3329
Sök

Diverse felkoder på VW Polo 2002 som nu inte startar

82 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej

Har en VW Polo 1,4 16V (BBY motor),och tidigare hade jag problem med att EPS och motorlampa lös hela tiden! Trodde jag hittat orsaken,och det var att den nya EGR-ventilen
verkade strula iom att ibland tändes motorlampan och det gick inte göra inlärning av EGR:ens värden.
Kopplade bort kontakten till EGR-ventilen,och bilen gick hur bra som helst även fast motorlampan lös pga att den var inkopplad.
Körde runt 100 mil med lysande lampa, men helt plötsligt började bilen "tjuvstanna"vid motorbroms,men gick igång direkt vid omstart.

Efter några tjuvstopp,vägrade bilen gå igång,och det fanns felkoder på kortslutning till gods på samtliga tändspolar och även felkod på
kortslutning till gods på lambdasond och tankventilation!

Det är inga säkringar som är defekta,bränlepumpsreläet verkar OK och om jag sprutar in startgas i gasspjället händer inget

Har provat med ett nytt motorstyrdon med bortkodad startspärr som ska vara bra,men inget skillnad tyvärr

Kan det vara problem med bensinpumpen?

Diagnostekniker
2 650 Inlägg
för 3 timmar sedan
#2
Kolla i ett kretsschema vad som finns i samma slinga som de komponenter som nu är kortslutna.
Jag TROR inte att en komponent är defekt och ligger och drar ner allt till jord, utan jag skjuter från höften och säger att det är något med din motorkabelstam.

Stammen går väl ovanpå vänster rampipa under batteriet?
Brukar samlas skit och vatten där vilket till slut gör kablaget till spaghetti.

Kretsschema finns säkert i Carmin vilket är en app på telefon.
Du börjar med att kontrollera spänning, helst belastar du, till alla komponenter du får felkoder på.

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 038 Inlägg
för 2 timmar sedan
#3
Jesper328 skrev:
Kolla i ett kretsschema vad som finns i samma slinga som de komponenter som nu är kortslutna.
Jag TROR inte att en komponent är defekt och ligger och drar ner allt till jord, utan jag skjuter från höften och säger att det är något med din motorkabelstam.

Stammen går väl ovanpå vänster rampipa under batteriet?
Brukar samlas skit och vatten där vilket till slut gör kablaget till spaghetti.

Kretsschema finns säkert i Carmin vilket är en app på telefon.
Du börjar med att kontrollera spänning, helst belastar du, till alla komponenter du får felkoder på.

varit med att tex en egr slår ut halva bilen pga den kortsluter 5volten rätt i jord
och allt har fixat sig genom att dra loss kontakten till egr   

så man ska aldrig säga aldrig..   skulle börja med att koppla ur en komponent i taget och kolla om något ändrar sig.. 
lättast är så klart om man ser vilka komponeter som sitter på vilken 5v lina   men jag brukar kolla vad felkoderna är och köra uteslutningsmetoden   tex på en vag diesel börjar man alltid med egr smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök