Muskelbil skrev:
Vettemannen skrev:
Mew skrev:
Men i folkmun kallas ju allting, både riktiga epor och A-traktorer för epa / epa-traktor. Det är inte "korrekt", men jag tror att vi alla fattar vad som menas. Ungefär lika meningslös diskussion som diskussionen med "hjulbultar" - visst är det skruvar och inte bultar, men alla förstår ju vad som menas även om det i ordets mening inte är korrekt.
Jamen när man läser en artikel i en dagstidning så står det ex.vis så här:
I rubriken står det "Folk blir störda av "EPA-TRAKTORER".
När man går in i artikeln så står det:
Ett gäng ungdomar i sina "A-TRAKTORER" stör nattsömnen osv.
Reportrar och många andra människor tror ju att det är samma sak. En EPA har ju två lådor och ingen fjädring bak medan en A-traktor är en vanlig bil som man satt en H-reg på.
/Benny
En EPA-TRAKTOR måste inte ha två växellådor
Okay men detta googlade jag mig fram till gällande EPA:
Ett grundläggande krav enligt EPA-traktorkungörelsen (1940:440) var att EPA-traktorn skulle ha en bärande ram och inte någon självbärande kaross. Ett annat krav var att det inte fick finnas någon fjädring på bakaxeln, som alltså fick monteras stumt i ramen. En EPA-traktor har ingen begränsning i antal växlar, men däremot en maximal utväxling på 10:1 mellan motor och hjul. Det vill säga, de drivande hjulen fick maximalt göra 1 varv, när motorns vevaxel gjort 10 varv, när högsta växeln är ilagd.
Ytterligare ett krav var att avståndet mellan hjulaxlarna (hjulbasen) fick vara högst 225 cm.[1]
EPA-traktorn måste också vara utrustad med en draganordning. Den högsta tillåtna hastigheten vid färd på väg fick enligt EPA-traktorkungörelsen från år 1940 vara 20 km/h, detta höjdes under 1950-talet till 30 km/h. Den 1 juli 1970 infördes krav på hytt eller störtbåge för EPA-traktorn. En LGF-skylt (varningsskylt för långsamtgående fordon) baktill på EPA-traktorn infördes i augusti 1980 på frivillig basis, men blev från och med den 1 januari 1982 ett krav på EPA-traktorn.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!