3513
Sök

Volvo 740 -92 - EPA - hastighetsproblem

8 Inlägg
lördag 17:22
Trådstartare
#1
Hej

Blir inte riktigt klok på min dotters EPA.
Är en 740 årsmodell 1992 B230FD med dubbla lådor, M47 och M46(?).

Redan vid köp fick vi infon att den inte gjorde sina 30km/h utan max 15 även om ryckspärren på främre lådan var borta men vi tog hem den och såg det som ett projekt utifrån det låga priset.

Utifrån beteendet med att det skrapade i lådan vid växling och drev när kopplingen var nertryckt plockade vi ner växellådorna och kunde konstatera att lamellen var trasig.

Monterade ny lamell och tryckplatta och monterade tillbaka allt men den går fortsatt i sina 15km/h och höga varvtal.

Så nu söker jag kunskapen vad jag ska kika på härnäst.

Alternativet är att ta bort bakre lådan och köra nån H-regg

Ge mig tips!

1 Inlägg
lördag 22:25
#2
Hej
Jag skulle gissa på du har för låg växel på bakre växellåda , testa lägg i högre.

4 453 Inlägg
Igår 00:20
#3
Ta bort bakre lådan ,och skaffa H-reg,"ingen" som åker med dubbla lådor och varvar sönder motorerna, rent vansinnigt att åka med dubbla!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 195 Inlägg
Igår 13:34
#4
zzr94092 skrev:
Ta bort bakre lådan ,och skaffa H-reg,"ingen" som åker med dubbla lådor och varvar sönder motorerna, rent vansinnigt att åka med dubbla!
Men är det inte ett krav att en EPA måste ha två lådor och att det är A-traktorer som man har H-reg till?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 453 Inlägg
för 18 timmar sedan
#5
Om så är fallet ,så är det bättre med H-reg,och regga om den...

24 Inlägg
för 4 timmar sedan
#6
Vettemannen skrev:
zzr94092 skrev:
Ta bort bakre lådan ,och skaffa H-reg,"ingen" som åker med dubbla lådor och varvar sönder motorerna, rent vansinnigt att åka med dubbla!
Men är det inte ett krav att en EPA måste ha två lådor och att det är A-traktorer som man har H-reg till?

/Benny
Jo men utifrån att det rör sig om en bil från 1992 så kan vi utesluta att det är en äkta EPA.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 195 Inlägg
för 4 timmar sedan
#7
FabiaHTP skrev:
Vettemannen skrev:
zzr94092 skrev:
Ta bort bakre lådan ,och skaffa H-reg,"ingen" som åker med dubbla lådor och varvar sönder motorerna, rent vansinnigt att åka med dubbla!
Men är det inte ett krav att en EPA måste ha två lådor och att det är A-traktorer som man har H-reg till?

/Benny
Jo men utifrån att det rör sig om en bil från 1992 så kan vi utesluta att det är en äkta EPA.
Jamen det är ju vad TS skriver att det är en EPA och ingen A-traktor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 296 Inlägg
för 3 timmar sedan
#8
Vettemannen skrev:
FabiaHTP skrev:
Vettemannen skrev:

Men är det inte ett krav att en EPA måste ha två lådor och att det är A-traktorer som man har H-reg till?

/Benny
Jo men utifrån att det rör sig om en bil från 1992 så kan vi utesluta att det är en äkta EPA.
Jamen det är ju vad TS skriver att det är en EPA och ingen A-traktor.

/Benny
Men i folkmun kallas ju allting, både riktiga epor och A-traktorer för epa / epa-traktor. Det är inte "korrekt", men jag tror att vi alla fattar vad som menas. Ungefär lika meningslös diskussion som diskussionen med "hjulbultar" - visst är det skruvar och inte bultar, men alla förstår ju vad som menas även om det i ordets mening inte är korrekt. smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 195 Inlägg
för 3 timmar sedan
#9
Mew skrev:
Vettemannen skrev:
FabiaHTP skrev:

Jo men utifrån att det rör sig om en bil från 1992 så kan vi utesluta att det är en äkta EPA.
Jamen det är ju vad TS skriver att det är en EPA och ingen A-traktor.

/Benny
Men i folkmun kallas ju allting, både riktiga epor och A-traktorer för epa / epa-traktor. Det är inte "korrekt", men jag tror att vi alla fattar vad som menas. Ungefär lika meningslös diskussion som diskussionen med "hjulbultar" - visst är det skruvar och inte bultar, men alla förstår ju vad som menas även om det i ordets mening inte är korrekt. smile
Jamen när man läser en artikel i en dagstidning så står det ex.vis så här:
I rubriken står det "Folk blir störda av "EPA-TRAKTORER".
När man går in i artikeln så står det:
Ett gäng ungdomar i sina "A-TRAKTORER" stör nattsömnen osv.

Reportrar och många andra människor tror ju att det är samma sak. En EPA har ju två lådor och ingen fjädring bak medan en A-traktor är en vanlig bil som man satt en H-reg på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

935 Inlägg
för 3 timmar sedan
#10
Vettemannen skrev:
Mew skrev:
Vettemannen skrev:

Jamen det är ju vad TS skriver att det är en EPA och ingen A-traktor.

