåligt me ström i batteriet efter ett dygn måste startas med startkablar, har kollat me multimeter på ampere men det står 0.00. Har nån någon aning eller vart me om dethär??
Skriv gärna!

7 370 Inlägg
30 september
#2
Har bilen draganordning?

67 Inlägg
30 september
#3
Hur gammalt är batteriet? Det kanske är i så pass gammalt/dåligt skick att det inte klarar av att hålla spänningen över ett dygn, särskilt nu när temperaturen ute sjunker.

* Voff voff *
10 465 Inlägg
30 september
#4
Vagbilar skrev:
Tjena har en vw passat b7 som de blir dåligt me ström i batteriet efter ett dygn måste startas med startkablar, har kollat me multimeter på ampere men det står 0.00. Har nån någon aning eller vart me om dethär??
Skriv gärna!
Troligen dåligt batteri, åk förbi och få det kollat på någon verkstad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 049 Inlägg
30 september
#5
"Har kollat med ampere ????
Vad menar du? Du ska kolla spänningen (Volt)! Spänningen på ett friskt batteri ska ligga på 12,6V eller mer men...
Spänningen säger inte hela sanningen. Du måste också ha "kraft"  i batteriet. Att bara mäta spänningen är som en Potemkinkuliss, en försköning av verkligheten. Spänningen kan vara hög men det finns inte tillräckligt med kraft (Ampere) kvar i batteriet.


Diagnostekniker
2 641 Inlägg
30 september
#6
Du mäter viloförbrukning i milliampere.
Visar den 0.00A även fast du mäter i hela Ampere så gör du fel.
Senast redigerat av Jesper328 (30 september )

Up the RA

6 049 Inlägg
30 september
#7
Och för att mäta ström (ampere) så måste du koppla bort en av sladdarna på batteriet och koppla in multimetern däremellan och ställa om multimetern så den mäter ström (ampere).


7 370 Inlägg
1 oktober
#8
Tappar batteriet laddningen även om det inte är anslutet = minuspolens batterikabel lossad/demonterad?

Forummoderator
17 924 Inlägg
1 oktober
#9
Mäter man A på batteriet så lär multimetern smälla till och dö om sladdarna sitter i läge A....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

25 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#10
torsen skrev:
Har bilen draganordning?
Ja

25 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#11
victorimba1 skrev:
Hur gammalt är batteriet? Det kanske är i så pass gammalt/dåligt skick att det inte klarar av att hålla spänningen över ett dygn, särskilt nu när temperaturen ute sjunker.
Det är nytt

25 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#12
Jesper328 skrev:
Du mäter viloförbrukning i milliampere.
Visar den 0.00A även fast du mäter i hela Ampere så gör du fel.
Hur gör man då

25 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#13
jaka54 skrev:
"Har kollat med ampere ????
Vad menar du? Du ska kolla spänningen (Volt)! Spänningen på ett friskt batteri ska ligga på 12,6V eller mer men...
Spänningen säger inte hela sanningen. Du måste också ha "kraft"  i batteriet. Att bara mäta spänningen är som en Potemkinkuliss, en försköning av verkligheten. Spänningen kan vara hög men det finns inte tillräckligt med kraft (Ampere) kvar i batteriet.
Menar att den visar inte att den drar tjuvström

7 370 Inlägg
för 3 timmar sedan
#14
Inte ovanligt med överslag i eluttaget.
Lossa dosan och kolla om där finns "gegga" som leder krypströmmar.

25 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#15
Vagbilar skrev:
Tjena har en vw passat b7 som de blir dåligt me ström i batteriet efter ett dygn måste startas med startkablar, har kollat me multimeter på ampere men det står 0.00. Har nån någon aning eller vart me om dethär??
Skriv gärna!
Batteriet är nytt 12.7 volt

Diagnostekniker
2 641 Inlägg
för 1 timme sedan
#16
Vagbilar skrev:
Jesper328 skrev:
Du mäter viloförbrukning i milliampere.
Visar den 0.00A även fast du mäter i hela Ampere så gör du fel.
Hur gör man då
Lossa minuskabeln.
Ställ multimetern på milliampere - mA.
Kläm ena multimeterproben mot minuspol på batt, andra till jordklämman på kabeln.

Du skall helt enkelt bilda en krets mellan lossad kabel och batteri.

Up the RA


Sök