/Benny
Men i folkmun kallas ju allting, både riktiga epor och A-traktorer för epa / epa-traktor. Det är inte "korrekt", men jag tror att vi alla fattar vad som menas. Ungefär lika meningslös diskussion som diskussionen med "hjulbultar" - visst är det skruvar och inte bultar, men alla förstår ju vad som menas även om det i ordets mening inte är korrekt. smile
Jamen när man läser en artikel i en dagstidning så står det ex.vis så här:
I rubriken står det "Folk blir störda av "EPA-TRAKTORER".
När man går in i artikeln så står det:
Ett gäng ungdomar i sina "A-TRAKTORER" stör nattsömnen osv.

Reportrar och många andra människor tror ju att det är samma sak. En EPA har ju två lådor och ingen fjädring bak medan en A-traktor är en vanlig bil som man satt en H-reg på.

/Benny
En EPA-TRAKTOR måste inte ha två växellådor

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 195 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
Muskelbil skrev:
Vettemannen skrev:
Mew skrev:

Men i folkmun kallas ju allting, både riktiga epor och A-traktorer för epa / epa-traktor. Det är inte "korrekt", men jag tror att vi alla fattar vad som menas. Ungefär lika meningslös diskussion som diskussionen med "hjulbultar" - visst är det skruvar och inte bultar, men alla förstår ju vad som menas även om det i ordets mening inte är korrekt. smile
Jamen när man läser en artikel i en dagstidning så står det ex.vis så här:
I rubriken står det "Folk blir störda av "EPA-TRAKTORER".
När man går in i artikeln så står det:
Ett gäng ungdomar i sina "A-TRAKTORER" stör nattsömnen osv.

Reportrar och många andra människor tror ju att det är samma sak. En EPA har ju två lådor och ingen fjädring bak medan en A-traktor är en vanlig bil som man satt en H-reg på.

/Benny
En EPA-TRAKTOR måste inte ha två växellådor
Okay men detta googlade jag mig fram till gällande EPA:

Ett grundläggande krav enligt EPA-traktorkungörelsen (1940:440) var att EPA-traktorn skulle ha en bärande ram och inte någon självbärande kaross. Ett annat krav var att det inte fick finnas någon fjädring på bakaxeln, som alltså fick monteras stumt i ramen. En EPA-traktor har ingen begränsning i antal växlar, men däremot en maximal utväxling på 10:1 mellan motor och hjul. Det vill säga, de drivande hjulen fick maximalt göra 1 varv, när motorns vevaxel gjort 10 varv, när högsta växeln är ilagd. Ytterligare ett krav var att avståndet mellan hjulaxlarna (hjulbasen) fick vara högst 225 cm.[1] EPA-traktorn måste också vara utrustad med en draganordning. Den högsta tillåtna hastigheten vid färd på väg fick enligt EPA-traktorkungörelsen från år 1940 vara 20 km/h, detta höjdes under 1950-talet till 30 km/h. Den 1 juli 1970 infördes krav på hytt eller störtbåge för EPA-traktorn. En LGF-skylt (varningsskylt för långsamtgående fordon) baktill på EPA-traktorn infördes i augusti 1980 på frivillig basis, men blev från och med den 1 januari 1982 ett krav på EPA-traktorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

935 Inlägg
för 2 timmar sedan
#12
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:
Vettemannen skrev:

Jamen när man läser en artikel i en dagstidning så står det ex.vis så här:
I rubriken står det "Folk blir störda av "EPA-TRAKTORER".
När man går in i artikeln så står det:
Ett gäng ungdomar i sina "A-TRAKTORER" stör nattsömnen osv.

Reportrar och många andra människor tror ju att det är samma sak. En EPA har ju två lådor och ingen fjädring bak medan en A-traktor är en vanlig bil som man satt en H-reg på.

/Benny
En EPA-TRAKTOR måste inte ha två växellådor
Okay men detta googlade jag mig fram till gällande EPA:

Ett grundläggande krav enligt EPA-traktorkungörelsen (1940:440) var att EPA-traktorn skulle ha en bärande ram och inte någon självbärande kaross. Ett annat krav var att det inte fick finnas någon fjädring på bakaxeln, som alltså fick monteras stumt i ramen. En EPA-traktor har ingen begränsning i antal växlar, men däremot en maximal utväxling på 10:1 mellan motor och hjul. Det vill säga, de drivande hjulen fick maximalt göra 1 varv, när motorns vevaxel gjort 10 varv, när högsta växeln är ilagd. Ytterligare ett krav var att avståndet mellan hjulaxlarna (hjulbasen) fick vara högst 225 cm.[1] EPA-traktorn måste också vara utrustad med en draganordning. Den högsta tillåtna hastigheten vid färd på väg fick enligt EPA-traktorkungörelsen från år 1940 vara 20 km/h, detta höjdes under 1950-talet till 30 km/h. Den 1 juli 1970 infördes krav på hytt eller störtbåge för EPA-traktorn. En LGF-skylt (varningsskylt för långsamtgående fordon) baktill på EPA-traktorn infördes i augusti 1980 på frivillig basis, men blev från och med den 1 januari 1982 ett krav på EPA-traktorn.

/Benny
Jag håller med dig om att en EPA och en A-traktor inte är samma sak
gräv maskin och traktor grävare
Cabriolet och targa
Lastbil och trailer dragare
Skruv och bult
Däck fälg hjul
Räfsa och kratta
Hybrid bil och el bil


Sök